• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    The Luckiest skrev 2011-08-10 08:30:37 följande:
    lactoperoxidase finns i zendium tandkrämen, är det mjölk?
    Ska inte vara mjölk. Däremot så finns det i alla deras vuxentandkrämer (om de inte gjort om dem på allra senaste tiden) colostrum som är råmjölk (från ko) och därmed små spårmängder mjölkprotein. Dessutom ingår lysozym som är ett konserveringsmedel framställt från ägg också i alla Zendiums vuxentandkrämer.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va

Äntligen nu har jag fått tag i Theos blivande förskola, tog 3 dagar att få svar på vart han ska gå men det var inte klart, fast personalen jag pratade med hade en plats ledig så ville vi ha den kunde vi få den. Låter verkligen organiserat. Så vi ska dit den 22:a och prata mer. 

Kollade på komunens matsedel är inte mycket Theo kan äta, men jag såg också att deras policy är att barn som är allergiska ska få specialkost. Så nu ska jag sätta mig med lapparna jag fått från K Kavat och göra egna listor med vad han kan och inte kan äta. Så hoppas vi att det löser sig, de verkade i alla fall trevliga på telefonen.  

• Ela

Nu är yngsta dottern iväg och tar blodprov med pappa så att vi kan få svar på vilken/vilka nötter hon inte tål. Hoppas det går ok. Hon gillar INTE sjukvårdsanrättningar - och så är hon två år till på köpet. Det är säkert olika men är det någon som vet hur lång tid det brukar ta att få resultatet? Analysen kommer att göras på KS i Stockholm.

• Sousafon
    Ela skrev 2011-08-10 14:09:32 följande:
    Nu är yngsta dottern iväg och tar blodprov med pappa så att vi kan få svar på vilken/vilka nötter hon inte tål. Hoppas det går ok. Hon gillar INTE sjukvårdsanrättningar - och så är hon två år till på köpet. Det är säkert olika men är det någon som vet hur lång tid det brukar ta att få resultatet? Analysen kommer att göras på KS i Stockholm.
    Stackars lliten, hoppas att det går bra.

Det kan nog ta några veckor att få resultatet. 
  • Tibell

Suck suck suck
    Precis haft en av de jobbigaste nattningar av Bellabusan
    Antagligen har hon fått i sig något galet och skulle INTE sova
    Tillslut gav hon upp och somnade på mage med benen uppsträckta under sig och med rumpan i vädret. Precis som hon alltid gör vid magont =(

Och såhär ser hon ut i ansiktet...

Syns kanske lite dåligt men det sträcker sig från under ögat, ner på kinder, runt munnen och vidare likadant på andra sidan. Gillar INTE när det sätter sig i ansiktet =(
    Hennes ena öga var svullet med upptäckte jag sen men det kanske lika gärna berodde på att hon varit ledsen så mycket ??
    Vi har i allafall tid till allergimottagningen den 31:e då nya tester ska tas och vi ska få träffa hennes nya läkare.
    Ska be om en ny födoämnespanel ( + lite till ) och se om några av siffrorna ändrats sedan sist ( januari tror jag det var )
    Då visade hon pos på cashew och mjölk..
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-08-10 20:28:42 följande:
    Suck suck suck
    Precis haft en av de jobbigaste nattningar av Bellabusan
    Antagligen har hon fått i sig något galet och skulle INTE sova
    Tillslut gav hon upp och somnade på mage med benen uppsträckta under sig och med rumpan i vädret. Precis som hon alltid gör vid magont =(

Och såhär ser hon ut i ansiktet...

Syns kanske lite dåligt men det sträcker sig från under ögat, ner på kinder, runt munnen och vidare likadant på andra sidan. Gillar INTE när det sätter sig i ansiktet =(
    Hennes ena öga var svullet med upptäckte jag sen men det kanske lika gärna berodde på att hon varit ledsen så mycket ??
    Vi har i allafall tid till allergimottagningen den 31:e då nya tester ska tas och vi ska få träffa hennes nya läkare.
    Ska be om en ny födoämnespanel ( + lite till ) och se om några av siffrorna ändrats sedan sist ( januari tror jag det var )
    Då visade hon pos på cashew och mjölk..
    Usch, sådan där utslag har W fast bara runt munnen och på hakan. Får han minifom så får han inte ont i magen, men annars så sover han som Bella och stökar hela natten.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Trollie

Hej!

Skulle behöva lite hjälp, vi ska ha fyraårskalas, och en av dom små gästerna är mjölkprotein- och äggallergiker.

Kakan ska jag baka själv så där har jag koll, men hade tänkt använda Ohojs chokladsås som en del av fyllningen, ser nu att den kan innehålla spår av mjölk.
    Vågar jag använda den eller ska jag göra egen, vill verkligen inte att hon ska bli sjuk.

mvh Lena

• 2små2stora
    Trollie skrev 2011-08-10 20:34:57 följande:
    Hej!

Skulle behöva lite hjälp, vi ska ha fyraårskalas, och en av dom små gästerna är mjölkprotein- och äggallergiker.

Kakan ska jag baka själv så där har jag koll, men hade tänkt använda Ohojs chokladsås som en del av fyllningen, ser nu att den kan innehålla spår av mjölk.
    Vågar jag använda den eller ska jag göra egen, vill verkligen inte att hon ska bli sjuk.

mvh Lena
    Gör egen, det är säkrast.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Ela

älsklingen87 - Stackars lilltjej!

Sousafon - Det gick jättebra! Det blev så bra att hon kunde få Emla-plåster på innan hon sov lite i vagnen och sedan var det två jättebra sköterskor som hjälptes åt att ta provet utan att dottern sa pip. Hoppas nu på "bra" resultat också. Det vore skönt om hon "bara" var allergisk mot jordnötter. Det har vi ju redan lillebror som är så då är det ju redan borta hemifrån. Men det dröjer nog som sagt lite innan vi får veta.

Förresten. Dottern fick feber här på kvällen. Hon hade feber en natt precis i början av veckan men har varit som vanligt på dagarna så vi har inte trott att hon varit sjuk. Men nu när febern kom tillbaka börjar man ju undra. Kan det påverka resultatet av blodprovet om man har en infektion i kroppen?