• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    The Luckiest skrev 2011-06-17 16:16:54 följande:
    Någon som kan hjälpa mig. lagade en kycklinggryta

kycklingen kokte jag i vatten o rismjölk, morot, gul morot,blomkål,vattenkastanj o palsternacka,majs o lite peppar på.

Och nu är 3:e gången min dotter reagerar just på just denna maten. Hon får klåda o skriker o gnäller halva natten.

fattar inte vad et kan vra, majs tål o vanlig morot, vad tusan kan det vara?

Blomkål är gasbildande. Men får hon klåda så låter det ju mer som en allergisk reaktion. Kommer inte ihåg alla allergier? Och undrar också vilken risdryck det var och om hon tål den annars?
    Åter hon vattenkastanj annars?

Testa en sak i taget är väl det lättaste..
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-17 13:32:35 följande:
    Någon som vet om man kan få problem med skelettet om man har mjölkallergi?
    Var på bvc med amanda och hennes ena ben har blivit ca 1cm kortare än det andra.
    BVC påpekade att det kunde ha att göra med mjölkallergin, för luxation trodde hon inte på eftersom hon kollats för det vid 2mån och 6mån. Ska få träffa läkare den 12 Juli pga detta med benen, men vad tror ni?
    Och varför skulle ena benet växa men inte det andra vid mjölkallergi...?
  • Tibell
    Kavat skrev 2011-06-17 17:04:13 följande:
    Solig  Åh, guuu, vad lättad jag blev nu! Äntligen!!!
    Tack gulle du <3

Nu hoppas vi bara på full effekt med.. skulle vara underbart att kunna sluta med lactulosen.
    Fick ge henne klyx idag =/ Och ut kom massa slemmigt mörkgrått/grönt klet..usch. Känns inte riktigt normalt..
    Och har vi riktigt tur har vikten med altheran att göra.. Vore inte fel om hon kunde lägga på sig lite. Benen mer ut som pinnar just nu..

Mithrandil : håller nog med Kavat. Varför skulle hon ens mäta benen ?? Jag tror inte du behöver oroa dig. Det är nog ingen fara och hör inte ihop med någon allergi..
    Växer hon bättre nu då¨?
  • The Luckiest

Tack.. Jo risdrycken dricker hon ju alltid annars. Kyckling har hon ätit i form av kycklingköttbullar o aldrig reagerat på så det borde det väl inte kunna vara? samt att ägg är en av få saker hon tål o kycklingen brukar väl vara om man är superallergisk mot ägg?. Blomkål o vattenkastanj har hon aldrig provat innan inte heller GUL morot. Får som sagt prova en sak i taget, tänkte bara om något av detta var vanligt att man var allergisk mot eller om någon annan här fått reaktion av något av dessa.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-06-17 15:15:10 följande:
    Mithrandil : ingen aning.. Aldrig hört något om det :-0 . När det skiljer i cm på mina ben är jag alltid sne i ryggen.. Men det kanske inte barn kan bli ??
    Hade hon växt bättre nu då?

Vi fick neocate nu.. Inget snack om saken :)
    Fick 10 burkar per uttag.. Perfekt!
    Bra det! Känns skönt att höra!

Nej, hon hade inte det. Inte ett gram och inte en mm. Får se vad dietisten säger.

Jag själv har medfödd skolios så jag misstänker att det är något liknande amanda har. För att det skiljer på benen är uppenbart för vilket otränat öga som helst. Dessutom syns det tydligt nu när hon går. hon liksom haltar och det benet som är längre går hon utåt med, om du förstår.
    Efter att vi såg det på bvc har jag hållt på och testat 100gånger och det är samma varje gång. ena foten är 1cm längre upp än den andra. Får se vad läkaren säger på kontrollen. Inget jag är direkt orolig över ändå. Det finns alltid något bra sätt att lösa allt på.

