• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (????)
    Anonym skrev 2010-04-12 13:58:23 följande:
    Jag har nog bra mycket mer empati än genomsnittspersonen. Tänker alltid på hur saker hade känts för den andre och är en sån person som alltid ställer upp för andra. Även om jag själv mår dåligt och dragit mig undan, skriver en vän ett sms att de mår dåligt så kommer jag lyssna även om jag inte orkar egentligen. Jag har för mycket förståelse fär andra, vilket gör att jag ibland accepterar beteenden från andra som jag inte borde, för jag kan tycka att det är förståeligt när man mår dåligt osv.
    Ja, jag har ju alltid varit den som alla vänt sig till med problem och så. Blev för mycket för mig till slut och jag tror att det är en av orsakerna till att jag har svårt att närma mig folk. Vill inte bli för intim med dem och klarar inte vaga bekantskaper, iom att det är allt eller inget. Så nu har jag inga vänner längre men som tur är så har jag en stor familj med många syskon så jag är inte helt ensam. ;)
    Jag har dock märkt att nu när jag tog kontakt igen med en gammal kompis så tog jag genast åt mig hans mående. Han mår ofta dåligt och har oxå su-försök bakom sig. Så när jag nu fick veta att han har det tufft igen så är jag genast på väg att kasta mig på den vita hästen och komma och rädda honom.
    Sånt har jag enorm stark empati med. Vad gäller andra "normala" människor så kan jag inte riktigt relatera till deras problem. Jag förminskar deras vardags problem och tycker de är ..löjliga(?) eller nåt. Svårt att förklara.
    Då känner jag mig som en stor egoist. :(
  • Anonym (anna)

vad skulle krävas i en relation för er med borderline för att ni skulle få nog och ge upp??

• Anonym (????)
    Anonym (anna) skrev 2010-04-12 20:29:47 följande:
    vad skulle krävas i en relation för er med borderline för att ni skulle få nog och ge upp??
    Det är ett extremt steg att ta för mig. Lämnade exmaken pga att han söp, knarkade och tog mina pengar. När jag kände mig ensam fast han var där så tänkte jag att det var bättre att vara ensam på riktigt. Jag kämpade länge och hårt för att få äktenskapet att fungera men det krävs ju att båda är villiga att försöka.
    Det är det enda förhållande jag haft tills jag träffade sambon. Jag är 32 år. Är jag inte i förhållande så leker jag bara med killar på ett ganska egoistiskt sätt.
    Det krävs mycket för mig att avbryta, näst intill omöjligt men får jag inte bekräftelse och känner mig onödig och som en piga, då räcker det.
  • Anonym
    Anonym (anna) skrev 2010-04-12 20:29:47 följande:
    Det krävs enormt mycket om jag verkligen älskar killen. Jag har stannat med en kille som var ständigt otrogen, misshandlade mig, hade missbruksproblem mm. Det tog såklart enormt mycket på mig psykiskt, och till slut var jag så känslomässigt utbränd att jag inte var kapabel att känna något alls, varken kärlek, hat, glädje, sorg. Inget. Då kunde jag gå. Dock kunde jag inte kapa kontakten helt, har fortsatt vara vänner och kan aldrig släppa taget om honom helt trots att jag borde.

Är det en kille jag inte älskar så krävs inte mycket. Det räcker med att jag får en "förakta-period" för att jag ska sticka. Såna perioder får jag ju med alla som kommer för nära då och då, men när det gäller vänner och de jag älskar så tar jag mig genom dessa perioder. Men om jag inte älskar så blir perioden döden för relationen, det hinner inte utvecklas till något stort förrän det är försent. Tur för killens del iallafall.
  • Anonym (Me too)

Läser tråden och bölar som ett liten unge =/ Ni är jag!

Jag fick diagnosen Borderline sent, för bara ett år sedan och jag är 31 år. Jag har så länge jag kan minnas varit annorlunda. Ångest, tankar på döden, skadat mig själv, missbrukat både sex och alkohol, LIVRÄDD för separationer, känslomässigt instabil, svart-vitt tänk osv.

I början av alla mina förhållanden blir jag kär på en gång. Jag har inga mellanlägen utan det kan räcka med en dejt. Blir jag tillsammans med killen och vi kommer för nära slår det över och all kärlek förvandlas till ilska och ja, nästan hat.

