• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Lanloun
    Anonym skrev 2010-05-03 07:12:06 följande:
    Tack för tipset lanloun. Har dock provat allt det där redan för flera år sedan. Man har ju hunnit prova en del alternativa vägar under åren. Men kanske hjälper det någon annan som läser.
    Har du redan provat E-EPA?

Synd att det inte fungerade för dig/er, men hoppas att det kanske kan hjälpa någon annan. Jag känner mig helt ärligt talat som en ny människa! Dock har jag fortfarande saker att jobba med o tack för tipsen på videorna på youtube.

Jag tror det absolut viktigaste för oss med denna problematik är att sluta känna oss som offer. För det gör att vi inte tar kontroll o ansvar för våra beteenden. Jag tror att vi KAN ta kontroll, även om det kräver mycket mer av oss an "andra". Jag vet att man kan bli frisk från borderline. Så man får aldrig tappa hoppet o aldrig sluta kämpa! En dag blir vi alla fria o kan njuta av livet!!!!
  • Anonym (en fråga)
    Anonym skrev 2010-05-02 21:58:17 följande:
    Är det en vänskapsrelation eller kärleksrelation?Man ska passa sig noga för att diskutera diagnoser med någon som inte öppet berättat att de har en, eller om de inte rådfrågat en. Så även om du misstänker borderline, håll god min.Det beror på hur du själv mår av relationen. Är du ok med att hon försvinner och sen kommer tillbaka som om ingenting har hänt? Jag gör så med både killar och med vänner, när jag kommer tillbaka så är det för att jag fått tillräckligt mycket känslomässig distans och är redo att återuppta relationen igen. Jag vill ha relationen på en nivå som är bekväm för mig, så en ide kan vara att låta henne styra. Dvs försök inte komma henne nära, utan låt henne avgöra hur nära hon vill ha dig. Det är just när den andra kommer för nära som det utlöser avståndstagandet ofta.Att diskutera när båda är upprörda är lönlöst, mina känslor eskalerar fort och kommer helt utom kontroll. Man kan inte nå fram då. Så det är bättre att ligga lågt och låta det vara. Är det en skitgrej så släpp det, men om det är något du känner att ni måste prata om så gör det vid ett annat tillfälle där båda är lugna. Många med borderline har svårt att hantera kritik så man får tänka sig för lite hur man lägger fram saker så hon inte känner sig attackerad.Det viktiga är väl att förbli lugn trots hennes känslostormar. Även om det kan vara svårt. Och sätt gränser för dig själv, du behöver inte utstå vad som helst bara för att den andra mår dåligt.
    Nej, det är min svärmor, ville inte börja med att skriva det för då är det många som tror det är vanliga svärmorsproblem. Jag har ju ingen aning om vad hon kan tänkas ha för diagnos, inte ens säkert hon varit hos läkare. Men min man har ju jättestora relationsproblem med henne. Nu har vi hört från svärfar att hon tänkte ta livet av sig en gång när barnen var små och han kört in hennes till sjukhuset många ggr så vi vet ju att hon mår psykiskt dåligt. Hon kan riva upp himmel och jord om småsaker men nu försöker min man inte låtsas om det så mycket och på nåt sätt kan hon ju då inte "bråka" vidare, svårt att förklara allt. Hon bor en bit från oss så vi har inte kontakt så ofta mer än telefon (min man har kontakten). Det hade varit så mycket enklare med bemötandet om man visste om det var borderline eller något annat.
  • kramin
    Anonym (en fråga) skrev 2010-05-02 21:47:54 följande:
    Jag har en fråga till er med borderline. Hur ska man på bästa sätt bemöta en person med borderline? Jag vet inte om denna person har borderline och jag skulle inte våga ta upp det heller men vår relation har flera ggr varit på väg att brytas och sen kommer hon tillbaka och vill att det ska vara som ingenting hänt. Hon gör stora scener av ingenting (enligt mig), ska man då försöka förklara vad man menar eller ska man låta det vara? Det senare har visat sig ge minst bråk i alla fall. Ska man förklara leder det ofta till att hon hotar att bryta kontakten m.m. Hoppas ni förstår vad jag menar.
    Ska man försöka förklara sin åsikt för någon som har svårt att ta in (borderline eller inte) brukar en grej som kan hjälpa vara att ägna mycket tid åt att först förstå den personens synvinkel. Människor som har svårt att ta in och förstå andras perspektiv och är väldigt låsta vid sitt eget sätt att se saker brukar vara lättare att nå om man först verkligen sätter sig in i deras sätt att tänka och får dom att känna sig förstådda och lyssnade på.
    Likadant när man vill förklara sitt eget sätt att se på något, ägna tid åt att fråga hur personen uppfattar och tolkar det man säger. Lyssna och fråga mycket, det ger oftast mer utdelning än att förklara vad man själv menar igen om det inte gick fram på första försöket.
  • Anonym (en fråga)
    kramin skrev 2010-05-04 07:28:52 följande:
    Ska man försöka förklara sin åsikt för någon som har svårt att ta in (borderline eller inte) brukar en grej som kan hjälpa vara att ägna mycket tid åt att först förstå den personens synvinkel. Människor som har svårt att ta in och förstå andras perspektiv och är väldigt låsta vid sitt eget sätt att se saker brukar vara lättare att nå om man först verkligen sätter sig in i deras sätt att tänka och får dom att känna sig förstådda och lyssnade på.Likadant när man vill förklara sitt eget sätt att se på något, ägna tid åt att fråga hur personen uppfattar och tolkar det man säger. Lyssna och fråga mycket, det ger oftast mer utdelning än att förklara vad man själv menar igen om det inte gick fram på första försöket.
    Bra tips. De flesta människor har faktiskt ganska svårt att lyssna på vad andra säger om man är låst vid sin åsikt. Se bara på alla politiker..ibland säger de ju samma sak fast på olika sätt och genast ska de debattera och bråka om det..=)

