• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Polarlantis

Lavinia: OJ vilken grej! Som jag säger, för att vara sjuk måste man vara frisk för att orka just det du nu gör, att argumentera och få sjukvården att LYSSNA...för det är dom ganska så dåliga på måste jag säga, men ibland finns det guldkorn med människor som faksiskt gör det samt säger när dom inte vet! HURRA för dig att du orkar stå på dig och får damen i fråga att ta reda på rätt svar istället för att gissa!!! Det är ju inte att vänta i sig som är det jobbiga, utan att det inte baseras på ngt vettigt resonemang liksom...eller det är vad jag tänker iaf! Hoppas cystor och "det lilla" försvinner nu bara! Som jag håller tummarna för dig nu, att tiden ska gå foooort!!!

EGO: Ja här händer det ingenting alls...ska ringa idag och fråga om jag får lov att komma på hcgkontroll..ingen som sagt ngt om det heller..SUCK! Fast om hemmatestet är neg så måste jag ju inte komma..hmmm..men visst, hemmatester är alldeles för kännsliga också, visar väl från 25 har jag för mig...Är inte öertygad om att nivåerna sjunker men det kan vara inbillning...hmm...Så ingen blödning alls på 6 dagar förutom typ en femkrona samma dag som skrapningen...trallallaaa.... Så nu skruntade jag i sexfgörbudet iaf och myste lite igår...Ont gör det frotfarande till och från men inte alltför illa, men det får gärna sluta snart...

Vill bara ha mitt provresultat nu ju!!! Att vänta ¨på provsvar är heller inte så kul märker jag...och det har bara gått en vecka! PUST! FAN vad livet ska vara jobbigt ibland!

• snorpan02

Hej Polarlantis

Du kanske kan ringa o fråga din gyn om din livmoder är/var förstorad vid op, det var min trots partiell mola och jag hade efter op ont när jag skulle gå på toaletten, ansträngde mig extra, det tryckte på ett väldigt obehagligt sätt, 8 v efter op så var livmodern fortfararande lite större än normalt enl gyn men nu efter 12 v och 1 mens så verkar allt vara som vanligt. Ska förhoppningsvis vara under 2 imorgon när jag tar mitt hcg prov.

Men ring o kolla så att du inte har fått en infektion som ngn skrev, själv fick jag "bara" mjölkstockning" efter op.

Kram Emma

• Skorpsmula
    Polarlantis skrev 2011-06-20 07:57:19 följande:

Lavinia: OJ vilken grej! Som jag säger, för att vara sjuk måste man vara frisk för att orka just det du nu gör, att argumentera och få sjukvården att LYSSNA...för det är dom ganska så dåliga på måste jag säga, men ibland finns det guldkorn med människor som faksiskt gör det samt säger när dom inte vet! HURRA för dig att du orkar stå på dig och får damen i fråga att ta reda på rätt svar istället för att gissa!!! Det är ju inte att vänta i sig som är det jobbiga, utan att det inte baseras på ngt vettigt resonemang liksom...eller det är vad jag tänker iaf! Hoppas cystor och "det lilla" försvinner nu bara! Som jag håller tummarna för dig nu, att tiden ska gå foooort!!!

EGO: Ja här händer det ingenting alls...ska ringa idag och fråga om jag får lov att komma på hcgkontroll..ingen som sagt ngt om det heller..SUCK! Fast om hemmatestet är neg så måste jag ju inte komma..hmmm..men visst, hemmatester är alldeles för kännsliga också, visar väl från 25 har jag för mig...Är inte öertygad om att nivåerna sjunker men det kan vara inbillning...hmm...Så ingen blödning alls på 6 dagar förutom typ en femkrona samma dag som skrapningen...trallallaaa.... Så nu skruntade jag i sexfgörbudet iaf och myste lite igår...Ont gör det frotfarande till och från men inte alltför illa, men det får gärna sluta snart...

Vill bara ha mitt provresultat nu ju!!! Att vänta ¨på provsvar är heller inte så kul märker jag...och det har bara gått en vecka! PUST! FAN vad livet ska vara jobbigt ibland!

Hej! Hinner bara svara lite kort. Jag fick komma på läkarbesök 3,5 v efter op, tog även första hcg då. Läkaren kände då noga på magen och kontrollerade att den dragit ihop sig och att den inte var förstorad. Kollade även med vul. Normalt brukar man få komma på återbesök  14 dagar efter op här. Hcg-0 = 2 här, har jag fått veta också.

Har du jätteont (och feber!) borde du absolut åka in och kolla så att du inte har fått infektion. Det kan bli allvarligt och påverka möjligheterna att bli gravid i framtiden.
  • Polarlantis

Inget återbesök inplanerat för mig, verkar inte som om mitt sjukhus sysslar med sådant! Sambon hade inte heller återbesök trots att dom tog ut en 40cm lång märgspik på honom... Har inte så ont eller feber, bara irriterande. Hade trott att det kanske skulle sluta göra ont nu liksom, när allt är ute, men icke. Testar vidare hemma med gravtest och nu har iaf testet blivit svagare, alltid något! Ska testa nästa vecka igen och kanske det då är neg om jag har lite tur...har jag fortfarande ont då så tänker jag be om en koll så det inte är ngt nytt som byggs upp där inne!

Känns verkligen som ingenmansland just nu...väntar på neg gravtest och alltså inte på ÄL för det händer nog inte än...och inte vet jag om kroppen kommer igång eller om den ens är bra...och väntar på provsvar så jag evt eg inte om jag vågar försöka bli gravid nu heller...åååhhh...är så LESS på ALLT!