Jag har precis förstört en treårig relation med en jättefin kille. När vi träffades blev vi störtförälskade och flyttade ihop efter bara två månader. När vi hade flyttat ihop kom det svarta tillbaka och det slutade med att jag inte klarade av att han överhuvudtaget satt bredvid mig i soffan. Jag var hemskt elak, otrogen, skrikig, manipulativ och bråkig. Nu när det är slut idealiserar jag honom igen och ringer och messar som en galning för att han ska koma tillbaka till mig. Känner mig som den mest ensamma och övergivna människan i världen. Helt sjukt. Han är dock så knäckt över hur jag betett mig så han orkar knappt prata med mig än så länge.

Jag dejtar även en annan kille som jag träffat i två månader nu. Jag är helt övertygad om att han inte tycker om mig trots att han visat på många sätt att han gör det. När vi setts och han åker hem har jag en sådan hemsk separationsångest så att jag inte kan andas. Jag är övertygad om att det är sista gången vi ses. Det räcker med att han inte hör av sig under en dag för att jag ska börja  fantisera om att han snart ringer och säger att han inte vill ses mer, att jag blir övergiven, bortkastad och ratad. Jag stänger till och med av mobilen för att jag inte vill ha ”det där samtalet”. Skulle det bli något mellan oss skulle det sluta på samma sätt som med alla andra.

För mig är det en omöjlig tanke att någon skulle kunna älska mig och jag vill såra och krossa innan jag blir sårad och krossad.

Jag har också en tendens att bli näst intill besatt av killar som inte är så intresserade av mig och bara utnyttjar mig medan jag är kyligare mot snälla fina killar som tycker om mig på riktigt.  

Jag hatar att vara så här. Jag vill bara vara som alla andra, att kunna älska och tillåta mig själv att bli älskad tillbaka.

Kram på er allihop, det är så skönt att veta att man inte är ensam trots att jag inte skulle önska min värsta fiende denna hemska svårbehandlade diagnos.

• Anonym (anna)
    Kan ni hjälpa mig begripa er på denna borderline-person.

den killen som jag tror vill ha mig som har borderline får sådana där "förakta-perioder" med mig och då går de så långt att han dumpar mig. Det har hänt flera gånger då vi är på väg att komma varandra riktiga nära och bli "ihop".

Jag har alltid undrat varför han gör så men svaret är kanske då att de äkta känslorna inte finns där fast han säger att de gör det. Han har sagt att jag är den enda tjejen han har sett sig själv få barn med. 

Det ännu mer konstiga är att han fortsätter höra av sig till mig fast han skaffar nya relationer och bryter med dom för att han vill ha mig egentligen säger han. Förstår ni vad han håller på med egentligen?