Kavat: Tror inte det var det hon menade, att ena benet växer men inte det andra.
    Hon menade nog att hon skulle ha blivit lite skör i skelettet av mjölkallergin och det där kan ha blivit något problem i höften. Men jag tror mer på skolios eller höftluxation eller något.

sussy: Nej, inga tillskott men hon dricker neocate 5mål om dagen så hon borde få i sig tillräckligt.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Maddisen80

jag får dricka risdrycken nu måste sluta med soja eftersom de är baljväxter  de sa dietisten och sojamjölk som är så gott

• Ela

Hej! Jag anmäler mig (tyvärr) här eftersom jag har en snart sexmånaders son med konstaterad ägg- och jordnötsallergi. Eventuellt är det något mer han inte tål för ibland blossar eksemen upp igen trots att jag uteslutit ägg och jordnötter helt ur min (och givetvis hans) kost så vi ska diskutera på sexmånaderskontrollen om vi ska gå vidare med någon ytterligare utredning.

Nåväl. För ett par veckor sedan fick vår snart tvååring en allergisk reaktion mot förmodlgen nötter av något slag. Vi var utomlands och hon åt snacks på hotellet. Hon har ätit nötter tidigare utan problem men nu reagerade hon. Vi har fått en tid för pricktest den 4 juli eftersom de vill att det ska gå några veckor efter reaktionen så att det ger ett rättvisande resultat. Tidigare här under vintern/våren har hon haft väldigt ilskna böjveckseksem som spred sig till resten av benen, armarna och bålen. När vi var till läkare med dem (det var innan lillebror fick sin diagnos) och lyfte frågan om det eventuellt kunde vara någon allergi så sa läkaren att det var det förmodligen men "man kan ju vara allergisk mot typ vatten eller torr luft". Drömmer Hon trodde inte att det var födoämnesallergi utan vi fick kortisonsalva så att de skulle försvinna och sedan var förhoppningen att sommarvädret skulle göra att de höll sig borta. När vi hade smörjt någon vecka såg huden jättefin ut och vi fasade ut krämen. Nu ser vi dock att eksemen är på väg tillbaka och vi tror därför att hon kanske är allergisk mot något mer i maten och det känns extra skönt att få komma på koll i början på juli. Vad vi funderar på nu är om vi ska smörja med en svag kortisonsalva då och då för att hålla borta eksemen. Hon kliar och river på dem så man vill ju inte att hon ska gå med dem i onödan. Jag har dock för mig att läkaren som gjorde pricktestet på lillebror sa att det var bra att vi inte hade haft kortison på honom för då kunde vi göra pricktest direkt. Jag kan ha missuppfattat eller är det så att kortisonanvändande påverkar pricktest på något sätt? Någon som vet?

Så mycket bättre...
  • The Luckiest
    Ela skrev 2011-06-18 21:23:58 följande:

Hej! Jag anmäler mig (tyvärr) här eftersom jag har en snart sexmånaders son med konstaterad ägg- och jordnötsallergi. Eventuellt är det något mer han inte tål för ibland blossar eksemen upp igen trots att jag uteslutit ägg och jordnötter helt ur min (och givetvis hans) kost så vi ska diskutera på sexmånaderskontrollen om vi ska gå vidare med någon ytterligare utredning.

Nåväl. För ett par veckor sedan fick vår snart tvååring en allergisk reaktion mot förmodlgen nötter av något slag. Vi var utomlands och hon åt snacks på hotellet. Hon har ätit nötter tidigare utan problem men nu reagerade hon. Vi har fått en tid för pricktest den 4 juli eftersom de vill att det ska gå några veckor efter reaktionen så att det ger ett rättvisande resultat. Tidigare här under vintern/våren har hon haft väldigt ilskna böjveckseksem som spred sig till resten av benen, armarna och bålen. När vi var till läkare med dem (det var innan lillebror fick sin diagnos) och lyfte frågan om det eventuellt kunde vara någon allergi så sa läkaren att det var det förmodligen men "man kan ju vara allergisk mot typ vatten eller torr luft". Drömmer Hon trodde inte att det var födoämnesallergi utan vi fick kortisonsalva så att de skulle försvinna och sedan var förhoppningen att sommarvädret skulle göra att de höll sig borta. När vi hade smörjt någon vecka såg huden jättefin ut och vi fasade ut krämen. Nu ser vi dock att eksemen är på väg tillbaka och vi tror därför att hon kanske är allergisk mot något mer i maten och det känns extra skönt att få komma på koll i början på juli. Vad vi funderar på nu är om vi ska smörja med en svag kortisonsalva då och då för att hålla borta eksemen. Hon kliar och river på dem så man vill ju inte att hon ska gå med dem i onödan. Jag har dock för mig att läkaren som gjorde pricktestet på lillebror sa att det var bra att vi inte hade haft kortison på honom för då kunde vi göra pricktest direkt. Jag kan ha missuppfattat eller är det så att kortisonanvändande påverkar pricktest på något sätt? Någon som vet?

