• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Lavinia
    Polarlantis skrev 2011-06-11 10:10:44 följande:

Hej på er! Måste fråga er som kan det här...

Jag har haft MA, allt kom ut men nu 7 veckor efter har hcg inte sjunkit och jag har ngt "nytt" i livmodern och jag ska skrapas nästa vecka, analys på innehållet ska skickas. Alltså, den riktiga grav var helt borta men ngt nytt började bilda blod och jox...På gyn var dom väldigt förtegna om att prata om mola/druvbörd och jag vet inte ens om det KAN vara något sådant. Mitt hcg ligger nu på 480 och vill inte gå ner...inte så himla högt men ändå...(2 cytoteckurer har jag också fått)

Är det någon av er som varit med om liknande?

Hej Polarlantis och tack för peppning!
    Låter lite likt mitt (därmed INTE sagt att det kommer ta 10 månader för dig också att få ner HCG). Skrapades för snart ett år sen och fick beskedet att det var ett "normalt" missfall eftersom man fick ut den normala delen av graviditetsvävnaden. En månad senare var livmodern full med "grejer" igen och det blev en ny skrapning där man vick ut trofoblastcellerna, dvs Molavävnaden. Fast vid min andra operation låg HCG på 74000 (vet inte vad det var vid den första). Sen fick man ju inte ut allt då heller men det verkar ha berott på ett ärr från en myomoperation för två år sen. Men 480 är lågt om kroppen om kroppen fått ta hand om molan själv. OM det är en mola så är det bra att man hjälper din kropp att få bort det genom operationen så kommer det säkert gå fort sen som för de flesta härinne. Jag hade samma värde som du ca 8 veckor efter operationen.

Som du säger är ju inget "fall" det andra likt även om läkarna gärna verkar vilja tro det. Och även om det liknar någon annan hittills så vet man aldrig vad som händer senare varken bra eller dåligt, tyvärr. Ovissheten och tiden är som du säger det svåraste. Be om en kurator om du känner att du behöver det (min läkare har aldrig kommit på att fråga ens om jag vill ha det utan tvärtom sagt att jag måste be om det...). Och är du inte nöjd med den så be om en annan eller en riktig psykolog t ex via vårdcentralen.

Och visst är det himla märkligt att man blir snudd på dumförklarad av läkarna. De vill väl inte oroa men det är ju så lätt att ta reda på vad de menar och ännu mer via nätet att det hade varit bättre att de berättat allt de vet och alla sina hypoteser också. Eller så tror jag det är för att de känner att de kan för lite om det.

Lycka till imorgon och sköt om dig (eller be någon annan göra det ). Jag ska som sagt också på återbesök efter imorgon. Börjar bli lite orolig såhär på kvällen. Tänk om det fortfarande inte är bra. Det håller på och moler hela tiden, inte alls som jag lärt känna ägglossningsvärken. Men det visar väl sig. Gäller bara att försöka sova nu...

kram L

kram L
  • Polarlantis

Lavinia: Stort lycka till för dig idag, hoppas det är kanonbra idag!!!

Skorpsmula: Låter bra med lite hårda tag mot maghelvetet, blir det också när jag är igenom dagen! Då får det blri slut på allt onyttigt och där med basta!

EGO: Sitter här och dricker te som en tok...om 3h får jag inte dricka något mer så bäst att passa på! kl 11 är det dags på cytotecen..hoppas jag inte reagerar på den nu heller...hmm...vill ju inte ha värkar igen men å andra sidan får jag ju gärna öppna mig LITE så dom kommer in...Känns rätt ok just nu iaf...är ju på väg iaf!

• Skorpsmula

Lycka till, både Lavinia och Polarlantis! Tänker på er idag!

Många styrkekramar

• Skorpsmula

Hur har det gått för er med operation, tjejer?

Fick nytt hcg-svar idag. Från 60 till 15 på två veckor. Känns jätteskönt att det går åt rätt håll iaf!!!

• Polarlantis
    Skorpsmula skrev 2011-06-15 19:41:14 följande:
    Hur har det gått för er med operation, tjejer?

Fick nytt hcg-svar idag. Från 60 till 15 på två veckor. Känns jätteskönt att det går åt rätt håll iaf!!!

Så underbart att det sjunker som det ska! HURRA! Nu ska det väl snart vara i botten hoppas jag! Håller tummen!!

Op gick bra...lite förvirring på uppvaket kan man lugnt säga, det var stressigt för dom och kl 18 skulle dom stänga och ojojoj...och där låg jag och undrade hur man skulle bete sig!?! Tillslut fick jag lite vatten och så och en macka och så fick jag gå hem. Blöder INGENTING efter detta...inte ens det kan kroppen klara av att göra så jag vet att den är normal, himla speciallekamen, MORR! MEn klart, det är ju skönt...men är infektionsrisken borta då? Eller? Har lite ont, lite mer idag än igår men jaja, det blir säkert bra...hmm...

