• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Lillskruttet : skönt att allergiproverna inte gav något
    Men hade jag varit du hade jag testat att ta bort sädesslagen ändå.. Dels pga av astman men också för den svullna magen!

Kollade de hans syresättning?
    Tycker det lät bra att de tog näsprov och att ni ska få göra svettest!
    Hur mår han nu?

• Soffifi

Behöver lite råd.

Har ju gjort ett eget lapptest med mjölk som suttit på i två dygn, tog bort det nu i eftermiddag.
    Det luktade väldigt unket men det är väl inte så konstigt iofs. Ser inga utslag på ryggen men däremot har det blossat upp eksem på händerna som varit bra i över en månad.. Det kan väl inte ha nåt samband? Hon måste väl fått i sig nåt annat hon inte tål?

Lägger med bilder så ni kan se eksemen, hon var helt eksemfri där igår..
    Syns tyvärr inte så bra, på den första bilden är det ett vid lillfingret och ett på tummen. På den andra är det precis där handen möter handleden. Ser rödare ut i verkligheten och verkar klia väldigt.

• Lindizzzen

Hej hej.

Vänder mig hit och hoppas på lite råd och tips.

Har en son på 6 månader som varit förstoppad (Jätte hårt, pluppar stora som 1 kronor som kommer ut) sen han var 1 mån gammal. Jag och min sambo börjar bli frustrerade, känns som att vi inte får hjälp nånstans. 
    På BVC säger dom bara att det är outvecklade tarmar, och när jag konfontrerade läkaren om det så skrev han bara ut lactulos.

Sonen har även prickar runt ögon och mun, och även något som ser ut som en torrfläck stor som min handflata på höger axel. Påpekade även detta för läkaren och fråga om det kan vara allergi, han sa bara att jag skulle fortsätta smörja "torrfläcken" och att prickarna inte va nåt spec.

Provade Nutramigen, gick jätte bra 1 vecka då han bajsade jätte löst, men nu har problemen återkommit med stopp i magen, utslag och fortfarande en torrfläck.

Vet inte längre vart jag ska vända mig, känner mig desperat, ottillräcklig och helt förstörd då jag ser att sonen har så himla ont i magen och knappt kan bajsa.

Skulle vara jätte tacksam för all hjälp ja kan få. Har tröttnat rejält på situationen. 

• LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-30 16:02:36 följande:
    Lillskruttet : skönt att allergiproverna inte gav något
    Men hade jag varit du hade jag testat att ta bort sädesslagen ändå.. Dels pga av astman men också för den svullna magen!

Kollade de hans syresättning?
    Tycker det lät bra att de tog näsprov och att ni ska få göra svettest!
    Hur mår han nu?
    Ja, vad gäller allergi så är jag inte helt tillfreds. Det är klart att jag är glad att testet inte visade allergi mot sädesslagen, men han verkar bekymrad av magen.... Ikväll skrek han och sen fes han, han var också gnälligare. Han har sovit oroligt några veckor nu (vaknat massa gånger på natten och skrikit hysteriskt) och han bajs luktar som sagt surströmming... Kräks  Så inte vet jag VAD det är som orsakar detta, men jag funderar, liksom maken.....

Jo, syresättningen kollade och det var fint som alltid när de kollat honom på akuten. Ja det kändes riktigt bra att prover togs nu. Det händer i alla fall saker, man rycker inte bara på axlarna och vänder ryggen till, utan nu tog de prover, skriver remiss för svettest och bokar in uppföljning på allergimottagningen igen.

Han har varit rätt gnällig ikväll, men det har väl varit en tuff dag för honom. Dock verkade det som om den där inhalationen av starkare saltlösning hade effekt först nu vid läggning. Jisses vad han hostade och rosslade!! Slemmet lät dock lösare än vanligt och det är ju bra.
    Nu sover han.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • saffe
    SanTan skrev 2011-05-30 15:39:20 följande:

Någon som kan hjälpa mig? Skriver frågan igen!

Nu måste jag rådfråga er och få lite hjälp.

