• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (Jag)

Någon här vars anhöriga går i anhöriggrupp för personer med borderline? Min kille står på kö för att få börja, dvs om han håller ut så länge .

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2010-04-18 12:12:21 följande:
    Någon här vars anhöriga går i anhöriggrupp för personer med borderline? Min kille står på kö för att få börja, dvs om han håller ut så länge .
    Alltså gruppen är för anhöriga till personer som har borderline.
  • Anonym (????)
    Anonym (Jag) skrev 2010-04-18 12:12:21 följande:
    Min sambo och jag har en tid för att gå på parsamtal. Därifrån kan vi bedömma om han behöver gå själv eller inte.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (????) skrev 2010-04-18 12:17:15 följande:
    Min sambo och jag har en tid för att gå på parsamtal. Därifrån kan vi bedömma om han behöver gå själv eller inte.
    Fast de grupperna jag menar så är det bara anhöriga som får gå. De går en gång/vecka med andra anhöriga.
  • Anonym (????)
    Anonym (Jag) skrev 2010-04-18 12:18:44 följande:
    Fast de grupperna jag menar så är det bara anhöriga som får gå. De går en gång/vecka med andra anhöriga.
    Det är det vi ska kolla upp. Finns det anhöriggrupp så vill jag gärna att han ska gå i det. Vi börjar med parsamtal för att se hur mycket han stänger inne och hur han ska få förståelse för min sjukdom. Finns det anhöriggrupp så blir det att köa.
  • Anonym (Jag)

Ingen annan här med erfarenheter från sådanna grupper?

• Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2010-04-18 15:46:00 följande:
    Ingen annan här med erfarenheter från sådanna grupper?
    Tyvärr inte, men det låter som en väldigt bra grej!
  • Anonym

Usch vad jag är trött på mina svängningar. Så fort solen kommer fram så blir jag lite gladare. Sen räcker det med en dag med grått väder för att jag ska sitta här med självmordstankar igen. Varje gång jag har bättre dagar så tänker jag att det var ju inte så svårt, jag får bara tänka positivt i fortsättningen och sluta vara så negativ så är depressionerna ett minne blott. Men det är ju aldrig så lätt. Hatar att jag inte kan styra det, jag har ingen kontroll över mitt eget liv.

Mina tankar kan bli helt besatta av döden emellanåt. Jag har kommit på mig själv med att titta på gamla människor och vara avundsjuk på dom, för att deras tid snart är ute. Snart får de frid och slipper leva. Samtidigt som jag förundras och imponeras över att de klarat av att leva ett helt liv, på kanske 70-80år. Jag vill inte ha det! Jag vill inte leva så länge och jag blir mer deprimerad när jag inser exakt hur lång tid som jag är "fast" här i livet. Jag läser om folk som får cancer-diagnoser, eller som blivit mördade. Och jag önskar att det var jag istället för dom. Hur bissart är inte det egentligen...

Bara en vecka kvar till mitt läkarbesök där jag ska börja medicinera igen. Jag har allt mitt hopp till detta läkarbesök, om det inte hjälper nu vet jag inte vad jag gör... Mediciner har aldrig hjälpt speciellt mycket förr så vet inte varför jag har så mycket hopp inför detta.

Det blev ett långt negativt inlägg men behövde verkligen få det ur mig.

• Anonym (anna)
    Anonym skrev 2010-04-18 20:06:17 följande:
    Usch vad jag är trött på mina svängningar. Så fort solen kommer fram så blir jag lite gladare. Sen räcker det med en dag med grått väder för att jag ska sitta här med självmordstankar igen. Varje gång jag har bättre dagar så tänker jag att det var ju inte så svårt, jag får bara tänka positivt i fortsättningen och sluta vara så negativ så är depressionerna ett minne blott. Men det är ju aldrig så lätt. Hatar att jag inte kan styra det, jag har ingen kontroll över mitt eget liv. Mina tankar kan bli helt besatta av döden emellanåt. Jag har kommit på mig själv med att titta på gamla människor och vara avundsjuk på dom, för att deras tid snart är ute. Snart får de frid och slipper leva. Samtidigt som jag förundras och imponeras över att de klarat av att leva ett helt liv, på kanske 70-80år. Jag vill inte ha det! Jag vill inte leva så länge och jag blir mer deprimerad när jag inser exakt hur lång tid som jag är "fast" här i livet. Jag läser om folk som får cancer-diagnoser, eller som blivit mördade. Och jag önskar att det var jag istället för dom. Hur bissart är inte det egentligen...Bara en vecka kvar till mitt läkarbesök där jag ska börja medicinera igen. Jag har allt mitt hopp till detta läkarbesök, om det inte hjälper nu vet jag inte vad jag gör... Mediciner har aldrig hjälpt speciellt mycket förr så vet inte varför jag har så mycket hopp inför detta.Det blev ett långt negativt inlägg men behövde verkligen få det ur mig.
    Vad jobbigt för dig, denna kille vi pratar om har exakt samma känslor som du och han kämpar för att hitta något att leva för. Han tror familj och barn ska vara svaret, men när han fick det tror han att leva i ett land där det nästan alltid är sol är svaret eftersom hans humör styrs av vädret mycket, så det återstår att se om han hittar det han jagar, den ständiga lyckan.

Han har som du mycket med sig själv att man känner ibland att man borde låta honom vara för hans skull, men jag har inte själv valt att ha så starka känslor för just honom, det bara är så. jag undrar om han tänker något på mig idag eller om han som har borderline kan koppla bort mig helt om han bestämmer sig för det. Det var ju ändå han som avvisade senast igen.
  • Anonym

Jag har Borderline och känner igen mig precis i det du skriver i trådstart. Jag är gift och förr så var det mycket stormigt. Iband kunde jag be honom dra och ville skiljas men sen när det började bli verklighet så fick jag panik och gjorde allt för att inte mista honom. Skulle jag be honom dra och han skulle göra det så skulle jag sen göra allt för att han inte ska lämna mig, fast jag bett honom. Helt sjukt!

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?