• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Maddisen80

Min dietist sa att sojamjölk att de innehåller baljväxter de visste inte jag de vill inte han att jag ska äta eller dricka eftersom jag är känslig mot de med.

• Mela78
    Maddisen80 skrev 2011-07-01 20:12:39 följande:
    Min dietist sa att sojamjölk att de innehåller baljväxter de visste inte jag de vill inte han att jag ska äta eller dricka eftersom jag är känslig mot de med.
    Tål du ris? Finns rismjölk eller risdryck som det egentligen heter. Om du är känslig mot sädesslag har jag för mig att man kan reagera på Ricedreams risdryck, finns andra sorter som ska gå bra vid känslighet mot sädesslag.
  • Maddisen80
    Mela78 skrev 2011-07-01 20:15:15 följande:
    Tål du ris? Finns rismjölk eller risdryck som det egentligen heter. Om du är känslig mot sädesslag har jag för mig att man kan reagera på Ricedreams risdryck, finns andra sorter som ska gå bra vid känslighet mot sädesslag.
    Vet inte om jag tål risdryck men man kan ju prova ,men hur är de med quatly havredryck?
  • Mela78
    Maddisen80 skrev 2011-07-01 20:16:48 följande:
    Vet inte om jag tål risdryck men man kan ju prova ,men hur är de med quatly havredryck?
    Den är helt ok också, min dotter föredrog den framför risdrycken. Hade helt hunnit glömma bort den. Den ska även vara ok för glutenintoleranta. Finns Oatly iMat, motsvarighet för matgrädde, som är en mycket användbar produkt. Inte vispbar med blir god i mat. Och det bästa istället för mjölk i kaffe och te enligt mig.
  • Maddisen80
    Mela78 skrev 2011-07-01 20:25:47 följande:
    Den är helt ok också, min dotter föredrog den framför risdrycken. Hade helt hunnit glömma bort den. Den ska även vara ok för glutenintoleranta. Finns Oatly iMat, motsvarighet för matgrädde, som är en mycket användbar produkt. Inte vispbar med blir god i mat. Och det bästa istället för mjölk i kaffe och te enligt mig.
    Hej tackså mycket för tipset då ska jag ha havregrädde i maten
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-30 23:08:29 följande:
    Okej. Så dumt. Jag hade precis fått för mig att de bara innehöll ren havre.
    Men hur som haver åker havre bort här ytterligare ett litet tag. Alexander drack typ 2dl med havredryck och har fasan i mig skrikigt större delen av tiden i över 1 dygn. Magen är svullen och han pruttar hela tiden. Först var han hård i magen och sen blev han riktigt rutten, om du ursäktar detaljerna. Prickar i ansiktet har han också fått så något i havreprodukterna reagerar han ju iaf på.

såg idag att jag hade missat tiden hos dietisten. Var helt säker på att vi skulle dit imorn men så var det idag redan. Måste ringa och fråga om man inte kan få en akuttid eller något. nu har vi ju väntat så länge och så missar jag det. Tröttsamt.

Hur har ni det? {#emotions_dlg.flower}
    Äsch då. Trist att glömma. Men har du tid att träffas på måndag om du ändå är "här"?

Här är det inte så bra, men nu är det i alla fall semester. Solig.

Liten är superprickig, men jag fattar verkligen inte varför. Han har heller inte sovit så bra, men han har haft feber tidigare i veckan också... Men det är INTE 3-dagarsfeber-prickar.. Det ser ut ungefär som fisk och mjölkprickarna han har haft tidigare fast de är inte runt halsen, bröstet, utan mer rumpan och benen. Ja, lite överallt men värst runt rumpa och baksida ben. Funderade på om det var kontakt med något, då han satt och badade nakenfis igår i badbalja ute (med sand och gräs i vattnet). Annars så borde det ju inte vara under blöjan, eller bara där kiss/bajs kommit emot. Men det är liksom ingen direkt skillnad på under blöjan och benen...
    Men han har ju inte sovit heller.. Och det är säkraste sättet att se om han fått i sig... Alltså att han inte sover, vill somna, är svårsövd osv... Både dagtid och kvällstid. Annars somnar han lätt och utan protester...

Nytt är vindruvor, men det trodde jag var "säkert". Jag har ätit vindruvor och druckit druvjucie och lite vin utan att han blir prickig så jag har ju tidigare sett samband där med. Att han blir prickig även vid amning alltså.. Och han kan ju tuggat i sig "vad som helst". Jaja, det visar väl sig... *Tar en paus med vindruvorna*
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-07-01 09:59:04 följande:
    Mithrandil : Ja det låter ju som att ni alla skulle må bättre på sädesslagsfritt =) Äter ni fritt från soja, ägg, baljväxter och sådant med ??

Och ja, det känns ju som att hon fått i sig något, har ingen aning om vad dock. Hon är ju rätt känslig och reagerar på väldigt små mängder så det kan lika gärna vara smulor eller liknande..

