• Kavat

K*B*N, pratar del 11

Thulo skrev 2010-07-23 19:34:51 följande:

Tjapp nu får jag äntligen använda bebisens vagnar     efter att ha fått nästan bara sitta still och vilat pga mitt höga bl.tryck så är han äntligen här ♥.
    men jisses vad han förbrukar blöjor och kläder han är så smal att blöjorna läcker. Hade ju räknat med en stor bebis då storebror som fyller 3 år imorgon vägde 4090 medans den här bara vägde 3090 är stooor skillnad han drunknar i strl 50 och jag som inte hade skaffat  så mycket i den strl   
    Åh, vilken fining!Kyss  Stort grattis! Nalle
  • Kavat

Ännu ingen bebis i sikte här så tror inte det blir den 25:e fröken Småland, för då får bebis vara väldigt snabb.

Fast huset är fortfarande väldigt rörigt, så det är nog lika bra att vi hinner få lite mer ordning och att jag hinner tröttna på att bada (inget badväder idag direkt...).

Idag rymde vi till Universeum, men oj, det tog på krafterna. Slocknade här hemma innan barnen. Maken väckte mig sen efter ett tag, så vi får se om det går att sova i natt.
    Mår förvånansvärt bra för att vara så nära bf. Det jobbigaste är att jag får ont i ena knät om jag ligger på sidan (oavsett sida), men ligger jag på rygg känns det inte. Går, står eller gör jag något annat känns det heller inte! Skitknrpigt. Det är dock lite tungt att ligga på rygg med bebis tryckande mot sig, så när jag vänder mig till sida igen så får jag värsta blodruschen i hela kroppen. Sjukgymnasterna hade ingen aning, lite konstigt faktiskt att jag inte får ont när jag går/står.
    Ryggen är konstigt nog fortfarande bra! Superglad över det, träning (och glutenfritt) hjälper! Solig

Funderar på namn och vem som bor i magen, men denna graviditet är inte alls som de andra på något sätt, så med sonen var jag ju hundra på kille, nu velar jag fram och tillbaks. Trodde tjej i början, sen kille ett tag och nu tjej igen, men får se vad värdena visar imorgon. Enligt hög mage och en massa annat ska det bli en tjej. Men nu har ju magen trillat ner så nu är den inte så hög längre. Hjärtslagen har varit 130 (kille?) varannan gång och 150-160 (tjej) varannan gång.) Vad tror ni?
    Och har ni något fint namn på lut? Drömmer

• Kavat
    zasata skrev 2010-07-26 06:59:27 följande:
    Kavat: kanske två ;)
    Får du veta idag ?
    Nej då. Men jag är allt bra sugen att veta kön nu när allt reas!
  • Kavat
    Nifelheim skrev 2010-07-26 09:59:06 följande:
    Visst var det några av er som köpte bärbara dvd-spelare? Vad rekomenderar ni till ett vettigt pris? Jag tror inte att den kommer bli så välanvänd, men vi ska åka till Finland och vara där i en vecka och det är dels lååååång bilresa och så kommer vi bo i en liten trång sommarstuga så allt för att hålla vilden i schack måste planeras.
    Minns ej sort, kan kolla om du vill. Men nackdelen med vår är att trots att det stod att den hade viss batteritid så upptäckte vi hemma att den inte hade något eget batteri alls. Orkade inte bry oss då, men sen upptäckte vi varför det var bra med en viss batteritid. Eller funktion eller hur man nu ska se det. Stannar vi till och t.ex tar en kisspaus och stänger av bilen så stängs även filmen av och man får starta om den från nytt. Störig märkte vi även när det var köer och man stod still och väntade på färjan osv. Funkar ju när bilen är "halvpå" (ej motorn igång) men när man väl startade motorn så startade också dvd:n om...

Fjärrkontroll är bra också till.
  • Kavat
    Asereht skrev 2010-07-26 12:21:25 följande:
    Tiden går fort när man har "kul"! Semester var ordet.

Vi har haft och har motortrubbel, både båt och bil. Stora bilen förstås, den enda vi får plats i allihop. Förhoppningsvis är det fixat idag/imorgon så att vi kan åka på vår planerades semestertripp.

Vi har haft de stora grabbarna på grönvete i två dygn. Maken och jag lallade på stan, jag klippte mig och så hade vi grillkväll hemma. Det var najs.

I torsdags fick A sin andra vaccination och blev skitdålig. Han var febrig och hade det väldigt jobbigt i över två dygn. Som om det inte var nog så verkar han ha det allmänt jobbigt på grund av någonting som inte vill ge med sig. Tänder på g, grötsmakis, något jag ätit, vem vet? Vi försöker komma underfund med det. Vi har valt att avbryta smakisbiten tillsvidare för att se om det gör skillnad.
    Trist med bil och motorproblem. Men klippning Solig, har du klippt dig kort?!?

Uh, och jobbigt med A att han blev så dålig. Hum, vad fick han för gröt då? Det lättaste är väl precis som du skriver avvakta med smakis ett tag. Finns väl störst risk att det är det kanske?
    Det är ju ofta så att det är först när de äter själv som man märker om de reagerar på saker, oavsett allergi eller bara lite känslighet. Ägg märkte jag ju tydligt när jag ammade, men inte resten. Det var ju först när sonen fick vete/havre själv som jag upptäckte hur dålig han blev av det.
  • Kavat
    passau skrev 2010-07-26 09:40:49 följande:
    Gillar Elsa, Agnes, Emmy å Molly... Killnamn hade vi problem med Själva så d kan jag inte tipsa
    Mmm, blir nog lite mer åt "klassiska hållet" 'ven om jag gillar dem, typ Emma, Maja osv, om vi båda ska enas skulle jag tro. Maken ska fortfarande ha en Tove!
  • Kavat
    Ekorrfamiljen skrev 2010-07-26 12:48:41 följande:
    Vemund fick smaka brorsans tortellini igår = magknip och gnällig bebis. Lutar mer och mer åt att det är gluten ändå. Vi ska höra med bvc om vi bara ska utesluta det eller om man kan ta prover först, vad säger ni allergiföräldrar? Själva äter vi inget gluten alls nu så det skulle inte vara problem att laga glutenfri mat till honom heller.

