• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • SanTan

Nu måste jag rådfråga er och få lite hjälp.

Stora tjejen har varit dålig i magen till och från nu i säkert 3-4 veckor. Hon mår inte illa, hon har inte direkt on i magen men hon blir lös så att det nästan är som vatten. Inte hela tiden men vissa dagar till och från.

Först trodde jag det var banan, som är en grej som hon börjat äta på senaste tiden, men det hjälpte inte att ta bort den ur hennes kort...

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Ska jag ringa Vårdcentralen för att göra ett avföringsprov eller ska jag ringa hennes allergiläkare för att göra en allergiutredning?!?! Tycker det ha hållt på lite väl länge nu!

• Maddisen80

Hej jag är allergisk mot jordnötter för igår åt jag de igen och fick utslag över hela ryggen :( så ringde vc hon sa att jag ska sluta med dem,

• mithrandil

Lillskruttet: Inte ska du vara arg på dig själv!
    Vi har nog alla suttit i din sits. Dels är det jävla jobbigt med allt bök, sen är det svårt att stå på sig och säga emot de som man tycker ska veta sin sak. Jag har gjort och gör fortfarande precis samma sak som du. Det är mänskligt. Men nu hoppas och hoppas jag att det löser sig för lilleman.
    Stå på dig!! Många kramar! Lycka till!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-05-30 08:45:04 följande:
    Tänkte kolla här eftersom det finns några som är kunniga inom medicin  Glad Dottern har vid ett flertal tillfällen senaste månaderna haft feber som oftast kommer på eftermiddagen och är borta på morgonen. Ibland bara dryga 38 grader och ibland närmare 40 grader. Är detta normalt? Funderar på om det kan hänga samman med astman och allergierna? Eller om hon helt enkelt är infektionskänslig?  Eller brukar barn ha så här? Storasyster har då aldrig haft så, men hon har ju varit ett ganska friskt barn också.

Tänkte att jag ska ringa hennes läkare i veckan men vill kolla lite med er först Flört
    sådär har alex ofta. fick svar av någon klok när jag ställde samma fråga men minns inte svaret direkt.
    Tror det var 3busfrön som svarade. Skulle iaf vara helt normalt.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-05-30 07:01:49 följande:
    Jag köper teff i grannbyn på coop-affären där, eller på coop forum i stan... Så kolla någon coopaffär är mitt tips! Har inte sett det på någon icabutik, inte vad jag tänkt på iaf...
    Miralicia skrev 2011-05-30 07:47:05 följande:
    Har inte heller sett det på Ica, utan det är Coop som gäller även här.
    Här har vi bett Ica ta in det men det är mycket dyrare än på Coop eftersom det inte är i deras ordinarie sortiment.
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-05-30 08:50:40 följande:
    Ringde 1177 idag och bollade med sköterskan. Hon ringde barnakuten och konfererade med dem, sedan återkom hon och sade att sköterskan där var helt ense med mig, han bör komma in och kollas, det här måste få ett slut!! Lite glad, samtidigt som tårarna bränner innanför ögonlocken just nu.....
    Åker in så snart vi gjort oss i ordning. Återkommer och berättar hur det gått senare.
    TACK allihopa!!! Kyss
    Hjärta Håller tummarna för er att ni får bra hjälp nu! Kram!
  • 2små2stora

Jag börjar misstänka någon mer allergi på W han är prickig runt munnen och eksemig i rumpan som inte har försvunnit efter senaste misstaget med ägg. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LillSkruttet

Hej tjejer! Nu är vi hemma igen.

Vi fick komma in och träffa läkare som lyssnade på honom och tyckte att det mest var rossel, inte pip eller trånga luftrör (ja, för tillfället kanske det är så....). Hon ordinerade en lite starkare koksaltlösning för att försöka få loss rosslet och få honom att hosta upp något som man kunde ta prov på. Det gick ju dock inte, trots att de även körde en extra inhalation med vanligt koksalt. Så det blev ett näsprov. De ville se vad det är som orsakar att slemmet hela tiden är så tjockt och inte vill lossna.
    Läkaren skrev också remiss för svettest. Hon rådgjorde också telefonledes med Leos allergiläkare och han ville träffa oss igen, så tid skulle bokas för det. Vad gäller de mediciner Leo har nu så får han fortsätta tillsvidare. Vi får se vad prover och svettest visar.
    Vi fick också svar på allergiproverna och det visade negativt på allt, även vete denna gång.

Känns i alla fall skönt att prover nu tagits, och att vi ska få göra svettest, samt att allergiläkaren är intresserad av att följa upp detta. Besöket på barnakuten idag kändes inte förgäves, även om det inte riktigt blev som jag trott.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • SanTan

Någon som kan hjälpa mig? Skriver frågan igen!

Nu måste jag rådfråga er och få lite hjälp.

Stora tjejen har varit dålig i magen till och från nu i säkert 3-4 veckor. Hon mår inte illa, hon har inte direkt on i magen men hon blir lös så att det nästan är som vatten. Inte hela tiden men vissa dagar till och från.

Först trodde jag det var banan, som är en grej som hon börjat äta på senaste tiden, men det hjälpte inte att ta bort den ur hennes kort...

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Ska jag ringa Vårdcentralen för att göra ett avföringsprov eller ska jag ringa hennes allergiläkare för att göra en allergiutredning?!?! Tycker det ha hållt på lite väl länge nu!