Han har hållt på såhär i så många år nu och det blir aldrig vi!? eller?
  • Anonym (Nicki)
    Anonym skrev 2010-04-02 18:26:54 följande:
    Jag blir irriterad när folk påstår att de med borderline är empatilösa. Jag har borderline, och jag vill snarare påstå motsatsen. Vi med borderline har många gånger FÖR mycket empati. Låter kanske konstigt att man kan ha för mycket, men det blir för mycket när man alltid ska känna för allt och alla, leva sig in i andras smärta, oavsett om det är en vän eller en främling. Mitt hjärta krossas över saker jag läser i tidningen, hör på Tv osv. Jag har så mycket empati att jag faktiskt mår dåligt av att ha det. Så ni som påstår att man har empatibrist, ni vet inte vad ni pratar om. Borderline-personer är känslo-människor. Vi känner en väldans massa känslor, både bra och dåliga, oftast känslor som är mycket starkare än genomsnitts-svensson känner. Detta är lite av vårat problem. Vet inte om ni andra håller med, men detta är min upplevelse.
    Det är ju oerhört stor skillnad på att känna empati för en hundvalp som blivit övergiven eller barn som drabbats av krig - bara som exempel - och på att känna empati i en nära relation. De människor man läser om i tidningen utmanar en inte, de ställer inga krav på en och utgör ju på så sätt inget hot. När man pratar om bristen på empati så är det nog snarare det sistnämnda man syftar på, d.v.s. problemet med att fungera i nära relationer. Att växla mellan värme och kyla, glädje och ilska, beröm och kritik etc. kan ju ses som ett primärt tecken på empatibrist, även om det inte är det som är huvudproblematiken, för det vet jag också att det inte är så.
  • Anonym
    Anonym (Nicki) skrev 2010-04-14 06:03:42 följande:
    Det är ju oerhört stor skillnad på att känna empati för en hundvalp som blivit övergiven eller barn som drabbats av krig - bara som exempel - och på att känna empati i en nära relation. De människor man läser om i tidningen utmanar en inte, de ställer inga krav på en och utgör ju på så sätt inget hot. När man pratar om bristen på empati så är det nog snarare det sistnämnda man syftar på, d.v.s. problemet med att fungera i nära relationer. Att växla mellan värme och kyla, glädje och ilska, beröm och kritik etc. kan ju ses som ett primärt tecken på empatibrist, även om det inte är det som är huvudproblematiken, för det vet jag också att det inte är så.
    Ja det är empatibrist om man kan hålla på så UTAN att få dåligt samvete. Jag får enormt dåligt samvete över mitt beteende, men problemet är att jag inte har någon impulskontroll vilket gör det svårt att behärska mig och inte leva ut de känslor jag har. Slutresultatet blir dock samma, en annan person blir sårad.
  • Anonym
    Anonym (anna) skrev 2010-04-13 21:55:08 följande:
    Han kommer alltid tillbaka till dig just för att du är den han VILL vara med, men hans problematik sätter hela tiden käppar i hjulet. Jag drar mig undan alla när de kommer för nära, men de jag verkligen älskar, de kommer jag tillbaka till efter ett tag när jag känner att jag fått tillräcklig distans så att "föraktet" lagt sig.

Det handlar inte om dig att han drar sig undan, det handlar om honom och hans egentliga självförakt. Han kan inte ha dig så nära för han föraktar sig själv, och då kan man inte ta emot kärlek från andra. Han har starka åsikter om sig själv som värdelös, och när du kommer där och älskar honom, hur ska han respektera att du älskar något han föraktar? Så täker iallafall jag, om än på ett omedvetet plan förr när jag inte hade så mycket insikt.

Ska man ha en relation till en sån person så måste du se till att aldrig komma för nära, om du vill undvika dessa förakta-perioder. Och det känns ju ganska tråkigt... Annars finns inget annat att göra om han inte arbetar på sina problem ( detta är dock ingen garanti för att problemet försvinner helt). Är han värd detta? Alla mina förhållanden har varit som berg och dalbanor. Mycket passion redan från början men också mycket negativa saker. Och denna eviga berg-och dalbana sliter så otroligt på en. Det är först nu som jag insett att den gemensamma nämnaren i alla mina stormiga förhållanden inte är en viss typ av kille, utan den gemensamma nämnaren är jag. Det är jag som skapar dessa stormar. Och det är tufft att leva ett sånt förhållande.
  • Anonym (????)
    Anonym (anna) skrev 2010-04-13 21:55:08 följande:
    Alla är vi ju olika. Jag tex klänger mig fast om det blir allvar av ett förhållande. Jag rusar fram som ett tåg och vill göra allt på en gång, flytta ihop, förlovning, gärna gifta mig men sambon vill inte.
    Jag kan inte tänka mig nån annan. Jag idéaliserar honom eller så föraktar jag honom. De perioder när jag föraktar honom så försökr jag bita ihop eller hålla mig på avstånd, släpper inte riktigt in honom. Skulle inte klara att göra slut ändå, fast jag vill vara ifred. Jag vet att han älskar mig och att jag älskar honom även om det ibland är svårt att förstå varför. Har varit på väg att göra slut massa ggr men kan inte. Dessutom har vi en son ihop.
    Den kille du pratar om och hur han beter sig kan jag inte relatera till. Jag tänker nog ofta i samma banor som han men kan inte såra en person på det sättet att låta dem leva i ovisshet och hela tiden vänta på att det kanske sker. Tycker nog du ska prata med honom om det här för det är inte bra för dig att sitta och vänta på hans nästa drag.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?