Förmodligen kan det väl påverka. jag vet att vi var tvugna att sluta med tavegyl några dagar innan vi skulle ta pricktest..
  • t0va

Är lite deppigt här, igår fick theo prova lite havregrynsgröt på ren havre, han har mått bra några dagar dvs. ingen förkylning eller tandstrul, idag fick han lite till på morgonen. Men han bajsade rätt löst vid frukosten, luktade död utter och sen bajsade han 2 gånger till. Nu ikväll var det slemmigt också. Nog för att han fick en kycklingbit för några dagar sedan men jag tror tyvärr mer på havren, det kom så direkt på igen. 

Jag som hade hoppats på att det skulle funka. Kan det vara allergi eller gluten?

Hade tänkt prova igen när han är ok, nu när jag skriver ner vad han äter så kanske läkarna tar det på allvar. De vill ju att vi har provat nyligen vad som funkar och inte. Nu har vi ju kört med saker som vi vet fungerar så det känns så tydligt nu när bajset blev knas.

Igår somnade han som vanligt och sov jättebra, det dröjde länge innan han blev hungrig på natten, idag har det varit full fart, vi lekte ute i regnet och han sov 2 timmar på dagen, brukar vara så nu när han bara sover 1 gång på dagen. Sen försökte han krypa ifrån oss på ica och har krypit runt i lägenheten som en tok, förut har han bara krypit efter oss och letat men nu var det egna äventyr. Så han verkar ju må bra om än lite hyperaktiv kanske, men bajset visar på något annat. :(

• mithrandil
    t0va skrev 2011-06-19 21:08:35 följande:
    Är lite deppigt här, igår fick theo prova lite havregrynsgröt på ren havre, han har mått bra några dagar dvs. ingen förkylning eller tandstrul, idag fick han lite till på morgonen. Men han bajsade rätt löst vid frukosten, luktade död utter och sen bajsade han 2 gånger till. Nu ikväll var det slemmigt också. Nog för att han fick en kycklingbit för några dagar sedan men jag tror tyvärr mer på havren, det kom så direkt på igen. 

Jag som hade hoppats på att det skulle funka. Kan det vara allergi eller gluten?

Hade tänkt prova igen när han är ok, nu när jag skriver ner vad han äter så kanske läkarna tar det på allvar. De vill ju att vi har provat nyligen vad som funkar och inte. Nu har vi ju kört med saker som vi vet fungerar så det känns så tydligt nu när bajset blev knas.

Igår somnade han som vanligt och sov jättebra, det dröjde länge innan han blev hungrig på natten, idag har det varit full fart, vi lekte ute i regnet och han sov 2 timmar på dagen, brukar vara så nu när han bara sover 1 gång på dagen. Sen försökte han krypa ifrån oss på ica och har krypit runt i lägenheten som en tok, förut har han bara krypit efter oss och letat men nu var det egna äventyr. Så han verkar ju må bra om än lite hyperaktiv kanske, men bajset visar på något annat. :(
    Ren havre ska inte innehålla gluten, så då tänker jag mig att det mer är sädelsslagsallergi.
    Amanda blir aldrig direkt slö och medtagen när hon får i sig något, snarare blir hon hyperaktiv som du skriver.
    Klarar inte av att vara still och är både högt och lågt och stämman är aldrig så hög som när hon fått i sig något tokigt. Fast sen sover hon ju iofs ruttet och är allmänt skrikig i mellan hennes äventyr.

Men jag tror absolut att han reagerar på havre om han blev rutten i magen. Han klarar ju inte vete så då är det ju inte långt borta att tro att han inte klarar havre heller. För visst hade ni provat ren vete?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23