• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Lillskruttet: Håller med älsklingen som vanligt. Bort med sädesslagen ett tag för att se om det blir bättre.
    Den där magen var hemskt svullen i mina ögon och det måste ju bero på någonting.
    Amanda visar ju inte positivt på nånting men hon är ändå så känslig för mjölk att hon inte ens klarar en mm stor bit ost på huden innan hon får diarre och blåsor på området och hon klarar inga mjölkfria ersättningar heller.

Skönt att ni fick ut någonting av besöket iaf. Då kanske ni är påväg.
    Håller tummarna för er!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Lindizzzen
    Soffifi skrev 2011-05-31 10:59:14 följande:
    Hej!

Det finns många andra alternativ men det beror lite på i vilken stad du bor. Här i Göteborg finns många privata alternativ, vi var nyligen hos en barnallergolog som man inte behövde remiss till. Jättebra!
    Du kan ju alltid ringa 1177, de brukar vara bra på att rekommendera en lämplig läkare. 
    Ahh ok, bor i sthlm så borde ju finnas här oxå. Kan ju googla och se =D
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 18:16:43 följande:
    Är det så att det finns mindre pollen i luften vid dåligt väder ??
    Inte dåligt väder direkt, men vid regn.
    Andreas blir alltid fri från sina besvär när det regnar. Han har sagt något om att det blir lättare för att regnet gör så att pollen lägger sig.
  • mithrandil

Tror vi kan lägga till havre på amandas lista nu.
    Idag är flera dagar sen sista incidenten med mjölk och magen funkade som en klocka igår men däremot fick hon korvstroganoff gjord på havregrädde och idag var rumpan uppfrätt igen och så har hon varit oerhört gnällig.

Alexander åt spagetti och köttfärssås. Magen svullnade som en boll och han blev jättegasig. grät hela kvällen för att han har ont i magen. hur länge måste jag egentligen fortsätta ge honom gluten/sädesslag?
    Vi kunde sluta när alla prover var tagna sa de, är det gjort nu när de testat gluten och sen den nya glutenallergi varianten ingen vet något om? Jobbigt att se han plågas så.

• Soffifi

Nu tror jag att jag hittat en ny grej som Amanda är allergisk mot. Igår la jag ju in bilder på hennes händer där eksem plötsligt blossat upp, visste inte då riktigt vad det berodde på. Idag fick hon ett ordentligt eksem på hakan som blossade upp lika snabbt, direkt efter att hon ätit päron. Då slog det mig att hon åt ett päron precis innan eksemutbrottet igår också.

Är det någon av er som har päronallergiska barn, hur yttrar det sig?

Lägger med några bilder från idag.

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-05-31 20:42:00 följande:
    Inte dåligt väder direkt, men vid regn.
    Andreas blir alltid fri från sina besvär när det regnar. Han har sagt något om att det blir lättare för att regnet gör så att pollen lägger sig.
    Ja jag menade ju regn såklart =)
    Då är det kanske så att Bella reagerar på gräs ändå..
    För någon vecka sedan ( när det var fint väder ) var hon rejält snorig och ögonen rann + att astman var kass.
    sen kom regnet och symtomen avtog sakta men säkert.
    I förrgår kom det lite bättre vädret på eftermiddagen och igår vaknade Bella upp helt genomförkyld och med astmabesvär.
    Ögon och näsa rinner ute och nu vid läggdags ( klippte gräset innan ) låg hon och hostade i säkert en 45 minuter, en rejält pipig hosta. Sover dock lugnt nu..
    Tilde som är konstaterad via pricktest gräsallergiker har haft sina symtom exakt vid samma tidpunkt som Bella. Känns inte som någon slump??
    Men hoppet är det sista som överger så jag hoppas fortfarande på förkylning ;)
    Ska dock bolla med läkaren om man kanske skulle sätta in aerius på Bella med..
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 20:59:00 följande:
    Ja jag menade ju regn såklart =)
    Då är det kanske så att Bella reagerar på gräs ändå..
    För någon vecka sedan ( när det var fint väder ) var hon rejält snorig och ögonen rann + att astman var kass.
    sen kom regnet och symtomen avtog sakta men säkert.
    I förrgår kom det lite bättre vädret på eftermiddagen och igår vaknade Bella upp helt genomförkyld och med astmabesvär.
    Ögon och näsa rinner ute och nu vid läggdags ( klippte gräset innan ) låg hon och hostade i säkert en 45 minuter, en rejält pipig hosta. Sover dock lugnt nu..
    Tilde som är konstaterad via pricktest gräsallergiker har haft sina symtom exakt vid samma tidpunkt som Bella. Känns inte som någon slump??
    Men hoppet är det sista som överger så jag hoppas fortfarande på förkylning ;)
    Ska dock bolla med läkaren om man kanske skulle sätta in aerius på Bella med..
    Låter troligt att det är någon form av pollen iaf.
    Här hemma får vi klippa gräset när det regnar eller så får jag göra det långt innan Andreas kommer hem, annars blir han jättedålig.
  • mithrandil

Kom på en fråga.. om man reagerar på ren havre, är det då troligare att det handlar om sädesslagsallergi snarare än gluten då?

• Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-30 17:13:14 följande:
    Behöver lite råd.

Har ju gjort ett eget lapptest med mjölk som suttit på i två dygn, tog bort det nu i eftermiddag.
    Det luktade väldigt unket men det är väl inte så konstigt iofs. Ser inga utslag på ryggen men däremot har det blossat upp eksem på händerna som varit bra i över en månad.. Det kan väl inte ha nåt samband? Hon måste väl fått i sig nåt annat hon inte tål?

Lägger med bilder så ni kan se eksemen, hon var helt eksemfri där igår..
    Syns tyvärr inte så bra, på den första bilden är det ett vid lillfingret och ett på tummen. På den andra är det precis där handen möter handleden. Ser rödare ut i verkligheten och verkar klia väldigt.

Soffifi skrev 2011-05-31 20:58:44 följande:
    Nu tror jag att jag hittat en ny grej som Amanda är allergisk mot. Igår la jag ju in bilder på hennes händer där eksem plötsligt blossat upp, visste inte då riktigt vad det berodde på. Idag fick hon ett ordentligt eksem på hakan som blossade upp lika snabbt, direkt efter att hon ätit päron. Då slog det mig att hon åt ett päron precis innan eksemutbrottet igår också.

Är det någon av er som har päronallergiska barn, hur yttrar det sig?

Lägger med några bilder från idag.

Ajaj, stackarn.

Min dotter tål inte päron men hon har aldrig fått sådana utslag. Hon får ont i magen och eksem med klåda (typ knottror)...