• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • snorpan02

Hej Tuttan + alla andra

Tuttan du och jag har nästan exakt samma värden på Hcg, men jag har partiell mola, jag är nere på 23  8 veckor efter skrapningen och jag blödde i 7 veckor efter skrapningen. Dessutom fick jag mjölkstockning veckan efter skrapningen.. mkt märkligt  men inget konstigt enl gyn. Min mens har inte kommit tillbaka och var inte på väg heller enligt gyn i måndags. Hon trodde den långa blödningstiden kunde bero på att rester från molan kom ut, har ett ärr från kejsarsnitt där hon trodde det kunde ha fastnat ngt därav att det tar lång tid med HCG värdet.

Tydligen var min livmoder väldigt förstorad när jag skrapades och den var inte ännu inte "normal" strl.  Kanske också påverkar det hela?

Konstigt nog så hoppas jag nu att mensen ska komma igång så att man kan planera för höstens ivf men först blir det Kreta på söndag och sedan flytta in i hus så tankarna och fokus blir flyttade från molan till ngt glädjefyllt.

Ha en trevlig helg.

• Tuttan80

Då var det tagit nya blodprover idag,,, jobbiga timmar nu innan man får svaret..=(
    Morrhoppa: Förstår precis vad du menar att man bara vill att mensen ska komma igång
    så man ser att "systemet" fungerar igen=)

Nu är det ett par timmar på jobb som gäller, men det e skönt för då har man inte riktigt tid
    att tänka så mycket...!
    Kram Linda

Älskade Alfred
  • Anonym (vraket)

Jävla skitdag!! BM ringde idag och då frågade jag henne om det här graviditetsförbudet gäller från skrapningen. Nej, från nollvärdet, svarar hon. VA? Det hade jag inte alls begripit. Åh vad jätteskitjobbigt!! Jag har haft oktober som målbild och nu blir kanske januari. Det känns skitjobbigt. Jag har tänkt att nu jobbar jag av månaderna av graviditetsförbud, men det har ju inte ens börjat då ju. Jag är såå ledsen. Jag vill inte hålla på med det här mer. Jag skiter i allt!

Jag vill ju ha syskon till David. Kommer det någonsin hända? Värdena kanske vänder nu oxå så det blir ett års förbud. Jag har ju inte fått mens ännu så det är säkert kvar skitmola därinne.

Har alla landsting samma förbudstid? Räknar de oxå från nollvärdet? Varför?

• miam85

anonym (vraket) förstår din frustration....varför säger sjukhusen olika? Man blir helt förvirrad.....Jag har kommit in i en period att jag inte vill ha barn...inte ännu iaf. Konstigt! Känner inget sug alls. hoppas det kommer tillbaka....
    jag är så otroligt glad av att mina värden går neråt. ..tacksam varje dag. Denna molan har verkligen lärt mig mkt i livet- inget är givet, glad över det man har och att man är frisk....viktigare än att få barn. 

Min läkare har inte ens sagt att jag har gravförbud fram till aug....jättekonstigt....så om jag inte hade hittat detta forumet på internet hade jag kanske försökt bli gravid månaden efter skrapningen/molan.... Men jag ska följas fram till augusti månad. 

Jag var på apoteket idag, där kunde man köpa b vitamin tabletter och det finns tabletter om man har rubbad ämnesomsättning. Ville bara berätta.
    imorn ska jag ta rödahundsprutan- ligger på gränsvärde. Måste ha fått för liten dos som litet barn eller ngt. 

Jag vill önska er alla en underbar helg med mkt solsken och nya krafter. Vill skicka energi och kraft till att allt löser sig och det blir bättre....

Vi alla är så duktiga här inne som kämpar /ämpade med våra molor!!!!

• Tuttan80

jooohooo nu är värdet på 3=)=)
    Blev så himla glad det räddade min helg=)
    Ha en underbar helg<3
    Kram Linda

• Skorpsmula
    Tuttan80 skrev 2011-05-27 18:46:12 följande:
    jooohooo nu är värdet på 3=)=)
    Blev så himla glad det räddade min helg=)
    Ha en underbar helg<3
    Kram Linda
    Åh, va gott! Det låter ju bra.

Suck. Är det verkligen så som någon skrev, att man får cellgift vilket det är partiell eller komplett, om hcg inte sjunker? Ska ta mitt första blodprov på onsdag, 3,5 v efter op (antar att inget togs då, för de har inte sagt något om något värde..).

En fråga till er som också har fått taskig kondis / tryck över bröstkorg som mola-symptom; när avtog det helt?

Suck igen. Är så otroligt besviken på alla runt omkring som bagatelliserar, både mf/ma och mola. Ok, det behöver ju inte vara så "allvarligt/farligt", men oron är ju jobbig i sig och det vore ju roligt om någon frågar hur man mår. Svärmor till exempel. *Censur censur självupptagna + fler fula ord*.

