• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet

Kikar in med en snabb fråga/fundering.. Gabriel har vid några tillfällen fått chokladbollar bakade på kokosflingor och kakao, och blivit hård i magen dagen efter (inga andra symtom, bara stenhårt bajs och oftast bara i en blöja). Vad är troligast, kokosflingorna eller kakaon? Eller ren tillfällighet? (tror dock inte riktigt på det själv, eftersom det hänt samtliga gånger) Han äter kokosmjölk så gott som dagligen, kakao har han aldrig fått förutom i just de här chokladbollarna... Vad tror ni?

Och så kan jag förresten passa på att tala om att vete fortfarande inte funkar, han stal ett korvbröd häromdagen (åt dock bara jättelite innan jag kom på honom) Prickar runt munnen och mycket lös avföring som resultat, även lite kinkigare i humöret.  

• Molina
    Kavat skrev 2011-08-08 10:42:22 följande:
    Lite sent svar, men hur har det gått?

Supersvårt att veta. Ja, det kan ta tid innan reaktionen kommer.
    Twister kan ju innehålla spår av t.ex nötter väl? Tål hon det? Vet du att hon tål resten av sakerna i glassen?

Jag hade nog istället valt att prova med något jag har full kontroll på. T.ex. provat med mat jag vet att de tål och så ha yttepytte lite mjölk i (då menar jag jätte lite eftersom hon verkar så känslig. Kanske börja med att ha en minidroppe mjölk i.)
    Jodå vi har inte gett henne nå mer Twister och magen är helt ok nu igen så det troliga är nog att det kom från glassen vad jag vet så ska hon tåla resten, nötter är vi försiktiga med men spår av nötter klarar hon utmärkt.

Japp hon är super känslig för mjölk så nu väntar vi ett tag, men samtidigt blir jag glad att magen reagerade och inte luftrören som hon haft tidigare så kanske börjar reaktionerna/allergin blir just mindre.
  • annakoh1209

idag gjorde jag en pastagratäng med köttfärsås och oståsen som blev över ifrån igår gud vad det blev gott :)

om ni undrar hur såsen kan bli mjölkfri det beror på osten som heter Tofuline Creamy Spread :)

så ser gratängen ut 
  • Molina

Annakoh1209: Vart har du köpt den osten?
    Gratängen ser helt underbar god ut.

• annakoh1209
    Molina skrev 2011-08-08 20:33:36 följande:
    Annakoh1209: Vart har du köpt den osten?
    Gratängen ser helt underbar god ut.
    min sambo köpte den på ICA 
    den finns även på Hemköp och Coop Konsum

ja gratängen var helt underbar 
  • Molina
    annakoh1209 skrev 2011-08-08 21:01:14 följande:
    min sambo köpte den på ICA 
    den finns även på Hemköp och Coop Konsum

ja gratängen var helt underbar 
    Tack får kika på ICA nästa gång
    Om du orkar får du gärna inboxa mig hur man gör den den såg så himmla god ut allt är så tråkigt nu hhär hemma.
  • Molina

Haha bättre om man kollar innan, den är gjord på sojabönor och det grejjar inte min tjej * suck *

• annakoh1209
    Molina skrev 2011-08-08 21:11:13 följande:
    Haha bättre om man kollar innan, den är gjord på sojabönor och det grejjar inte min tjej * suck *
    vilken är gjort på sojabönor?? 
  • annakoh1209

finns även Getost som är mjölkproteinsfri...
    ostsåsen la jag dit själv hehehe inget recept jag funnit på internet så man kan ta bort ostsåsen och göra en vanlig vitsås på exakt samma vis :)  

• 2små2stora
    annakoh1209 skrev 2011-08-08 21:14:39 följande:
    vilken är gjort på sojabönor?? 
    tofu görs på sojabönor.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~