• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • NoahLeah

Hej, jag har fått bekräftat att jag är allergisk mot björk, timotej och hasselnöt och undrar nu om man kan äta andra nötter? Jag visade ingen känslighet mot t ex mandel??

• The Luckiest

I Pärssons gourmet skinka är druvsockret från majs har jag fått svar på om någon mer än jag undrat. Perfekt att E kan äta den skinkan tycker jag för hon gillar lite omväxling från leverpastejen

• LokesMammi
    NoahLeah skrev 2011-08-03 18:12:56 följande:
    Hej, jag har fått bekräftat att jag är allergisk mot björk, timotej och hasselnöt och undrar nu om man kan äta andra nötter? Jag visade ingen känslighet mot t ex mandel??
    Goggla. Alla nötter är inte nötter! Mandel är ingen nöt, jordnöt är ingen nöt, kokosnöt t.ex. Jag tål inte jordnötter men alla andra nötter tål jag!
    Loke 11/1-11
  • Maddisen80
    LokesMammi skrev 2011-08-03 19:42:41 följande:
    Goggla. Alla nötter är inte nötter! Mandel är ingen nöt, jordnöt är ingen nöt, kokosnöt t.ex. Jag tål inte jordnötter men alla andra nötter tål jag!
    Jag tål inte heller jordnötter men läkaren sa att jag även ska undvika andra nötter med .
  • Ela

Tack snälla K Kavat! Min äldsta dotter har fått diagnosen köldallergi för ett par veckor sedan (vi fick en remiss till hudmottagningen på Danderyds sjukhus i Stockholm). Hon har ätit Clarityn förebyggande (och Betapred att ha i beredskap vid eventuell kraftig påverkan på allmäntillståndet) och haft mycket mindre reaktion sedan dess. Igår hade vi pinsamt nog glömt att ge henne den men hon fick ändå jättelite utslag trots att hon badade i havet. Funderar fortfarande på om det är någon korsreaktion som gjorde att det var så vansinnigt aggressivt ett tag. Ska definitivt kolla in FB-gruppen och se om jag kan få reda på mer.

• LokesMammi
    Maddisen80 skrev 2011-08-03 21:09:54 följande:
    Jag tål inte heller jordnötter men läkaren sa att jag även ska undvika andra nötter med .
    Ok. Ja det har ingen sagt att jag behöver göra. Inte vad jag minns iaf eftersom jordnöt inte är nöt...... Svårt! =)
    Loke 11/1-11
  • Maddisen80
    LokesMammi skrev 2011-08-03 21:14:19 följande:
    Ok. Ja det har ingen sagt att jag behöver göra. Inte vad jag minns iaf eftersom jordnöt inte är nöt...... Svårt! =)
    jordnöt är en baljväxt har jag hört , men jag verka ha någon annan allergi med för när jag äter får jag ont i tungan och mer i halsen.
  • Kavat
    The Luckiest skrev 2011-08-03 18:45:21 följande:
    I Pärssons gourmet skinka är druvsockret från majs har jag fått svar på om någon mer än jag undrat. Perfekt att E kan äta den skinkan tycker jag för hon gillar lite omväxling från leverpastejen
    Ooo, vad bra att veta. Tack!