• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Soffifi
    Kavat skrev 2011-05-31 21:02:36 följande:
    Soffifi skrev 2011-05-31 20:58:44 följande:
    Nu tror jag att jag hittat en ny grej som Amanda är allergisk mot. Igår la jag ju in bilder på hennes händer där eksem plötsligt blossat upp, visste inte då riktigt vad det berodde på. Idag fick hon ett ordentligt eksem på hakan som blossade upp lika snabbt, direkt efter att hon ätit päron. Då slog det mig att hon åt ett päron precis innan eksemutbrottet igår också.

Är det någon av er som har päronallergiska barn, hur yttrar det sig?

Lägger med några bilder från idag.

Ajaj, stackarn.

Min dotter tål inte päron men hon har aldrig fått sådana utslag. Hon får ont i magen och eksem med klåda (typ knottror)...
    Amanda blir också knottrig ibland, som sandpapprig hud. Det röda lade sig rätt snabbt efteråt, nu är hon bara knottrig. Tror det blev så rött för att det var ett väldigt saftigt päron som rann. Händerna sköljde jag av direkt men missade hakan, igår sköljde jag inte alls och då blev hon röd på händerna också.

Har ni fått det bekräftat på nåt pricktest eller så? 
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-05-31 20:54:44 följande:
    Tror vi kan lägga till havre på amandas lista nu.
    Idag är flera dagar sen sista incidenten med mjölk och magen funkade som en klocka igår men däremot fick hon korvstroganoff gjord på havregrädde och idag var rumpan uppfrätt igen och så har hon varit oerhört gnällig.

Alexander åt spagetti och köttfärssås. Magen svullnade som en boll och han blev jättegasig. grät hela kvällen för att han har ont i magen. hur länge måste jag egentligen fortsätta ge honom gluten/sädesslag?
    Vi kunde sluta när alla prover var tagna sa de, är det gjort nu när de testat gluten och sen den nya glutenallergi varianten ingen vet något om? Jobbigt att se han plågas så.
    Åh nej =/
    Var det första gången hon testade havregrädde ??
    Ge inte upp hoppet än dock, för havre har väl funkat felfritt innan ??
    Kanske är hennes mage lite ur balans efter två täta mjölkmissar ?
    Eller nya tänder på g ?
    Kollat så korven inte innehöll något knas? Eller kanske tomat??
  • Tibell

Soffifi : Aj då =( Liknar mer nässelutslag dock! Och eftersom det var en snabb reaktion är det möjligt det kan visa sig på pricktest!

• LadyM
    Nu tror jag att jag hittat en ny grej som Amanda är allergisk mot. Igår la jag ju in bilder på hennes händer där eksem plötsligt blossat upp, visste inte då riktigt vad det berodde på. Idag fick hon ett ordentligt eksem på hakan som blossade upp lika snabbt, direkt efter att hon ätit päron. Då slog det mig att hon åt ett päron precis innan eksemutbrottet igår också.

Jag misstänker att vår son reagerar på päron, han har haft jämnmycket eksem i ansiktet sen han var ritktigt liten, vi gav honom päronpuré rätt ofta. Sen gav jag honom färskt päron och han fick typiska nässelutslag på hela ryggen och i ansiktet. Frågade allergiläkarn och hon sa att det är hyfsat vanligt vid färskt päron och en korsreaktion med björk. Men att puré brukar gå bra................... (Har faktiskt nyss lämnat ett blodprov där de kollar bl.a. päron.)

• SOL10

Ja, fast det kliar även i munnen, läpparna svulnar. Det är lillkillen, han får anafylaktiska reaktioner på ägg o mjölkprot, men tål ej heller äppel päron morot pollen mm mm mm

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 21:07:52 följande:
    Åh nej =/
    Var det första gången hon testade havregrädde ??
    Ge inte upp hoppet än dock, för havre har väl funkat felfritt innan ??
    Kanske är hennes mage lite ur balans efter två täta mjölkmissar ?
    Eller nya tänder på g ?
    Kollat så korven inte innehöll något knas? Eller kanske tomat??
    Nej, inte första gången men allergologen nämnde snabbt att det kunde vara havreprodukterna som fått henne att stanna av i tillväxten igen. eftersom vi tillsatte de ungefär samtidigt som hon stannade av. Kavat har länge sagt att jag ska undvika havre, men ibland är man kanske lite dum. Här där vi bor finns inga risprodukter så då har det varit enklast att köpa havre. Men jag får väl köpa med mig stora partier hem nu när vi ska hem till göteborg i helgen.