Stora tjejen har varit dålig i magen till och från nu i säkert 3-4 veckor. Hon mår inte illa, hon har inte direkt on i magen men hon blir lös så att det nästan är som vatten. Inte hela tiden men vissa dagar till och från.

Först trodde jag det var banan, som är en grej som hon börjat äta på senaste tiden, men det hjälpte inte att ta bort den ur hennes kort...

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Ska jag ringa Vårdcentralen för att göra ett avföringsprov eller ska jag ringa hennes allergiläkare för att göra en allergiutredning?!?! Tycker det ha hållt på lite väl länge nu!

Har ingen koll på vad din dotter har för några allergier, om det är något mer ni bör utesluta. Men jag skulle nog ringt allergiläkaren och så kan man ju be dom att även ta ett avföringsprov... Om hennes allergier inte har visat på några prover tidigare (?) så lär det nog inte göra det nu heller. Skriv matdagbok och försök luska ut om ni ser något samband.
  • saffe
    Lindizzzen skrev 2011-05-30 17:53:22 följande:
    Hej hej.

Vänder mig hit och hoppas på lite råd och tips.

Har en son på 6 månader som varit förstoppad (Jätte hårt, pluppar stora som 1 kronor som kommer ut) sen han var 1 mån gammal. Jag och min sambo börjar bli frustrerade, känns som att vi inte får hjälp nånstans. 
    På BVC säger dom bara att det är outvecklade tarmar, och när jag konfontrerade läkaren om det så skrev han bara ut lactulos.

Sonen har även prickar runt ögon och mun, och även något som ser ut som en torrfläck stor som min handflata på höger axel. Påpekade även detta för läkaren och fråga om det kan vara allergi, han sa bara att jag skulle fortsätta smörja "torrfläcken" och att prickarna inte va nåt spec.

Provade Nutramigen, gick jätte bra 1 vecka då han bajsade jätte löst, men nu har problemen återkommit med stopp i magen, utslag och fortfarande en torrfläck.

Vet inte längre vart jag ska vända mig, känner mig desperat, ottillräcklig och helt förstörd då jag ser att sonen har så himla ont i magen och knappt kan bajsa.

Skulle vara jätte tacksam för all hjälp ja kan få. Har tröttnat rejält på situationen. 
    Ammar du? Får han smakportioner? Det låter ju inte normalt med förstoppning och eksem, kan du inte ta kontakt med en annan läkare?
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-05-30 15:31:51 följande:
    Någon veteallergiker som testat?
    gb.se/produkter/filur/

Fruktsocker kan väl knappast vara vete?

Miralicia, kan inte du köpa och äta?
    jag & sonen har ätit den några ggr, utan att vi märkt av någbra särskilda reaktioner (han är iofs oftast mer eller mindre kass i magen). men med tanke på hur känslig jag är för glukossirap & druvsocker så torde den vara safe! ja, förutom om man är känslig för fruktkärnmjöl då.. eller apelsin. eller färgämnen.
  • Lindizzzen
    saffe skrev 2011-05-31 08:36:00 följande:
    Ammar du? Får han smakportioner? Det låter ju inte normalt med förstoppning och eksem, kan du inte ta kontakt med en annan läkare?
    Nää har inte kunnat amma pga en del komplikationer. Vet bara inte vilken läkare jag ska vända mig till. Vanliga VC eller finns det andra alternativ?
  • Lindizzzen
    Lindizzzen skrev 2011-05-31 10:10:21 följande:
    Nää har inte kunnat amma pga en del komplikationer. Vet bara inte vilken läkare jag ska vända mig till. Vanliga VC eller finns det andra alternativ?
    ahh har börjat med smakportioner men tog bort dom när jag började me mjölkfritt och lagade egna portioner istället för att vara säker på mjölken då. 

• Soffifi
    Lindizzzen skrev 2011-05-31 10:10:21 följande:
    Hej!

Det finns många andra alternativ men det beror lite på i vilken stad du bor. Här i Göteborg finns många privata alternativ, vi var nyligen hos en barnallergolog som man inte behövde remiss till. Jättebra!
    Du kan ju alltid ringa 1177, de brukar vara bra på att rekommendera en lämplig läkare.