PSyket är dock helt i bott, orkar ingenting alls och träffa folk går helt bort, ush! Har tagit hem jobbet så jag slipper åka dit på ett tag, har ändå inga möten så det spelar ingen roll...men ska orka jobba också...pust! Sambon har ont i ett ben och fick ursämst hjä'lp på sjukhuset idag så han deppar också...partyfamiljen det här! NOT!

Nu återstår bara att vänta på provsvaren och se vad det är som växt i min mage...hmm...tar ingenting för givet förens jag vet!

Lavinia: Hur har det gått??!!

• Skorpsmula
    Polarlantis skrev 2011-06-16 15:55:13 följande:

Så underbart att det sjunker som det ska! HURRA! Nu ska det väl snart vara i botten hoppas jag! Håller tummen!!

Op gick bra...lite förvirring på uppvaket kan man lugnt säga, det var stressigt för dom och kl 18 skulle dom stänga och ojojoj...och där låg jag och undrade hur man skulle bete sig!?! Tillslut fick jag lite vatten och så och en macka och så fick jag gå hem. Blöder INGENTING efter detta...inte ens det kan kroppen klara av att göra så jag vet att den är normal, himla speciallekamen, MORR! MEn klart, det är ju skönt...men är infektionsrisken borta då? Eller? Har lite ont, lite mer idag än igår men jaja, det blir säkert bra...hmm...

PSyket är dock helt i bott, orkar ingenting alls och träffa folk går helt bort, ush! Har tagit hem jobbet så jag slipper åka dit på ett tag, har ändå inga möten så det spelar ingen roll...men ska orka jobba också...pust! Sambon har ont i ett ben och fick ursämst hjä'lp på sjukhuset idag så han deppar också...partyfamiljen det här! NOT!

Nu återstår bara att vänta på provsvaren och se vad det är som växt i min mage...hmm...tar ingenting för givet förens jag vet!

Lavinia: Hur har det gått??!!

Gott att allt gick bra! Tänkte bara säga att för mig så drog blödandet igång riktigt först ett par dagar efter op, så flippa inte ur om det börjar lite senare.. Det behöver inte vara ett dåligt tecken eller farligt!

Kram
  • Polarlantis
    Skorpsmula skrev 2011-06-17 11:39:41 följande:
    Gott att allt gick bra! Tänkte bara säga att för mig så drog blödandet igång riktigt först ett par dagar efter op, så flippa inte ur om det börjar lite senare.. Det behöver inte vara ett dåligt tecken eller farligt!

Kram

Ja så kanske det kan bli...för här händer INGENTING! Får bara mer och mer ont tycker jag...men inte som i aaaaaj jag kan inte stå utan mer, slutanuförontharjaghaftnog-nivå...om du förstår :) Väntar till på tisdag så har det gått en vecka coh då får jag hoppas att infektionsrisken är noll...för jag har ju iaf inte nu ngn blödning att utgå ifrån!

Hur gick det till efter din skrapning, när tog du första proverna efter? Testade du hemma innan dess? Tänte testa på tisdag och se om något hänt på en vecka...säkert för tidigt...men ändå...måste kolla ju!

• Lavinia

Hej hej!

Var ju på läkarkontroll nästan en månad efter op i tisdags. Jag och läkaren hade en intressant "förhandling" om uppföljningstid. Hon sa att enligt deras PM så blir det grav förbud nu ett år fr o m NU. Blev kall men sa sedan bestämt att nej, det går jag inte med på och så drog jag mitt resonemang enligt mitt tidigare inlägg 19 maj.

Hon erkände då att hon faktiskt köpte resonemanget men vågade inte säga något annat än vad som står i deras förbannade PM-riktlinjer. Sa också som sagt att hon och ingen annan heller varit med om detta tidigare och att hon skulle prata med Jubeleumskliniken igen för rådfrågning. "Du är ju så otroligt påläst och jag kan ju inte sätta mig på dig på något sätt, snarare tvärtom", sa hon, vilket för första gången kändes som att hon medgav att hon inte vet (vilket hon också sa). Det gav en bra känsla för oss och eftersom vi sett det ända från dag ett. Det är ok att inte veta men då ska man fråga den som är den bästa experten på området, inte sina, lika ovetande, kollegor. Hennes argument var fortsatt att det åtminstone ska gå 6 mån från noll=<1, dvs från maj. Men noll=<4 har det varit från april så då är det därifrån man räknar menade jag. Plötsligt verkade hon glömt att normalvärdet  i Halland räknas från <4 och inte <1 som är snarare den minsta man kan mäta. Detta är ju två helt olika saker. Med hennes resonemang hade 0.001 inte varit noll om man hade haft en metod som kunnat detektera ner till 0.0001 vilket ju är helt galet. Sen drog hon in cellgiftbehandlingen i det hela också. Och jag argumenterade för 4 mån uppföljningstid efter <4. Men så har jag ju gjort en op till och slemmhinnan kan behöva läka helt och DET resonemanget köper jag. Samtidigt sa hon upprepade gånger att hon ju inte bestämmer vad vi gör i sängkammaren, nästan som att hon uppmanade "till olydnad", att hon köpte mitt resonemang men var för feg för att säga något annat än vad som stod i PM:et (vilket hon skönt nog också erkände).

