• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Molina

Hej tjejer, nu vill jag ha hjälp!
    Min Moa fick lös mage i helgen och vi trodde det berodde på att vi testat mjölk men nja nu är det dax igen, inge magont utan enbart dålig mage mer allergier eller förstoppning som inte släpper hur ska man börja kolla ev mer allergier än mjölk, har varit extra noga med mjölkfritt utom igår fick hon en biskvi (kan innehålla spår av mjölk samt en bulle med samma kan innehålla spår) Hur reagerar era små med mycket fibrer dvs ritigt grovt bröd? Kan det starta en reaktion i magen. Blir tokig snart på allt skit.

Älskling: Men lilla pluttan då så hon ser ut, hoppas det lägger sig snart och att ni får en riktig genomgång på en multiallergi.

• Molina

Usch nu bombar jag er här era strackrare men Moa har fått en medicin som innehåller LAKTOSMONOHYDRAT och det står att den ska vara fri från mjölkprotien och vissa sidor säger att den innehåller mjölksocker och min tösa är som sagt riktigt känslig för all ev mjölk och hon fick igår den medicinen och blev pruttig imagen redan på kvällen men idag efter 1 till tablett så brakade diareen loss.
    Är det nån här som har erfarenhet av det ämnet?

• Allrona

Suck! Ny kockerska på dagis. Dottern kom hem idag med jättesvullen mage, massor med eksem på magen och har kräkts! Iof dålig astma så kräkningarna skulle kunna vara det men hon klagade på magont strax innan hon kräktes så jag tror mer det hänger ihop med den svullna magen och eksemen. Hon kan inte sova nu för hon har ont i magen! Blir väl en tur till kockerskan imorgon och gå igenom vad hon har använt i maten. Kräkningar brukar betyda någon baljväxttillsats så det är ju bara att börja leta...

• Tibell

Alrro : Stackars liten =( Hoppas ni kan komma underfund med vad reaktionen kommer ifrån..

Här la sig hönans utslag under natten. Lite små prickar kvar men inte alls som igår. Ögart var fortfarande lite svullet i morse men det la sig med under förmiddagen. Vet vad det kanske var hon reagerade på...lite lite plopp. Både mjölk, glukossirap och spår av nötter. Jippi..rena giftet för bellabus =/

Kan utslagen ha varit nässelutslag ?? Med tanke på hur fort de gick över ??

• Allrona

Älsklingen87 - skönt att det gick fort för hene att bli bättre! jag tror min dotters också kan vara nässelutslag. Hon hade igår också på magen men var då inte svullen. Jag smorde med kortison igår kväll och imorse var det mycket ljusare och mindre än igår. Hoppas dagens eksem eller nässelutslag går bort lika bra.
    (Har aldrig riktigt förstått hur jag ser skillnad mellan nässelutslag och eksem )

• Ela

Jag känner mig lite dum för jag kommer ju bara med en massa frågor och kan aldrig svara någon annan men detta är verkligen en ny värld för mig. Varken jag eller maken har några allergier men nu helt plötsligt under några månader så har det poppat upp flera stycken hos alla tre barnen...

I vilket fall som helst så tror jag att sjumånaders sonen som är ägg- och jordnötsallergiker även är allergisk mot fisk. Han hade konstanta eksem tidigare när jag helammade och jag åt ägg och/eller jordnötter ofta så det var ju inte så konstigt. Sedan slutade jag givetvis när vi fick reda på allergin och eksemen försvann men de har ibland kommit tillbaka plus att han fortfarande sover extremt dåligt och är rastlös i kroppen jämt och ständigt. För en tid sedan - efter att han hade fått äta lite fisk - började en misstanke gro att det kanske är fisk han reagerar på. I förrgår och igår åt jag fisk (ammar fortfarande) och han fick fisk till lunch. Idag ser han ut som på bilden (men det är rödare i verkligheten) både på bröst, rygg och armar. Eksemen började komma lite igår men har förvärrats under dagen - brukar reaktionen kunna "dröja" så? För annars är det ju något annat som utlöst dem och då kan jag inte riktigt tänka mig vad. Nåja, jag ringde barnmottagningen och fick en tid för att pricktesta bara för fisk om två veckor. Han testade negativt för det när han testades för det andra men sköterskan sa att det fanns en chans att pricktestet visar det nu när han utsatts för det direkt. Annars får vi gå vidare med blodprov...

Till på köpet tror vi att mellantjejen som vi tog blodprov igår på för att kolla nötallergin har fått vattkoppor. Men det ska i vart fall inte påverka resultatet sa sköterskan så provet behöver inte tas om som tur är.
    Så mycket bättre...
  • Ela

Allro och älsklingen - Ah, här kanske jag faktiskt kan hjälpa till lite. Jag har visat upp en massa bilder på mina barn för läkare (både barnläkare och hudläkare) nu på sistone. Utslag som på bilden ovan har de benämnt eksem men utslag som på bilden nedan nässelutslag. Men det finns säkert olika sådana också...

Så mycket bättre...
  • Allrona

Älsklingen - försökte ta bild men hon ville inte alls stå still så bilderna blev helt suddiga

Ela - men den nedre bilden ser ut som blåsor. Är det nässelutslagen? Min dotter har mer en massa småprickar som liksom formar stora röda oregelbundna områden.

• Tibell

Alrro: synd ;) ville jämföra lite med Bellas. Tycker de låter väldigt likt...
    Muta funkar inte ;)