• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-06-16 21:44:21 följande:
    Du kan väl inte mena allvar att han ska ha kortison på kinden?
    Det första man får lära sig är väl ändå att inte ha kortison på områden som utsätts för sol?
    Eller hon menar kanske kortison till natten? För det funkar ju bra.
    Ingen aning om vad hon menar, jag sa att vi smörjer med locobase och det har fungerat bra, nu hade han kliat också på eksemet också men hon sa att man kan behöva kortison på för att få det att läka så vi skulle köpa. Var inget om villken eller när. 

Visst kan det vara så men jag anser att det faktiskt läker fint nu när vi ser till att hålla en strikt kost och smörjer med locobase repair. Så fint som det varit nu har det nog aldrig varit. 

Sist när de sa att jag skulle smörja så kunde de inte ge något bra förslag heller.  
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-06-16 22:35:47 följande:
    Ingen aning om vad hon menar, jag sa att vi smörjer med locobase och det har fungerat bra, nu hade han kliat också på eksemet också men hon sa att man kan behöva kortison på för att få det att läka så vi skulle köpa. Var inget om villken eller när. 

Visst kan det vara så men jag anser att det faktiskt läker fint nu när vi ser till att hålla en strikt kost och smörjer med locobase repair. Så fint som det varit nu har det nog aldrig varit. 

Sist när de sa att jag skulle smörja så kunde de inte ge något bra förslag heller.  
    Faktiskt så kan hon ha rätt. Har han en liten infektion i eksemområdet så kan han behöva lite kortison för att få bort det. Man brukar börja med hydrokortison, den kan du köpa receptfritt på apoteket. Men använd den enbart på kvällen för man ska aldrig smörja med kortison och sen gå ut i solen. Sen kan du tvättaav honom på kinderna på morgonen och smörja med locobase.

Jag är inget direkt fan av kortison krämer men ibland kan det faktiskt behövas.
    Jag har psoriasis, ibland räcker det att smörja med locobase och så försvinner det, men ibland behöver jag även ha kortison för att det ska gå bort helt.

Ni har ju ändå så restriktiv kost att det borde vara borta nu om det enbart beror på mat.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Någon som vet om man kan få problem med skelettet om man har mjölkallergi?
    Var på bvc med amanda och hennes ena ben har blivit ca 1cm kortare än det andra.
    BVC påpekade att det kunde ha att göra med mjölkallergin, för luxation trodde hon inte på eftersom hon kollats för det vid 2mån och 6mån. Ska få träffa läkare den 12 Juli pga detta med benen, men vad tror ni?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : ingen aning.. Aldrig hört något om det :-0 . När det skiljer i cm på mina ben är jag alltid sne i ryggen.. Men det kanske inte barn kan bli ??
    Hade hon växt bättre nu då?

Vi fick neocate nu.. Inget snack om saken :)
    Fick 10 burkar per uttag.. Perfekt!

• LokesMammi
    mithrandil skrev 2011-06-17 13:32:35 följande:
    Var på bvc med amanda och hennes ena ben har blivit ca 1cm kortare än det andra.
    BVC påpekade att det kunde ha att göra med mjölkallergin, för luxation trodde hon inte på eftersom hon kollats för det vid 2mån och 6mån. Ska få träffa läkare den 12 Juli pga detta med benen, men vad tror ni?
    Äter hon kalktabletter?
    Loke 11/1-2011
  • The Luckiest

Någon som kan hjälpa mig. lagade en kycklinggryta

kycklingen kokte jag i vatten o rismjölk, morot, gul morot,blomkål,vattenkastanj o palsternacka,majs o lite peppar på.

Och nu är 3:e gången min dotter reagerar just på just denna maten. Hon får klåda o skriker o gnäller halva natten.

fattar inte vad et kan vra, majs tål o vanlig morot, vad tusan kan det vara?

• LokesMammi
    The Luckiest skrev 2011-06-17 16:16:54 följande:
    Någon som kan hjälpa mig. lagade en kycklinggryta

kycklingen kokte jag i vatten o rismjölk, morot, gul morot,blomkål,vattenkastanj o palsternacka,majs o lite peppar på.

Och nu är 3:e gången min dotter reagerar just på just denna maten. Hon får klåda o skriker o gnäller halva natten.

fattar inte vad et kan vra, majs tål o vanlig morot, vad tusan kan det vara?

Kan det vara ngt i rismjölken? Eller kanske själva kycklingen?
    Loke 11/1-2011
  • Maddisen80

Hej jag var på max och åt i stockholm i onsdags de hade gluten och mjölkfritt bröd de tycker jag är jättebra

• Kavat
    Tibell skrev 2011-06-17 15:15:10 följande:
    Mithrandil : ingen aning.. Aldrig hört något om det :-0 . När det skiljer i cm på mina ben är jag alltid sne i ryggen.. Men det kanske inte barn kan bli ??
    Hade hon växt bättre nu då?

Vi fick neocate nu.. Inget snack om saken :)
    Fick 10 burkar per uttag.. Perfekt!
    Solig  Åh, guuu, vad lättad jag blev nu! Äntligen!!!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-17 13:32:35 följande:
    Och skeptikern i mig säger att det var imponerande att BVC kan mäta en sådan sak på en knappt 1 åring....

Jag har varit hos tre olika sjukgymnaster och de har hållt på länge, jag har fått hoppa upp och röra mig och lägga mig igen och de har sträckt bena och jämfört, böjt upp benen och kollat igen i sträckt läge osv.Alltså hållt på i över fem min för att vara säkra. Den första kom fram till att det skiljer en halv cm. Den sjukgymnasten undersökte ännu nogrannare andra kom fram till att den första hade rätt och att mitt bäcken/höft flyttat på sig. Den tredje konstaterade samma sak och så fick jag en tid till att lägga rätt det.

Det jag vill säga, att de var väldigt nogranna och osäkra och det är del av deras jobb. Dessutom så ligger jag still och sammarbetar.

Nu har ju jag lite längre ben än Amanda och en halv cm är svårare att se på ett långt ben än på ett kort. Men be om remiss till någon som kan det. Eller föresten jag vet vem som kan det här! Säg till om du vill ha namn! Borde väl vara gratis för barn och jag vet att man inte behöver remiss dit.

Betvivlar faktiskt att BVC skulle besitta sådana kunskaper... Men jag kan ha fel också, men absolut att du ska gå till någon som kan det där.