Asereht skrev 2010-07-26 13:55:25 följande:
Jag körde en fegklippning eftersom jag inte kan bestämma mig så det blev bara lugg, toppar och uppklippt. Det enda som syns skillnad på är att luggen är kort igen, iaf enligt maken. Resten av familjen har inte märkt något alls! Ändå såg det ut som om hon hade klippt mig kort av allt hår på golvet att döma. Men så fick hon klippa upp och tunna ur en hel del också. *s*
Vi testade med mild havregröt som ju är från 4-5 månader. På bvc tyckte de att vi kunde gå direkt på 6 månaders gröt men jag är lite försiktig av mig och tar hellre i mildaste laget än tvärt om. De ska vänjas sakta ju. Det var lite klumpigt av oss att börja i samma veva som vaccinationen iom att han reagerade illa på den med hög feber och ont (?). Det jag däremot reagerade på var att han blev röd om munnen av gröten, alltså på huden runt munnen. Minns inte att någon av de andra reagerat så. Visserligen behöver kontaktkänslighet på huden inte betyda att man är allergisk, känslig hud går ju i familjen + att en av brorsorna än idag blir lätt prickig om han blir kladdig i ansiktet går bort snabbt efter tvätt, men ändå. Det innebär att vi ska vara lite mer försiktiga och uppmärksamma så nu väntar vi någon vecka och för ordentlig bok över hur kroppen reagerar nästa gång då vi inte har någon vaccination inblandad.
Misstänker också att det är tänder på gång. Om det är så kan det vara förklaring på en del av missnöjet. Vi får vänta och se helt enkelt. Hittills har han inte visat några tecken eller reaktion på sånt jag äter eller dricker iaf.
Har han ätit/druckit annat med mjök i? Annars så är det väl det vanligaste som ställer till det. Men med tanke på brorsan (fibrer) så kan det ju vara havren också, eller bara för svårsmält helt enkelt. Och som sagt behöver ju inte vara allergi men så här gör man när man brukar ta reda på vad reaktionerna kommer från:
Testa att bara ge lite lite (kryddmått) kokt ren mjölk och se om du märker något (gärna morgon och när det inte är sovdags) alternativt, några havregryn micrade i vatten i micron.
Alltså ge en sak i taget och bara den nya saken. Ser/märker du inget ökar du lite nästa dag, kanske en halv tsk och nästa dag en tsk osv.
Men det viktiga är då att det "rena" saker så man vet vad reaktionen blir av. Havregröten innehåller ju en del saker, var det nestles så finns det ju lite att välja på förutom mjölk och havre som är största ingredienserna. (majs, ris brukar vara ok, men vetemjöl och malt/korn tål ju inte min lille.)
Så efter du testat mjölk och havre så kan du ju testa vetemjöl på samma sätt (även det uppkokt i vatten i micron)
Ingredienser:
Skummjölkspulver, mältat havremjöl (26%), majsstärkelse, vegetabilisk olja, rismjöl, vetemjöl, maltextrakt av korn, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod) och vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folacin, B12, biotin, pantotensyra).