• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (????)
    Anonym skrev 2010-05-06 22:24:25 följande:
    . Det är nog inte så bra att höja på egen hand, prata med läkaren först, man måste kanske anpassa de andra medicinerna också utifrån höjningen?
    Nej då. Det är ssk och läkare som vill höja dosn men jag känner mig inte redo än.
  • Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-05-06 22:46:53 följande:
    Nej då. Det är ssk och läkare som vill höja dosn men jag känner mig inte redo än.
    Ok. Det måste  tufft med både borderline och bipolär på en gång.
  • Anonym (????)
    Anonym skrev 2010-05-06 22:51:10 följande:
    Ok. Det måste  tufft med både borderline och bipolär på en gång.
    Jodå, det känns.
  • Anonym (X)

Hej och tack för en fin tråd.

Jag undrar om en annan sak om det här med borderline och svårigheter med relationer.

Ni med borderline som har barn, hur känner ni för dem? Har ni en bra relation med barnen och hur tacklar barnen er sjukdom?

• Anonym (X)

eller det räknas kanske inte som sjukdom, sorry i så fall, men hur tacklar barnen era svårigheter?

• Anonym (????)
    Anonym (X) skrev 2010-05-06 23:08:27 följande:
    Hej och tack för en fin tråd. Jag undrar om en annan sak om det här med borderline och svårigheter med relationer. Ni med borderline som har barn, hur känner ni för dem? Har ni en bra relation med barnen och hur tacklar barnen er sjukdom?
    Min son är så liten än så han förstår inte mer än att han blir lite orolig när jag inte mår bra.
    Det är ett helt annan sak med känslorna för sonen och mot andra människor. Jag kan hata allt och alla men inte min pojke. Blir lite extra irriterad ibland men det blir väl de flesta föräldrar.
  • Anonym (X)
    Anonym (????) skrev 2010-05-06 23:28:38 följande:
    Skönt att det är annorlunda med sonen.
  • Anonym

Dessa jävla mediciner... De gör mig mer labil än jag normalt sätt är. Och då är det ganska illa. Jag får konstiga tankar och impulser och gör saker som jag vet att jag får ångra. Jag har om möjligt ännu mindre kontroll över mig själv än tidigare. Jag vet att det är vanligt att man blir sämre i början, men jag kommer hinna rasera hela mitt liv innan det gått 5-6 veckor.

• Anonym (????)
    Anonym skrev 2010-05-07 17:02:25 följande:
    Dessa jävla mediciner... De gör mig mer labil än jag normalt sätt är. Och då är det ganska illa. Jag får konstiga tankar och impulser och gör saker som jag vet att jag får ångra. Jag har om möjligt ännu mindre kontroll över mig själv än tidigare. Jag vet att det är vanligt att man blir sämre i början, men jag kommer hinna rasera hela mitt liv innan det gått 5-6 veckor.
    Kan tyvär inte säga annat än, håll ut. Det blir bättre, ta det dag för dag eller timme för timme. Du klarar det!
  • Anonym (????)

Herregud vad jag låter min sambo gå igenom! Nu har jag varit aggressiv och hatat honom och han vet om det för jag har sagt att jag hatar honom, äcklas av honom och klarar inte vara i samma rum som honom.

Han säger att det är ok och att lite kärlek har jag kvar där inne för annars hade jag inte suttit och hållt om honom medas han sa det.. Hur kan man stå ut med att höra sånt och sen försöka inte ta illa vid sig?!
    Jag har muckat på mamma och sagt spydiga provocerande saker vilket aldrig hänt förut. Hon säger bara att hon vet att det inte är "jag"... Är det inte jag? Vem är jag och varför beter jag mig så här?
    Ska ta ett riktigt snack med ssk på tisdag för det kan nog vara dags att s över medicinerna ändå. Sambon säger att jag börjar bete mig som jag gjorde förra året och han fixar inte ett sånt år till, han måste se till sonens bästa. Det är bra. Men jag skulle inte heller fixa ett till år som förra. Jag måste be, skrika efter hjälp innan jag tappar bort mig igen. Vet inte vilken av mina diagnoser det är som spökar och det är svårare då. Antingen är det borderline som börjar ta över mig igen eller så är det bipolär mani eller så är allt bara en salig blandning. Fast vad spelar det för roll, bara nån kan hjälpa mig.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?