Kram på er!

Ps. Ska baka hallongrottor till min mamma tills imorgon, vill ni smaka så kan jag ladda upp några här!
  • miam85

kom på en sak. 

Om man gör kubtestet då kan man se om barnet har kromosomfel-avikelser och då borde man väl kunna se om det är en mola genom kubtestet??. kub testet kan man göra från vecka 9 tror jag....

bara en tanke som kom upp, som kanske kan göra en lugnare... 

• Skorpsmula
    miam85 skrev 2011-05-28 22:52:05 följande:
    kom på en sak. 

Om man gör kubtestet då kan man se om barnet har kromosomfel-avikelser och då borde man väl kunna se om det är en mola genom kubtestet??. kub testet kan man göra från vecka 9 tror jag....

bara en tanke som kom upp, som kanske kan göra en lugnare... 
    God tanke, men kub-testet är ju bara en samlad riskbedömning utifrån blodprov / moderns ålder och mått av nackspalten. För att veta helt säkert måste man väl göra fostervattensprov?

Tycker att det är konstigt, för de har sagt till mig på sjukhuset att ofta så upptäcks mola först efter förlossning. Då måste det väl betyda att det kan födas barn utan kromosomföränding och att det ändå är mola?
  • miam85

Det är 90% säkert att göra kubtestet för att se downsyndrom och då innebär det att man ser en kromosom för mkt....när det gäller mola då handlar det om 23 kromosomer för mkt...så det BORDE verkligen man kunna se direkt och vara 100% säkert....Bara en iakttagelse.....För när det handlar om mola då är det ju 22 kromosomer mer än down syndrom vilket är en triploid för mkt....Därför borde man kunna se direkt om det är mola:), stor avvikelse. Dubbel så stort värde osv. 

Min docent som jag träffar han berättade att det "kan" hända att man föds med mola, och kvinnan märker det då genom att känna sig fortfarande stor gravid efter man fött....verkar så konstigt...då det är blåser som äter upp moderkakan....förstår ngn detta??? Bra med frågor när man träffar läkaren i aug....
    Kanske skulle vara bra om alla ville skriva ner frågor här inne och så ställer jag dem till läkaren jag träffar..och skriver ner svaren här inne på wallen....så kan nya som gamla få lite ny information.....osv....

Fostervatten prov kommer jag aldrig att göra...vågar inte...Tror det är 1% av 100 som får missfall..och det skulle jag aldrig kunna leva med...men jag tror på kubtestet samt ultraljud vecka (10, 14, 16, 18) sen lyssna på hjärtljuden är en bra plan (för mig i framtiden iaf)...

Nu fick ni många tankar från mig!! 

stor kram

• Skorpsmula
    miam85 skrev 2011-05-29 09:25:32 följande:
    Det är 90% säkert att göra kubtestet för att se downsyndrom och då innebär det att man ser en kromosom för mkt....när det gäller mola då handlar det om 23 kromosomer för mkt...så det BORDE verkligen man kunna se direkt och vara 100% säkert....Bara en iakttagelse.....För när det handlar om mola då är det ju 22 kromosomer mer än down syndrom vilket är en triploid för mkt....Därför borde man kunna se direkt om det är mola:), stor avvikelse. Dubbel så stort värde osv. 

Min docent som jag träffar han berättade att det "kan" hända att man föds med mola, och kvinnan märker det då genom att känna sig fortfarande stor gravid efter man fött....verkar så konstigt...då det är blåser som äter upp moderkakan....förstår ngn detta??? Bra med frågor när man träffar läkaren i aug....
    Kanske skulle vara bra om alla ville skriva ner frågor här inne och så ställer jag dem till läkaren jag träffar..och skriver ner svaren här inne på wallen....så kan nya som gamla få lite ny information.....osv....

Fostervatten prov kommer jag aldrig att göra...vågar inte...Tror det är 1% av 100 som får missfall..och det skulle jag aldrig kunna leva med...men jag tror på kubtestet samt ultraljud vecka (10, 14, 16, 18) sen lyssna på hjärtljuden är en bra plan (för mig i framtiden iaf)...

Nu fick ni många tankar från mig!! 

stor kram

Verkar onödigt att vänta ända tills aug för att fråga läkaren - istället kan alla som vill ställa frågor till min svärmor, för hon är expert i ämnet!

Fick just veta att eftersom jag bara har partiell mola så är det ingen fara alls, det är ungefär lika allvarligt som en smärre förkylning. Och att det blev ma innan var inget att tala om över huvudtaget - det har ju passerat, så det är över. Att det var den fjärde misslyckade graviditeten på ett år är heller inget som bekommer människan.

Suck. Finns det ingen bytesrätt eller reklamationsrätt för svärmödrar?
Svar på tråden Mola/Druvbörd