• Skorpsmula
    Polarlantis skrev 2011-06-21 07:44:29 följande:

Inget återbesök inplanerat för mig, verkar inte som om mitt sjukhus sysslar med sådant! Sambon hade inte heller återbesök trots att dom tog ut en 40cm lång märgspik på honom... Har inte så ont eller feber, bara irriterande. Hade trott att det kanske skulle sluta göra ont nu liksom, när allt är ute, men icke. Testar vidare hemma med gravtest och nu har iaf testet blivit svagare, alltid något! Ska testa nästa vecka igen och kanske det då är neg om jag har lite tur...har jag fortfarande ont då så tänker jag be om en koll så det inte är ngt nytt som byggs upp där inne!

Känns verkligen som ingenmansland just nu...väntar på neg gravtest och alltså inte på ÄL för det händer nog inte än...och inte vet jag om kroppen kommer igång eller om den ens är bra...och väntar på provsvar så jag evt eg inte om jag vågar försöka bli gravid nu heller...åååhhh...är så LESS på ALLT!

Nej, nej. När allt är ute ska man ändå straffas med magont. Naturens onda lag. Eller Murphys lag om alltings jävlighet kanske. Själv tycker jag att det var orättvist att få säckig mage, trots att man inte fick något för det. Men den börjar arta sig nu igen efter två veckors hård-GI. Vad tusan är en märgspik? Låter inget trevligt alls!
  • Polarlantis
    Skorpsmula skrev 2011-06-22 09:22:10 följande:
    Nej, nej. När allt är ute ska man ändå straffas med magont. Naturens onda lag. Eller Murphys lag om alltings jävlighet kanske. Själv tycker jag att det var orättvist att få säckig mage, trots att man inte fick något för det. Men den börjar arta sig nu igen efter två veckors hård-GI. Vad tusan är en märgspik? Låter inget trevligt alls!
    Ja magen kan man verkligen bli galen på! Kan man inte få gå ner sina kilon som plåster på såren i alla fall? Motionerar som en galning nu och äter bra för att komma tillbaka...händer ingenting, MORR! Gott att det verkar göra susen med GI för dig! naturens onda lag...i kombi med att en olycka kommer sällan ensam...SUCK!

Märgspiken har suttit i hela lårbenet, man sätter det om det är kompipcerade benbrott, för att stödja benet innifrån. Att ta ut den var inte ngt speciellt men han har fått en massa broskbildning där skruvarna i knät satt, som höll fast spiken, och dessutom fått miniskproblem...men det kan man vänta 23 v på att få en röntgen på trots att han knappt kan gå nu! Jösses, ibland får man verkligen spader på sjukvården!
  • Skorpsmula
    Polarlantis skrev 2011-06-22 09:44:50 följande:
    Ja magen kan man verkligen bli galen på! Kan man inte få gå ner sina kilon som plåster på såren i alla fall? Motionerar som en galning nu och äter bra för att komma tillbaka...händer ingenting, MORR! Gott att det verkar göra susen med GI för dig! naturens onda lag...i kombi med att en olycka kommer sällan ensam...SUCK!

Märgspiken har suttit i hela lårbenet, man sätter det om det är kompipcerade benbrott, för att stödja benet innifrån. Att ta ut den var inte ngt speciellt men han har fått en massa broskbildning där skruvarna i knät satt, som höll fast spiken, och dessutom fått miniskproblem...men det kan man vänta 23 v på att få en röntgen på trots att han knappt kan gå nu! Jösses, ibland får man verkligen spader på sjukvården!
    På uppvaket direkt efter op så kände jag på min mage och då var den hyfsat platt, ungefär som vanligt. Men efter ett par dagar svullnade den upp så att jag såg ut att vara gravid i 6-7 månaden. Ville inte ens gå ut! Var förbannad på min kropp och ville ju inte se gravid ut, för det var ju inget kvar där inne.

Sen har densakta men säkert minskat, men inte helt. Har gått upp tre kilo eller nåt sista grav, men hela kroppen har känts så förslappad. GI gjorde verkligen susen! Har kört Ola Lauritzsons recept ur "Gå ner i vikt med GI-metoden". Rekommenderas!
  • Anonym (vraket)

Jaha, livet tickar på. 2:a nollvärdet i rad, ett till och sedan endast kontroller månadsvis. Det slog mig just att varje gång man loggar in här så möts man av alla dessa annonser med enorma gravida magar. Känns sådär får man väl säga :) Men det är som det är med denna molaskit, bara att finna sig i det man hamnat i.

Träffade min barndomskompis i helgen, hon är gravid i v 10. Blir lite absurt när man suttit i 1 h och berättat om denna vår jag haft och hon sedan säger att hon är gravid...! Grattis, det går nog bättre för dej ska du se ;)

Jag är så himla nyfiken på vad andra sjukhus har för riktlinjer. Kan inte alla skriva:

1. Vad är nollvärde på ert sjukhus?

2. Hur länge har man uppföljning/graviditetsförbud?

3. Från vilken punkt räknar de uppföljning; skrapningsdagen eller nollvärdedagen?

Sedan ska jag ta upp detta med Sahlgrenska och fråga hur detta kommer sig att man inte har samma direktiv i hela landet. Jag jobbar ju på Sahlgrenska själv och vet att det ska eftersträvas. Det ska baseras på senaste vetenskap och inte hur kunskapen ser ut just där man råkar bo.

• Tuttan80
    Vraket:
    Noll värdet här i Helsingborg e 5
    Jag har en komplett mola o mitt förbud e 6 mån
    Detta efter "noll" värdet o inte efter skrapningen...

På måndag e det dax för nya prover tar ju bara dom en/ggr månad nu=)
    Annars rullar livet på i sin stilla gång,,,, Har varit inne o läst men har inte skrivit på
    länge...!
    Ha en underbar midsommar helg mina mola-vänner
    Kram Linda
Svar på tråden Mola/Druvbörd