• Anonym

Har någon här provat lamictal? Det är en medicin som är stämningsstabiliserande, används bla till bipolära. Men även borderline har ju humörsvängningar, så undrar om det inte kanske hjälper mot det också?

• Anonym (????)

Jag har lamictal. Har ju både bordrline plus bipolär. Tycker den funkar ok.

• Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-05-06 18:20:51 följande:
    Jag har lamictal. Har ju både bordrline plus bipolär. Tycker den funkar ok.
    Känner du att den dämpar aggressionsutbrott, irritation och liknande också, eller den ser bara till att du inte pendlar mellan mani och depression?
  • Anonym (????)
    Anonym skrev 2010-05-06 22:10:16 följande:
    Känner du att den dämpar aggressionsutbrott, irritation och liknande också, eller den ser bara till att du inte pendlar mellan mani och depression?
    Den stabiliserade mig under en ganska lång period. nu har jag dock börjat få problem och rädd att jag är på väg mot en hypo-period eller mani. vet inte om det skulle hjälpa att höja dosen men det är jag livrädd för. tänk om det blir skit av allting.
    lamictalen är den enda stabiliserande som funkat något så när för mig. har provat mååånga. jag pendlar ff mycket men tills nu har lamictalen gjort det hanterbart. är det nåt du ska prova eller?
  • Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-05-06 22:20:25 följande:
    Jag tänkte ta upp det med min läkare nästa gång. Men måste nog vänta lite längre för att se vilken effekt den antidepressiva medicinen har. För depressionen är ju en del, men humörsvängningarna är riktigt jobbiga också. Och det förstör så mycket av ens relationer. Jag vill inte vara en tickande bomb, jag vill ha känslor men inte så extremt intensiva. Jag vill ha normala nivåer som alla andra.

Det är nog inte så bra att höja på egen hand, prata med läkaren först, man måste kanske anpassa de andra medicinerna också utifrån höjningen?
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?