Kajsa: Jag tror en kille den 28:e och då var det väl Erik (med k tycker jag är finast, ser mer gammaldags ut) som gällde? Själv gillar jag lite udda namn som Arvid, Vide, Joar, Vigor etc. Gamla namn som Sigvard, Alvar, Vilgot osv kan väl vara gulliga med till dina barns namn.
    Hm, ja, se till att ta ett glutentest innan ni tar bort. Superviktigt, de gör ett blodprov och kollar. Uteslut inte innan! Fast han får väl inga mängder förstås, men det bör kollas gluten innan med tanke på att det är rätt viktigt att få rätt diagnos, om man kan få det...  Dock är jag ändå väldigt tveksam till att om det skulle visa något på gluten oavsett. Men man ska aldrig säga aldrig.

Erik är fint ja! Arvid hade vi till förslag till lilleman, var när att det blev det. Vide gillar jag men inte maken.

Tillbaks från bm, magen har krymt! Närå, men bebis har sjunkit längre ner, fortfarande 37cm sf i v38+6.
  • Kavat
    Asereht skrev 2010-07-26 13:55:25 följande:
    Jag körde en fegklippning eftersom jag inte kan bestämma mig så det blev bara lugg, toppar och uppklippt. Det enda som syns skillnad på är att luggen är kort igen, iaf enligt maken. Resten av familjen har inte märkt något alls! Ändå såg det ut som om hon hade klippt mig kort av allt hår på golvet att döma. Men så fick hon klippa upp och tunna ur en hel del också. *s*

Vi testade med mild havregröt som ju är från 4-5 månader. På bvc tyckte de att vi kunde gå direkt på 6 månaders gröt men jag är lite försiktig av mig och tar hellre i mildaste laget än tvärt om. De ska vänjas sakta ju. Det var lite klumpigt av oss att börja i samma veva som vaccinationen iom att han reagerade illa på den med hög feber och ont (?). Det jag däremot reagerade på var att han blev röd om munnen av gröten, alltså på huden runt munnen. Minns inte att någon av de andra reagerat så. Visserligen behöver kontaktkänslighet på huden inte betyda att man är allergisk, känslig hud går ju i familjen + att en av brorsorna än idag blir lätt prickig om han blir kladdig i ansiktet går bort snabbt efter tvätt, men ändå. Det innebär att vi ska vara lite mer försiktiga och uppmärksamma så nu väntar vi någon vecka och för ordentlig bok över hur kroppen reagerar nästa gång då vi inte har någon vaccination inblandad.

Misstänker också att det är tänder på gång. Om det är så kan det vara förklaring på en del av missnöjet. Vi får vänta och se helt enkelt. Hittills har han inte visat några tecken eller reaktion på sånt jag äter eller dricker iaf.
    Har han ätit/druckit annat med mjök i? Annars så är det väl det vanligaste som ställer till det. Men med tanke på brorsan (fibrer) så kan det ju vara havren också, eller bara för svårsmält helt enkelt. Och som sagt behöver ju inte vara allergi men så här gör man när man brukar ta reda på vad reaktionerna kommer från:

Testa att bara ge lite lite (kryddmått) kokt  ren mjölk och se om du märker något (gärna morgon och när det inte är sovdags) alternativt, några havregryn micrade i vatten i micron.

Alltså ge en sak i taget och bara den nya saken. Ser/märker du inget ökar du lite nästa dag, kanske en halv tsk och nästa dag en tsk osv.
    Men det viktiga är då att det "rena" saker så man vet vad reaktionen blir av. Havregröten innehåller ju en del saker, var det nestles så finns det ju lite att välja på förutom mjölk och havre som är största ingredienserna. (majs, ris brukar vara ok, men vetemjöl och malt/korn tål ju inte min lille.)
    Så efter du testat mjölk och havre så kan du ju testa vetemjöl på samma sätt (även det uppkokt i vatten i micron)

Ingredienser:
    Skummjölkspulver, mältat havremjöl (26%), majsstärkelse, vegetabilisk olja, rismjöl, vetemjöl, maltextrakt av korn, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod) och vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folacin, B12, biotin, pantotensyra).
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-07-26 18:33:13 följande:
    Kavat: Ska man ha hög mage för tjej??? Jag hade alltid så låg så jag vet inte, C hade alltid högpuls och jag hade ett extremt sf-mått och med tanke på den lilla skorpa som kom ut så funderar jag hur det kom sig. (C var 3090g och 50cm jag gick på massor med tillväxtul pga högt sf)
    Allt enligt denna...
    www.familjeliv.se/Vantar_barn/1.708290

Fler rätt på tjej än kille för mig helt klart, men men vi får väl se vad det blir. La ner saker i byrån nu. Mycket nytt är rosa... Och mycket köpt på barnmarknaden i våras är blått.. Hrm. Men har en del annat i mer "unisex"-färger också.
  • Kavat
    Asereht skrev 2010-07-26 14:59:28 följande:
    Kavat, namnförslag:

Gustav

Elis

Emil

Nils

Knut

Frej

Allis

Majken

Rut

Maj

Astrid

Frida

Frida finns på min lista. Och Ida. Och Gustav.
    Frej hade vi nog med på någon gammal lista tror jag.
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11