• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-06-20 10:18:35 följande:
    Ren havre ska inte innehålla gluten, så då tänker jag mig att det mer är sädelsslagsallergi.
    Amanda blir aldrig direkt slö och medtagen när hon får i sig något, snarare blir hon hyperaktiv som du skriver.
    Klarar inte av att vara still och är både högt och lågt och stämman är aldrig så hög som när hon fått i sig något tokigt. Fast sen sover hon ju iofs ruttet och är allmänt skrikig i mellan hennes äventyr.

Men jag tror absolut att han reagerar på havre om han blev rutten i magen. Han klarar ju inte vete så då är det ju inte långt borta att tro att han inte klarar havre heller. För visst hade ni provat ren vete?
    jo vi gav vetemjöl men då hände inget alls men han fick inte så mycket heller. Fast sen kom förkylning och ställde till det. Idag bajsar han normalt på dagen fast det luktar lite sött fortfarande när han pruttar. Blir att prova igen, nu har jag i alla fall hittat några färdigbarnmatsburkar som han inte reagerar på. Är skönt att kunna variera med det hemlagade. Ibland orkar jag inte fixa burkar på helgen, fast han får enhel del av det vi äter, fungerar riktigt bra ändå att plocka ur och göra i egen kastrull åt honom. 
  • Tibell

Idag hoppas jag Bellas neocate kommer. Altheran är slut och hon gillar inte vällingen jag gör.
    Dessutom tog hon ett bett på ett chips i förrgår som innehöll gräddpulver. Inga eksem faktiskt men hon har inte bajsat sen detta hände... Kommer det inget idag får vi klyxa igen imorgon..

• Allrona

Har lånat glassmaskin och tänkte göra glass till midsommar. Ngn som har ett bra recept som passar till jordgubbar och andra bär. Gärna med smak, typ jordgubb eller hallon och även vanlig vaniljglass. Mjölk och äggfri!

• Kavat
    Allrona skrev 2011-06-21 19:16:36 följande:
    Har lånat glassmaskin och tänkte göra glass till midsommar. Ngn som har ett bra recept som passar till jordgubbar och andra bär. Gärna med smak, typ jordgubb eller hallon och även vanlig vaniljglass. Mjölk och äggfri!
    Jag har några i min blogg som jag tycker bli helt ok. Men är utan saker som ni säkert tål också.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-06-20 14:19:16 följande:
    jo vi gav vetemjöl men då hände inget alls men han fick inte så mycket heller. Fast sen kom förkylning och ställde till det. Idag bajsar han normalt på dagen fast det luktar lite sött fortfarande när han pruttar. Blir att prova igen, nu har jag i alla fall hittat några färdigbarnmatsburkar som han inte reagerar på. Är skönt att kunna variera med det hemlagade. Ibland orkar jag inte fixa burkar på helgen, fast han får enhel del av det vi äter, fungerar riktigt bra ändå att plocka ur och göra i egen kastrull åt honom. 
    Hur går det?

Håller med Mithrandil i hennes resonemang ovan. Alltså att tål han inte vete så är det inte så konstigt om inte havre funkar och vice versa.
  • Kavat
    Ela skrev 2011-06-18 21:23:58 följande:

Hej! Jag anmäler mig (tyvärr) här eftersom jag har en snart sexmånaders son med konstaterad ägg- och jordnötsallergi. Eventuellt är det något mer han inte tål för ibland blossar eksemen upp igen trots att jag uteslutit ägg och jordnötter helt ur min (och givetvis hans) kost så vi ska diskutera på sexmånaderskontrollen om vi ska gå vidare med någon ytterligare utredning.

