Polarlantis skrev 2011-06-11 10:10:44 följande:
Hej på er! Måste fråga er som kan det här...
Jag har haft MA, allt kom ut men nu 7 veckor efter har hcg inte sjunkit och jag har ngt "nytt" i livmodern och jag ska skrapas nästa vecka, analys på innehållet ska skickas. Alltså, den riktiga grav var helt borta men ngt nytt började bilda blod och jox...På gyn var dom väldigt förtegna om att prata om mola/druvbörd och jag vet inte ens om det KAN vara något sådant. Mitt hcg ligger nu på 480 och vill inte gå ner...inte så himla högt men ändå...(2 cytoteckurer har jag också fått)
Är det någon av er som varit med om liknande?
Hej Polarlantis och tack för peppning!
Låter lite likt mitt (därmed INTE sagt att det kommer ta 10 månader för dig också att få ner HCG). Skrapades för snart ett år sen och fick beskedet att det var ett "normalt" missfall eftersom man fick ut den normala delen av graviditetsvävnaden. En månad senare var livmodern full med "grejer" igen och det blev en ny skrapning där man vick ut trofoblastcellerna, dvs Molavävnaden. Fast vid min andra operation låg HCG på 74000 (vet inte vad det var vid den första). Sen fick man ju inte ut allt då heller men det verkar ha berott på ett ärr från en myomoperation för två år sen. Men 480 är lågt om kroppen om kroppen fått ta hand om molan själv. OM det är en mola så är det bra att man hjälper din kropp att få bort det genom operationen så kommer det säkert gå fort sen som för de flesta härinne. Jag hade samma värde som du ca 8 veckor
efter operationen.
Som du säger är ju inget "fall" det andra likt även om läkarna gärna verkar vilja tro det. Och även om det liknar någon annan hittills så vet man aldrig vad som händer senare varken bra eller dåligt, tyvärr. Ovissheten och tiden är som du säger det svåraste. Be om en kurator om du känner att du behöver det (min läkare har aldrig kommit på att fråga ens om jag vill ha det utan tvärtom sagt att jag måste be om det...). Och är du inte nöjd med den så be om en annan eller en riktig psykolog t ex via vårdcentralen.
Och visst är det himla märkligt att man blir snudd på dumförklarad av läkarna. De vill väl inte oroa men det är ju så lätt att ta reda på vad de menar och ännu mer via nätet att det hade varit bättre att de berättat allt de vet och alla sina hypoteser också. Eller så tror jag det är för att de känner att de kan för lite om det.
Lycka till imorgon och sköt om dig (eller be någon annan göra det

). Jag ska som sagt också på återbesök efter imorgon. Börjar bli lite orolig såhär på kvällen. Tänk om det fortfarande inte är bra. Det håller på och moler hela tiden, inte alls som jag lärt känna ägglossningsvärken. Men det visar väl sig. Gäller bara att försöka sova nu...
kram L
kram L