• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Maddisen80

Grr jag hittade en tomatsoppa de står att de är tomatpure,vetestärkelse,smör,socker,muskotblommextrakt så ringde jag findus de innehåller både gluten och mjölkrpotein den som är i glasburken :(((

• Tibell

Hur går det för alla små och stora här inne ? Mår era pollenallergiska barn bra ? Mina barn mår faktiskt riktigt bra. Tilde märker jag inget alls på. Bara Bella som blir sådär fläckig i ansiktet ibland när det är fint väder och vi leker mycket ute.
    Men annars inget :)

Därmot har vi testat med kärnmjöl lite försiktigt men det funkar inge vidare.
    Hon blir ju inte skit kass men har fått eksem på mage, under armarna, nacken och i knävecket. Inga större mängder i mina ögon men vet att ni kanske inte tycker lika ;)
    Sen blir hon sämre i magen. Har bara testat 2 ggr och lägger det på hyllan i 6 månader till...
    Får se om vi gör någon ny provocering på tex ägg snart.
    Man hade ju hoppats att det mesta börjat växa bort..

Mithrandil : Tänkt på er massor. Hur går det med allt ? Kommit fram till vad barnen tål och inte ? Har Amanda haft några med astmabesvär ??
    Kram

• Kavat
    Molina skrev 2011-08-06 20:55:26 följande:
    Behöver er nu!
    Min dotter har en ganska kraftig mjölkallergi men läkarna pront säger att vi ska testa lite som innehåller protien så nu under ca 1v har hon fått GB:s vanliga Twister som har en arom som innehåller mjölk och ingen reaktion häpnar men idag har hon haft riktigt lösa avföringar varav 1 diaree kan det vara så att en reaktion kommer sent så att det byggs upp och magen reagerar, för vad jag förstår så i Twistern är det riktigt små mängder av mjölk???? Och sen har hon ätit och varit precis som vanligt badat i poolen i ca 1.5t så en ev magsjuka borde väl inte bete sig så men sen har hon badat nu flera dagar i poolen och klor kan det ge taskig mage?
    Lite sent svar, men hur har det gått?

Supersvårt att veta. Ja, det kan ta tid innan reaktionen kommer.
    Twister kan ju innehålla spår av t.ex nötter väl? Tål hon det? Vet du att hon tål resten av sakerna i glassen?

Jag hade nog istället valt att prova med något jag har full kontroll på. T.ex. provat med mat jag vet att de tål och så ha yttepytte lite mjölk i (då menar jag jätte lite eftersom hon verkar så känslig. Kanske börja med att ha en minidroppe mjölk i.)
  • annakoh1209

igår gjorde vi en lasagne (mjölkfri) med ostsås super gott alla åt jättebra

• Kavat
    Tibell skrev 2011-08-08 10:18:28 följande:
    Hur går det för alla små och stora här inne ? Mår era pollenallergiska barn bra ? Mina barn mår faktiskt riktigt bra. Tilde märker jag inget alls på. Bara Bella som blir sådär fläckig i ansiktet ibland när det är fint väder och vi leker mycket ute.
    Men annars inget :)

Därmot har vi testat med kärnmjöl lite försiktigt men det funkar inge vidare.
    Hon blir ju inte skit kass men har fått eksem på mage, under armarna, nacken och i knävecket. Inga större mängder i mina ögon men vet att ni kanske inte tycker lika ;)
    Sen blir hon sämre i magen. Har bara testat 2 ggr och lägger det på hyllan i 6 månader till...
    Får se om vi gör någon ny provocering på tex ägg snart.
    Man hade ju hoppats att det mesta börjat växa bort..

Mithrandil : Tänkt på er massor. Hur går det med allt ? Kommit fram till vad barnen tål och inte ? Har Amanda haft några med astmabesvär ??
    Kram
    Vad skönt att ni mår så bra! Ja, jag undrar också hur Mithrandil och barn mår?

Vi har också haft sommarlov här. Testat lite olika saker på dem och det går väl sådär. Dottern verkar faktiskt klara jordgubbar vilket är så härligt för henne. Sen vete katten, var lite för ivriga och när man är iväg så är det lätt att ta till saker som man inte borde ha gjort för att det inte finns något annat.. Nu har hon småsår på hela överkroppen typ. Lite citronjucie i saft eller persika verkade inte funka. Osäker på guar...

Mellan får inga jätte reaktioner på kalasglass, men han kan verkligen inte sova och blir överaktiv. Guar tror vi funkar i mindre mängd. Får försöka vidare. Orkar inte ge dagligen (som om man bakar bröd osv) så här skyndar vi sakta. Och om inte alla tål det så bakas det ändå inte bröd för jag orkar inte ha olika brödsorter att hålla reda på.

Liten har varit jätte dåligt. Vi har varit i väg så vi hoppas på att det är något annat än majs, som var det vi provocerade med...  Superröd och nästan sårig i rumpan, sovit skitkast, prickig/eksem, spydde osv. Han fick (hittade) ett majskorn men sen gav min mamma honom ett bett på fette crochanti, så man ju hoppas spår av soja också.. Suck! Majs är inte alls kul om han inte tål... Blä...
  • annakoh1209
    Tibell skrev 2011-08-08 10:59:11 följande:
    Mjölkfri ostsås?? Innehåller inte ost mjölkprotein ?
    nej vi köpte Toufline creamy spread som är en ost
    för mjölkallergiker
  • Tibell

Kavat : usch då med liten som inte mått bra :( ska hålla tummarna att det INTE är majs, hemska tanke!

Här blir det nog att testa ägg som nästa steg. Vi hoppas som sagt på att någon utan alla allergierna växt bort.
    Vete är det ingen idé än eftersom hon fortfarande reagerar på glukossirap. Så de andra sädesslagen är nog ingen idé heller.. Eller vad tror du ?
    Och sen är ju mjölk kvar och det kommer inte heller funka. Soja tror vi inte heller på men kommer ändå testas...

Och snart ska vi tillbaka på ny vikt och längd kontroll. Hon hade inte växt något alls vid sista kontrollen och vägde då ( vid 20 månaders ålder ) 8.7 och vad 77 lång..
    Min lilla lilla höna :(

• 2små2stora

W är prickig lite varstans ansiktet, runt och i munnen, rumpan men verkar inte lida av det. Så just nu gör jag inget utan låter det vara tills vi varit hos doktorn med honom.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~