Nåväl. För ett par veckor sedan fick vår snart tvååring en allergisk reaktion mot förmodlgen nötter av något slag. Vi var utomlands och hon åt snacks på hotellet. Hon har ätit nötter tidigare utan problem men nu reagerade hon. Vi har fått en tid för pricktest den 4 juli eftersom de vill att det ska gå några veckor efter reaktionen så att det ger ett rättvisande resultat. Tidigare här under vintern/våren har hon haft väldigt ilskna böjveckseksem som spred sig till resten av benen, armarna och bålen. När vi var till läkare med dem (det var innan lillebror fick sin diagnos) och lyfte frågan om det eventuellt kunde vara någon allergi så sa läkaren att det var det förmodligen men "man kan ju vara allergisk mot typ vatten eller torr luft". Drömmer Hon trodde inte att det var födoämnesallergi utan vi fick kortisonsalva så att de skulle försvinna och sedan var förhoppningen att sommarvädret skulle göra att de höll sig borta. När vi hade smörjt någon vecka såg huden jättefin ut och vi fasade ut krämen. Nu ser vi dock att eksemen är på väg tillbaka och vi tror därför att hon kanske är allergisk mot något mer i maten och det känns extra skönt att få komma på koll i början på juli. Vad vi funderar på nu är om vi ska smörja med en svag kortisonsalva då och då för att hålla borta eksemen. Hon kliar och river på dem så man vill ju inte att hon ska gå med dem i onödan. Jag har dock för mig att läkaren som gjorde pricktestet på lillebror sa att det var bra att vi inte hade haft kortison på honom för då kunde vi göra pricktest direkt. Jag kan ha missuppfattat eller är det så att kortisonanvändande påverkar pricktest på något sätt? Någon som vet?

Välkommen hit!

Kommer eksemen tillbaks när man slutar smörja tyder det på att de fortfarande får i sig något de inte tål. Eller reagerar luftburet, eller har kontakt med det de inte tål osv.

Man ska inte använda kortison eller antihistaminer innan ett pricktest helst. Vill minnas att det var fyra dagar? Men ring dem och kolla!
  • t0va
    Kavat skrev 2011-06-21 19:56:35 följande:
    Hur går det?

Håller med Mithrandil i hennes resonemang ovan. Alltså att tål han inte vete så är det inte så konstigt om inte havre funkar och vice versa.
    Blev inget mer, var äckligt bajs på morgonen och sen en på kvällen men inga mer "söta" pruttar och han verkar vara ok. Lite äckelvarning men nu när han går på potta så blir det lite lättare att ha koll på hur mycket och konsistens när han inte hinner sitta på det ;) 

Så jag avvaktar så provar vi en gång till, då han inte får äta något annat än det vi är superövertygade om funkar innan så blir det samma resultat så har vi ju provat nyligen och flera gånger. Med tanke på att dietisten är så knasigt på sjukhuset så vill jag ha provat havre så vi kan säga hur det gått.

Jag tycker i alla fall att det går riktigt bra att köra på utan allt-maten, lättare än jag befarade ändå, även om det säkert blir värre när han blir större, men nu känns det ok att hålla den nivån och lägga till saker. Idag fick han äta lite mer korv som han verkar älska. Det har han ätit förut så vi vet att den funkar men att kunna ha en sak till känns underbart. :)  
  • Allrona

Någon som har testat ersätta ägg i glass med no egg. Det finns ju ganska mycket recept på nätet på glass till glassmaskin men de flesta innehåller ju ägg

• The Luckiest

Ni som ger era barn tavegyl? har ni någonsin gjort något uppehåll för att se om det inte längre behövs? eller ska man prova att minska dosen någon gång eller helt enkelt kör ni bara på? Enya får ju 2 gånger per dag men nu när vi plockat bort så mycket från hennes kost kanske hon inte behöver den. jag vet inte....

• LokesMammi
    The Luckiest skrev 2011-06-21 20:44:33 följande:

Ni som ger era barn tavegyl? har ni någonsin gjort något uppehåll för att se om det inte längre behövs? eller ska man prova att minska dosen någon gång eller helt enkelt kör ni bara på? Enya får ju 2 gånger per dag men nu när vi plockat bort så mycket från hennes kost kanske hon inte behöver den. jag vet inte....

Jag gav först 2ggr/dag men han blev så trött om dagarna så jag ger bara 1gång/dag nu! Han har det mot klådan. Vågar inte göra upphåll då han fortfarande kliar sig lite granna! =)
    Loke 11/1-2011