Så här ser hon ut...

( ignonera minen ;) )

Det är väldigt lite så jag antar att det är glukossirap hon fått i sig. Av vetemjöl eller liknande blir det mycket mer. Iförrgår hade hon även runt ögonen..
    Gav henne lite movicol idag och håller tummarna att det inte blir stopp och vi måste börja om från ruta 1..
    Jag tror inte det där eller magen har med Neocaten att göra. Så var lugn.

Låter faktiskt som att du har "koll". Har hon ätit glukossirap då?

Angående det där med spår av/hyperaktiva barn osv. Vi har köpt hem "kalas-glassarna" igen. Alltså Triumf-glass, som ändrat receptet i år igen och tagit bort guar och allt annat som de stoppade i förra året. Så nu är det enbart dextros i. Vår mellan har inte fått några som helst utslag, känns kanonskönt. MEN han somnar inte. Han är helt otroligt hyperaktiv och är vaken flera timmar längre än vanligt och helt "uppstissad", kan inte sitta still osv.

Så nu har de inte fått igen på några dagar så ska vi se om det sammanfaller nästa gång vi provar. Jag har dock inte hört efter om det faktiskt är vete (/majsveteblandning, men misstänker det för det var det sist) Och är inte heller helt hundra på om det är slump eller inte, så får återkomma.

Ingen annan som testat dem?
  • Mela78
    Kavat skrev 2011-07-01 20:38:04 följande:
    Äsch då. Trist att glömma. Men har du tid att träffas på måndag om du ändå är "här"?

Här är det inte så bra, men nu är det i alla fall semester. Solig.

Liten är superprickig, men jag fattar verkligen inte varför. Han har heller inte sovit så bra, men han har haft feber tidigare i veckan också... Men det är INTE 3-dagarsfeber-prickar.. Det ser ut ungefär som fisk och mjölkprickarna han har haft tidigare fast de är inte runt halsen, bröstet, utan mer rumpan och benen. Ja, lite överallt men värst runt rumpa och baksida ben. Funderade på om det var kontakt med något, då han satt och badade nakenfis igår i badbalja ute (med sand och gräs i vattnet). Annars så borde det ju inte vara under blöjan, eller bara där kiss/bajs kommit emot. Men det är liksom ingen direkt skillnad på under blöjan och benen...
    Men han har ju inte sovit heller.. Och det är säkraste sättet att se om han fått i sig... Alltså att han inte sover, vill somna, är svårsövd osv... Både dagtid och kvällstid. Annars somnar han lätt och utan protester...

Nytt är vindruvor, men det trodde jag var "säkert". Jag har ätit vindruvor och druckit druvjucie och lite vin utan att han blir prickig så jag har ju tidigare sett samband där med. Att han blir prickig även vid amning alltså.. Och han kan ju tuggat i sig "vad som helst". Jaja, det visar väl sig... *Tar en paus med vindruvorna*
    Dottern blir som någon mellanting mellan "prickig" och eksemig på lår utsida/baksida/lite på framsida samt på skinkorna av stabiliseringsämnena e410-414, 417 och kakao. Sover illa, svårt att somna, gnällig, vill bli buren/sitta i knä. Och så får hon oftast diarrée, men nu i veckan var första gången hon inte fick diarrée vid reaktion på ett av dessa ämnen.
  • brünnhilde

finns det någon härinne med ett litet barn med katt/pollenallergi?

• Kavat
    Suri skrev 2011-06-30 19:59:22 följande:
    En liten orolig fråga till expertisen. Vår 2,5 åring fick en anafylaktisk chock när han ätit bananchips på lösvikt (naturgodis). Det visade sig efter provtagning att han är jätteallergisk mot cashew och pistage som chipsen antagligen hade spår av. Då han fick så kraftig reaktion av "spår av" kan man förmodligen vänta sig en ännu kraftigare reaktion om han äter chashew eller pistage + att kroppen känner igen ämnet snabbare nästa gång. Ska jag be om en sån där penna? Vi åker till Gotland snart och är där i stuga 40 min från Visby. Skall vara där i 3 v. Skall till läkaren på måndag och ville bara få lite råd och höra vad ni tycker. Vad ska man fråga om? Jag är nog lite chockad fortfarande, fattar inte hur dålig han blev... Stackarn.
    Har de fått andnöd av något brukar det inte vara några problem att få någon sorts spruta.

Dock är frågan hur de ställer sig till hans vikt kontra hans besvär. Min 3-åring fick inte någon spruta för då skulle vi få adrelanin och dosera vid varje enskilt tillfälle för pennorna är om de väger mer. MEN han har alltså aldrig fått andnöd då han aldrig fått i sig ägg. Men vi vet att han har en snabb och troligt allvarlig reaktion OM han får i sig då alla tester visar på det.

Jag vet inte om tillvägagångssättet alltid är detsamma men vi har fått höra först aerius/tavegyl, sen betapred och sen adrelanin/ringa 112.