Anonym (vraket) skrev 2011-06-08 22:50:00 följande:
Å jag blir tokig på denna ovisshet. Så 3 = noll på andra sjukhus?? Vad orättvist. Vilket sjukhus är det? Varför har alla olika riktlinjer? Sahlgrenska verkar ju vara de som har de striktaste reglerna i alla fall. Istället för denna ångest hade jag kunnat fira att jag nått nollvärde, om jag bara gick till ett annat sjukhus. Graviditetsförbudet och uppföljningen kommer skilja sig på 6 månader bara för att jag går till ett annat sjukhus. Det är ju helt sjukt. Nationella riktlinjer tack.
Så ni tror inte att detta är dåligt då? Men nästa vecka har det gått 8 veckor, så då måste det vara noll. Vad nu det innebär. Det känns ju inte som att jag kommer hinna tills dess. Vad händer då? Blir det cytostatika då? Eller vad gör man om det sjunker långsammare? Från hoppfullt till förtvivlan och allt hänger på ett enda provsvar.
Jag vet att det är fel av mej att fokusera så mkt på graviditetsförbudet. Jag ska vara glad att jag lever och allt det där, men jag kan inte hjälpa det. Det andra med cancer är så overkligt. Så hemskt att jag inte kan ta in det. Graviditetsförbudet är däremot verkligt. Jag lever med det varje dag. Det kan jag känna sån frustration över.
Vraket: Vad har Sahlgrenska sagt att de har för gräns? Jag går i Halland men man har rådfrågat Jubeleumskliniken (onkologiklinik som väl tillhör Sahlgrenska) i mitt ärende några gånger och senast fick jag uppfattningan att man hade 5 som gräns där.
Oavsett så är jag säker på att man aldrig skulle sätta in cellgifter på ett så lågt värde. Det gör man bara om det stiger eller planar ut flera värden i rad. Cellgifter låter ju väldigt hemskt men den engångsdos metotrexate jag fick vid utplanat värde på 100 var inte så farlig alls. Inte så särskilt dramatiskt faktiskt. Kan vara bra att veta för den som kommer behöva och läser detta någon gång i framtiden.
Men hur som helst. Du har ett jättelågt, godkänt och dessutom sjunkande värde. Inget att vara orolig för alls. Och ligger man så på gränsen om det gått ner till "noll" inom 8 veckor eller inte så borde man med ganska goda argument kunna tala för ett halvårs förbud, som flera andra säger. Det gäller nog bara att få en läkarae som går att resonera med.
Inte för att det hjälper kanske, var och en har rätt att känna sin egen sorg och ilska, men kanske kan någon av er kan se på era värden och ert förbud med lite perspektiv då jag säger att mitt värde INTE gick ner till <4 på 8 veckor utan på 10 MÅNADER... (HCG 74 000 och partiell mola från början). Och jag kommer vara glad om mitt grav förbud hävs efter ett år efter andra skrapningen (i aug). Återbesök på tisdag. Då får jag reda på nytt HCG, VUL och patologisvar från TREDJE operationen...

. Måtte det vara bra nu!
Mår bra annars men är lite orolig för lite flytningar. Borde ha ägglossning nu men har istället som mensverk och flytningar. Någon som har någon teori kring detta? Och så alla dessa vänner som blir gravida och föder barn run tomkring en. Tror jag blir tokig!!!
Har också fått tid hos en ny kurato/psykolog. Bättre lycka denna gång.
kram L