Fick svar på sonens njurundersökningar idag. Nuklearundersökningen OK!, ultraljudet (njurstorlek m.m.) OK!, kontraströntgen (han har haft 2-3 förut i reflux) nu 0-0 alltså helt OK!!
Ortopeden är inte orolig för hans felställningar i fötterna. Han ska gå och stå så mycket som möjligt, så nu testar vi en ny rollator och en större bronco.
Jag önskade en rullstol oxå och det får vi med. Han förstör knän och händer av allt krypande. Kan han rulla bort till sandlådan istället för att krypa på asfalten så slipper han alla sår. Han hoppar ju ner och leker i sanden så han blir ju inte stillsammare av en rullstol.
mrsjo: Sonens största funktionshinder är underben och fötter. Sen har han känselbortfall i hela benen fläckvis. Utifrån det satt han stabilt (inga höftproblem, stabil i bålen) vid 6 mån. Han kröp på alla fyra vid 9 mån. I samma veva opererades han. Dubbelsidigt ljumskbråck och plockade ner kulorna till pungen. Han backade i utvecklingen en tid efter operationen för att börja krypa björngång( på handflator och fotsulorna) Han "står" på knäna mycket vilket hela familjen har uppmuntrat på olika sätt. Det ska stärka höft och stabilitet enligt sjukgymnasten. Kan tillägga att han har en helt underbar sjukgymnast som engagerar sig att föra utvecklingen framåt. Hans bråcknivå är låg L-3 eller L-4 tror jag det står i någon journal.
Sonens drivkraft är enorm. Han vill och kan och ska. Hans tvilling har varit det bästa hjälpmedlet. Vi har tittat på hennes rörelser och hittat sätt att få honom att göra likadant. Alla hans syskon avgudar honom och tränar på sina sätt. Bygger hinderbanor av IKEA toapallar, leker tittut bakom växelvis axel när han sitter för att träna höfterna. Inriktningen har varit bål och höfter, det var nyligen vi fick besked från röntgen att höfterna var ok.
Trots att alla syskon hjälper till tycker jag oxå att det är tungt med bärandet. Så jag förstår dig. Kanske en bronco lite längre fram? Så han kan "sitta" i och vara med. Sonen fick sin vid 16 mån ålder