Så slutsatsen är att han som varit inblandad i fallet förut från Jubeleumskliniken ska rådfrågas och svar fås vid återbesök 25 aug. Vi kommer inte försöka bli gravida förrän sep (hennes sista bud var oktober men men...). Då har det gått 5 månader med HCG<4 och 4 månader från op. Sen om det kommer funka är en annan sak. Det verkar ju vara ganska många som haft ett missfall efter en mola och dessutom är risken för ny mola 1 på 100 istället för 1 på 1000 så jag är rädd att detta kommer ta ännu mer tid om det funkar alls

För dessutom visade det sig  på ultraljud att jag också har 2 nya cystor. De försvinner förhoppningsvis men är, och kan hela tiden varit anledningen hela tiden) till att menscykeln ökar till snarare 35-40 dagar istället för 4 veckor då och då. Detta påverkar förstås ägglossningen. Då, i tisdags, hade jag kollat ägglossningsstickor i 1.5 vecka utan utslag. Däremot, som jag skrivit, hade jag molande mensvärk och flytningar hela tiden. Trodde inte det skulle bli något alls när hon visade cystorna. MEN... samma dag eller dagen efter gjorde de utslag och det är en helt annan typ av värk som då infinner sig. Väldigt tydligt när man väl får det. Jag blev så glad! Livmodern såg bra ut men det var något litet kvar. Detta var dock mjukt och inte hårt som innan sista op så hon verkade inte orolig.

Hur som helst: Hon var mer resonabel än vanligt och resultaten verkar väl ändå bra (eller?) och i förhandlingen blev det oavgjort eller möjligen att jag vann .

Polarlantis: För mig har det varit väldigt olika med blödningarna efter op. Första gången höll det på i 3.5 vecka, sen ca 1 vecka och denna gången inte alls. Kanske det inte betyder något? Vad det gäller infektionsrisken har man alltid sagt att den består så länge det blöder. Men denna gång, när jag sa att det inte blödde alls och frågade om jag fick bada då, satte de plötsligt en mer generell gräns på 2 veckor. Att du har ont måste väl inte betyda att du har en infektion? Kan det inte vara så att livmodern drar ihop sig efter op eller jobbar med att få ut eventuella rester (även om det inte kommit något än)?

Vad är det du ska testa hemma menar du? Gravtest? Mitt råd skulle vara att skippa det och vänta på HCG värdet istället. Det är mer exakt och vad jag förstått kan ett grav test ge utslag eller inte beroende på hur känsligt det är vilket kanske bara oroar eftersom man inte riktigt vet vad svaret säger. Är det inte bättre att be att få göra ett HCG test efter en eller två veckor?

kram L

• Ludvigsmamma

Bra jobbat Lavinia!!!!

Som sagt man vet aldrig hur fort man blir gravid igen, jag som blivit gravid 2 gånger på första försöket fick ju vänta 8 månader den här gången.... så kör på när ni känner er redo!!! Måste kännas underbart att faktiskt äntligen börja se ett slut och en ny början efter den efterlängtade bebisen!

Kram!!!

• miam85

hej alla, 

Nu ligger mitt hcg värde på 0,1 hcg för två veckor sedan. Tar näst sista sprutan den 28 juni och sista den 1 aug. Om det fortfarande stannar på detta värde då blir det mkt firande i sommar, hoppas hoppas.  Man vet ju aldrig. 

Det verkar knäppt att sjukhusen har olika direktiv, när det handlar om samma sjukdom. Pratar inte läkare med varandra?? vad säger forskning? ...det är den som styr. Är det ngn som vet om mola vävnaden helt försvinner? eller vad menas med triggas igång igen? 

I augusti har det gått 7 månader efter skrapningen. jag tycker det ar gått snabbt i slutet mest.  I början gick det sååå fruktansvärt segt och tiden kändes oändligt...

kraaaaam

Svar på tråden Mola/Druvbörd