• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 22:23:59 följande:
    Men läkaren ni går hos måste ju kunna skriva ett tillfälligt intyg ??
    Märker ni någon skillnad när han dricker mjölk ?
    Har ni "tur" är det bara mjölk som besvärar honom..
    Så jag tycker nog ni ska utesluta det samtidigt som ni tar bort sädesslagen sen!

Och tack detsamma =)
    Det är mest troligt sädesslagen på honom också.
    gluten visade neg. Han blir dålig om han äter eller finns runt ägg och om han äter pasta, smörgås eller pizza och liknande. Han hade kolik sina första 9mån så mjölk kan väl vara troligt det också.
    det var först nu när amanda började med sin diet som jag insett att han också har nånting. Nu syns det tydligt när han reagerar mot något som han vanligtvis inte äter mycket av. Han har ju också eksem och får nässelutslag lite nu och då men jag har inte vetat att nässelutslag är en allergisk reaktion.

Tidigare när alla läkare trodde han hade allergi pga kolik och förstoppningsproblematiken så släppte jag det när proverna visade neg när han var 5mån. Ingen som berättade för mig att man behövde utesluta och provocera.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Usch stackars liten!
    Håller tummarna att en sädesslagsfri diet kan få rätsida på allt.
    Det tror jag nog det gör !

• Tibell

Fick svar på Tildes prover idag. Negativt på hasselnöt men positivt för björk.
    Men eftersom hon inte hade några som helst symtom på björk i år ( inte heller förra året då det visade sig på pricktest ) tror läkaren det egentligen är en indikation på andra pollenallergier, såsom al och hassel eftersom hon hade massa symtom då det blommade som mest!
    Kan det vara så? Miralicia ?? Kavat ??
    Men läkaren tyckte ändå vi skulle vara försiktiga med nötter eftersom hon har reagerat.. De tror det rör sig om korsreaktion!
    Lite konstigt att de inte ville testa för fler nötter dock..

• LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-05-31 21:29:44 följande:
    Skönt!
    vi har också fått tid till dietisten äntligen. Kommer ju bli en massa att prata igenom nu eftersom läkaren inte anser att vi ska ge varken mjölk, ägg, soja eller gluten (men nu verkar det ju istället bli sädesslagsfritt) till amanda förrens hon blir 2år. Jag har ju hittills bara gett mjölkfritt även om vi sällan använt oss av de övriga i listan så det känns helt klart rörigt. Alltid bra att få hjälp när man gör en så stor omställning.

Men alla era prover är ju tagna nu väl? Då skule jag strunta i läkarna och göra det ändå.
    Ja det tog låååång tid att få en dietisttid. Läkaren skrev remiss till dietist i februari och vi får en tid 15 juni (fick kallelsen i lådan i slutet på förra veckan)!! Verkar ju som det är väntetidpå flera ställen eftersom ni också fått vänta. Ja det är ju en massa funderingar man hunnit samla på sig. Vi fick i alla fall avsatt 1 timmas besök, eftersom vi även ska prata lite kring dotterns rågallergi vilket jag tror att är rätt snabbt avkarat så vi får lite längre tid att ägna oss åt Leonards allergier.

Alltså de prover som tagits hittills är grundpanelen för födoämnesallergier hos spädbarn (är väl typ mjölk, ägg, soja, vete, fisk, jordnöt eller nåt sånt tror jag). Sen gjorde man ett tilläggstest nu med vete, havre, råg och majs. Det är de allergiprover som man tagit. Gluten är inte kollat, och vi får se om det kan tänkas bli aktuellt framöver. I övrigt är det kontroller ang hans andning som gjorts, lungröntgen, nässprov och nu snart svettest.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Maddisen80

Nu ska läkaren göra allergitest på mig om en månad jag får utslag av tomat och ketchup med ,ska man vara allergisk mot allt   snart börja jag äta gräs hehe

• Tibell
    Tibell skrev 2011-06-01 08:40:47 följande:
    Fick svar på Tildes prover idag. Negativt på hasselnöt men positivt för björk.
    Men eftersom hon inte hade några som helst symtom på björk i år ( inte heller förra året då det visade sig på pricktest ) tror läkaren det egentligen är en indikation på andra pollenallergier, såsom al och hassel eftersom hon hade massa symtom då det blommade som mest!
    Kan det vara så? Miralicia ?? Kavat ??
    Men läkaren tyckte ändå vi skulle vara försiktiga med nötter eftersom hon har reagerat.. De tror det rör sig om korsreaktion!
    Lite konstigt att de inte ville testa för fler nötter dock..
    Puffar lite..
  • barefoot

Hej alla!

Vill jag flagga för att vi startar upp ett allergianpassat familjedaghem i Uppsala och vi söker två barn till verksamheten i liknande ålder som våra (2,5 och 4,5). Vi bor i Norby i utkanten på naturreservatet och är mycket utomhus. Hemlagad ekologisk mat. Kunskap om genus och planerar att köpa in lite Montessorimaterial. Kommer att samarbeta med annan barngrupp utomhus. Vi lär om insekter, träd och blommor, sparkar boll och åker skridskor. Odlar i trädgården och barnen får vara med. Söker barn från allergianpassade hem (ej djur, rök eller parfymerade produkter). Verksamheten godkänd av Barn och ungdomsnämnden.

Har en son på 2,5 som är muliallergisk med astma men som nu mår bra när han går på diet och är i en ganska kontrollerad miljö, dagis eller liknande fungerar inte pga pälsallergen. Eksemfri nu på dieten men får astmasymtom om han utsätts för mycket allergener. Har en dotter på 4,5 som har lite torra fläckar men där vi inte gjort mer åt kosten än tagiot bort mjölkprodukterna.

Hör av dig om du har frågor, vidarebefodra gärna info om du vet ngn intresserad!

Så också "älsklingen87s" fråga om al och hassel och jag vet några personer som reagerar på dessa utan att reagera så mkt/inte alls på björk. Al och hassel allergenerna är lika "potenta" me det brukar vara så mkt av björken, därför reagerar fler på den.

Allt gott!

• Kavat

Vem var det som jag lovade foto på 4 årings mage? Älsklingen?

La i den stängda tråden.

• ViFrånLandet

Har lite problem med FL, kan oftast inte skriva?? Och nu har jag såklart ont om tid och hinner inte kommentera någon annans inlägg...

Jag tror G tål det pollen som är ute nu (gräs?). Pappan i huset har väldiga problem men lilleman mår hur fint som helst, både ute och inne! Så förhoppningsvis är det bara björk han reagerar på =) Så nu håller vi alla tummar och tår för att jag inte sagt det för högt för tidigt utan att får må bra och njuta av våren/sommaren!

Ha en fin kväll allihop!