Amanda har ju inte varit helt bra på länge, sover som en kratta och är ganska skrikig till och från men jag har inte tagit mig för att ta upp matdagboksskrivandet ännu.

Antar jag får skärpa till mig lite nu om vi ska få ihop allting här hemma.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Soffifi

Tack för svaren. :)

Tibell skrev 2011-05-31 21:08:58 följande:
    Soffifi : Aj då =( Liknar mer nässelutslag dock! Och eftersom det var en snabb reaktion är det möjligt det kan visa sig på pricktest!
    Det har du rätt i, jag har nog lite dålig koll på vad man kallar eksem och vad som är nässelutslag. Får ta tag i det då och be om ett test, men det får nog tyvärr vänta till efter flytten i veckan.. 
    LadyM skrev 2011-05-31 21:09:10 följande:

Jag misstänker att vår son reagerar på päron, han har haft jämnmycket eksem i ansiktet sen han var ritktigt liten, vi gav honom päronpuré rätt ofta. Sen gav jag honom färskt päron och han fick typiska nässelutslag på hela ryggen och i ansiktet. Frågade allergiläkarn och hon sa att det är hyfsat vanligt vid färskt päron och en korsreaktion med björk. Men att puré brukar gå bra................... (Har faktiskt nyss lämnat ett blodprov där de kollar bl.a. päron.)

Vi har sökt för pollen tidigare, hennes pappa är allergisk och vi upplevde att hon fick väldigt rinnande ögon och näsa när det var som värst med björkpollen här. Stenfrukter och pollen är väl en vanlig kombo?

Typiskt, för det är såklart hennes favvofrukt..

• Tibell

Mithrandil : Jo det skulle det Iofs kunna vara.
    Ska ni på någon ny vägning snart ?
    Men eftersom havre funkar så bra innan skulle i allafall jag våga hoppas och testa en gång till när hon mår bra!
    Det förenklar så himla mycket ju fler livsmedel de tål!
    Ska hålla alla tummarna att det är tillfälligt och att hon snart kan äta havre igen :)

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 21:22:00 följande:
    Mithrandil : Jo det skulle det Iofs kunna vara.
    Ska ni på någon ny vägning snart ?
    Men eftersom havre funkar så bra innan skulle i allafall jag våga hoppas och testa en gång till när hon mår bra!
    Det förenklar så himla mycket ju fler livsmedel de tål!
    Ska hålla alla tummarna att det är tillfälligt och att hon snart kan äta havre igen :)
    Hon klarar ju inte vete, har aldrig gjort så jag tänker inte hoppas för mycket. Hellre förbereda sig på det värsta. Men jag kommer såklart testa havre så fort hon blivit helt bra igen, bara för att vara säker.
    Ska på vägning på torsdag nästa gång. Eftersom hon stått still 1,5mån nu igen så ville de att vi skulle komma redan efter 2veckor denna omgång. Känns som om man inte gör annat än springer på bvc eller olika läkare numera.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LillSkruttet

Var typ så där som sonen såg ut efter att han ätit havreyoghurten och banangröten den dagen han fick nässelutslag..... Men det visade inget på blodprov på sädesslagen.
    mithrandil skrev 2011-05-31 11:42:35 följande:
    Lillskruttet: Håller med älsklingen som vanligt. Bort med sädesslagen ett tag för att se om det blir bättre.
    Den där magen var hemskt svullen i mina ögon och det måste ju bero på någonting.
    Amanda visar ju inte positivt på nånting men hon är ändå så känslig för mjölk att hon inte ens klarar en mm stor bit ost på huden innan hon får diarre och blåsor på området och hon klarar inga mjölkfria ersättningar heller.

Skönt att ni fick ut någonting av besöket iaf. Då kanske ni är påväg.
    Håller tummarna för er!
    Vi ska träffa dietisten 15 juni vilket känns skönt. Att utesluta sädesslagen har läkaren avrått, men kanske att det vore en bra idé ett kortare tag för att se hur han mår. I em var han jättegnällig och skrikig. Och magen verkar störa lite nu, mest att han skriker och släpper sig emellanåt. Men jag ska prata med dietisten om en del sånt ocskå tänkte jag. Har ju matdagboken som jag fört sedan i slutet på februari.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010