• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

De hade aldrig tagit något glutenprov på Amanda va ?
    Innan ni gick till mjölkfritt och hon åt välling, innehöll den vete/gluten då?
    Om den gjorde det så var det ju himla synd att de inte tog testet då :(

• mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-05-31 21:26:17 följande:
    Vi ska träffa dietisten 15 juni vilket känns skönt. Att utesluta sädesslagen har läkaren avrått, men kanske att det vore en bra idé ett kortare tag för att se hur han mår. I em var han jättegnällig och skrikig. Och magen verkar störa lite nu, mest att han skriker och släpper sig emellanåt. Men jag ska prata med dietisten om en del sånt ocskå tänkte jag. Har ju matdagboken som jag fört sedan i slutet på februari.
    Skönt!
    vi har också fått tid till dietisten äntligen. Kommer ju bli en massa att prata igenom nu eftersom läkaren inte anser att vi ska ge varken mjölk, ägg, soja eller gluten (men nu verkar det ju istället bli sädesslagsfritt) till amanda förrens hon blir 2år. Jag har ju hittills bara gett mjölkfritt även om vi sällan använt oss av de övriga i listan så det känns helt klart rörigt. Alltid bra att få hjälp när man gör en så stor omställning.

Men alla era prover är ju tagna nu väl? Då skule jag strunta i läkarna och göra det ändå.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Skönt att de vill ha koll i allafall.
    Bellas vikt är det ingen som bryr sig om ;)
    Men hon är relativt välmående och har energi för 5 så antar att hon förbränner en hel del bara på att springa runt och göra bus.. Det är hon en mästare på ;)
    Hoppas lilltjejen börjar lägga på sig snart!

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 21:28:56 följande:
    De hade aldrig tagit något glutenprov på Amanda va ?
    Innan ni gick till mjölkfritt och hon åt välling, innehöll den vete/gluten då?
    Om den gjorde det så var det ju himla synd att de inte tog testet då :(
    De tog ju ett glutenprov i samband med mjölkproverna men vår läkare säger att hon ätit gluten för kort tid för att det någonsin ska kunna visa på några prover. Så därför ska hon äta glutenfritt ändå eftersom hon reagerar varje gång hon äter vete.

Innan mjölkfritt hade hon bara hunnit äta vanlig välling i 3veckor ungefär.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 21:30:25 följande:
    Skönt att de vill ha koll i allafall.
    Bellas vikt är det ingen som bryr sig om ;)
    Men hon är relativt välmående och har energi för 5 så antar att hon förbränner en hel del bara på att springa runt och göra bus.. Det är hon en mästare på ;)
    Hoppas lilltjejen börjar lägga på sig snart!
    Här är de helhispiga över att hon inte växer. vikten spelar inte så stor roll menar de men det är att hon inte växer något på längden som de inte tycker om. När hon bara stod still på vikten var det ingen som oroade sig.
    Men jag har lagt ner att oroa mig. När de sa att hon stannat av kändes det mest bara lite jobbigt men sen tänkte jag att det säkert måste vara något mer hon inte tål. eftersom hon gick upp bra i vikt och växte 2cm innan hon stannade av i igen.
  • Tibell

Aha okej :(
    Bella har de inte testat eftersom hon reagerade starkt första gången hon fick i sig vete.
    Sen har vi testat både 2-3 ggr och även havre men det funkar verkligen inte.
    Tål Amanda glukossirap ? Det underlättar MYCKET!
    Känns som att det finns i allt verkligen !

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 21:34:04 följande:
    Aha okej :(
    Bella har de inte testat eftersom hon reagerade starkt första gången hon fick i sig vete.
    Sen har vi testat både 2-3 ggr och även havre men det funkar verkligen inte.
    Tål Amanda glukossirap ? Det underlättar MYCKET!
    Känns som att det finns i allt verkligen !
    har aldrig ätit något som det finns glukossirap i så det vet jag inte.
  • Tibell

Det kan inte vara så att hon växer i perioder?
    En kompis son gör så. Står stilla i nån månad, växer sedan till sig och står stilla .
    Så har han gjort sedan han var jätte liten och gör än idag 4 år gammal :)

• Tibell

Aha okej
    Det vore ju något att testa lite längre fram
    För det finns i det allra mesta och enligt vår läkare tål de flesta veteallergiker det ( fast ingen i denna tråden vad jag minns ?? )

Reagerade hon dåligt på vällingen med eller har det kommit nu i efterhand ?
    Jobbigt när ens små inte få må bra :(

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 21:35:23 följande:
    Det kan inte vara så att hon växer i perioder?
    En kompis son gör så. Står stilla i nån månad, växer sedan till sig och står stilla .
    Så har han gjort sedan han var jätte liten och gör än idag 4 år gammal :)
    Har ingen aning men allergologen var säker på att det rörde sig om någon ny allergi.
    Eftersom hon stod still länge fram tills att hon fick mjölkfritt och sen växte bra under perioden av mjölkfritt men stannade av igen samtidigt vi började med havre låg det närmast till hands.

men hur ska man egentligen veta? vet inte vad jag ska tro om jag ska vara ärlig.