• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    LokesMammi skrev 2011-08-05 21:22:45 följande:
    Inte märkt ngt konstigt med hans bajs o kiss. Blir inte röd, men han har likadana prickar på skinkorna. Komma till ro har han inte gjort på evigheter då det kliar på honom. Har börjat med tavegyl igen. Spyr gör han bara när han ammar!
    Kan det vara tvättmedel, tvål eller liknande han reagerar på. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LokesMammi
    2små2stora skrev 2011-08-05 21:27:55 följande:
    Kan det vara tvättmedel, tvål eller liknande han reagerar på. 
    Oparfymerat tvättmedel. Tvål använder vi ibland o vi har apotekets babytvål.....
    Loke 11/1-11
  • 2små2stora
    LokesMammi skrev 2011-08-05 21:46:57 följande:
    Oparfymerat tvättmedel. Tvål använder vi ibland o vi har apotekets babytvål.....
    Har en kompis vars dotter är jättekänslig för pulvertvättmedel. Hon klarar bara av flytande tvättmedel.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LokesMammi
    2små2stora skrev 2011-08-05 22:08:30 följande:
    Har en kompis vars dotter är jättekänslig för pulvertvättmedel. Hon klarar bara av flytande tvättmedel.
    Använder bara flytande! =)
    Loke 11/1-11
  • Lindreas

Jag var till läkaren i torsdags morse med min grabb på tio månader eftersom han varit lös i magen i en dryg månad. Vi byter bajsblöjor fem gånger om dagen ungefär. Det är ovanligt för att vara honom, normalt är han lite hård i magen och bajsar en gång per dag. Nu skiftar konsistensen från vattentunn till, i bästa fall, smetigt (om man kan säga så). Han äter, dricker och är glad, sover lite knackigt, men jag tror det är separationsfas eftersom han sover jättebra i vår säng. Han har inte heller tappat i vikt.

I vilket fall gjordes ett pricktest för att kolla komjölkprotein, och det var negativt, vilket läkaren hade räknat med, men hon tyckte i alla fall att vi skulle utesluta komjölk i en månad för att se vad som hände. Laktos har vi provat att ta bort utan resultat, så vi kör på det tunga artelleriet nu ett tag. Jag har inte givit grabben någonting med komjölk sen i tisdags (hade redan börjat fundera i de banorna innan jag var till läkaren) men magen är värre än någonsin. Vattentunt och vi byter blöjor hela tiden. Han kissar väldigt mycket mindre, nattblöjan är nästintill torr, trots att han fått mjölkfri välling två gånger innan vi byter blöjan. Igår tyckte jag att han luktade svagt av aceton och bälgade i honom vatten och lukten försvann och har inte kommit tillbaka.

Men har ni några idéer? Borde han inte vara bättre idag, lördag, om han varit utan komjölk sen i tisdags? Det borde väl inte bli värre? Jag ringde sjukvårdsrådgivningen och fick lite svävande svar...

• Kavat

Linderas, gjorde de blodprov på gluten? Om det inte är gjort se till att göra det så fort det går. För att utesluta om ni framöver behöver ta bort vete/gluten. Men det får inte uteslutas innan prover är tagna och ev gastro, för utesluter man själv kan man inte sätta rätt diagnos. För han har fått Enagos välling gissar jag? Vad åt han för sorts välling innan? Lukta aceton, kan man inte göra det vid diabetes? Fast då brukar man ju dricka mycket och kissa mycket.. Så det stämmer ju inte. Kontakta läkaren (förutsatt att han inte blir sämre) på måndag tycker jag. Även fibrer kan ge diarréer utan att de är allergi. Ris och majs är stoppande.

• Kavat

Suzzy, ger du något annat att dricka som är lika lättflytande sim bröstmjölk? Kommer det också upp om du testar? Typ vatten och ersättning. För vätska kommer ofta lättare upp, men är det enbart bröstmjölken så skulle jag ju tippa på att det är något du äter som inte funkar.

• LokesMammi
    Kavat skrev 2011-08-06 19:47:49 följande:
    Suzzy, ger du något annat att dricka som är lika lättflytande sim bröstmjölk? Kommer det också upp om du testar? Typ vatten och ersättning. För vätska kommer ofta lättare upp, men är det enbart bröstmjölken så skulle jag ju tippa på att det är något du äter som inte funkar.
    Han har alltid kräkits vid ersättning o amning. Kräktes floder när eksemet började komma. Inte lika mkt nu, men efter amning när jag rapar honom så kommer det upp igen! Men ska försöka sluta amma, då är det lättare o hålla koll på honom när bara han äter. =)
    Loke 11/1-11
  • Molina

Behöver er nu!
    Min dotter har en ganska kraftig mjölkallergi men läkarna pront säger att vi ska testa lite som innehåller protien så nu under ca 1v har hon fått GB:s vanliga Twister som har en arom som innehåller mjölk och ingen reaktion häpnar men idag har hon haft riktigt lösa avföringar varav 1 diaree kan det vara så att en reaktion kommer sent så att det byggs upp och magen reagerar, för vad jag förstår så i Twistern är det riktigt små mängder av mjölk???? Och sen har hon ätit och varit precis som vanligt badat i poolen i ca 1.5t så en ev magsjuka borde väl inte bete sig så men sen har hon badat nu flera dagar i poolen och klor kan det ge taskig mage?

• Lindreas
    Kavat skrev 2011-08-06 19:42:51 följande:
    Linderas, gjorde de blodprov på gluten? Om det inte är gjort se till att göra det så fort det går. För att utesluta om ni framöver behöver ta bort vete/gluten. Men det får inte uteslutas innan prover är tagna och ev gastro, för utesluter man själv kan man inte sätta rätt diagnos. För han har fått Enagos välling gissar jag? Vad åt han för sorts välling innan? Lukta aceton, kan man inte göra det vid diabetes? Fast då brukar man ju dricka mycket och kissa mycket.. Så det stämmer ju inte. Kontakta läkaren (förutsatt att han inte blir sämre) på måndag tycker jag. Även fibrer kan ge diarréer utan att de är allergi. Ris och majs är stoppande.
    Tack, för snabbt svar! Nej, prov på gluten gjordes inte, trots att jag berättade att både min syster och flera andra i släkten har det, med ganska diffusa symptom. Läkaren sa att man kunde ta det provet när som helst, så jag ska be att de gör det när jag ringer i morgon! Tidigare har han druckit Sempers fullkornsvälling från 8 månader, när han började bli dålig i magen så bytte vi till majsvälling och nu senast har han druckit deras risvälling, den är helt mjölkfri. Han har lite prickar utspritt på hela kroppen, men det kan lika gärna vara torr-prickar tror jag. Maken reagerade på att han ser smalare ut, men vi har ingen våg, så jag vet inte om han tappat vikt. Går till bvc och kontrollväger i morgon om vi inte får läkartid då.

Acetonlukten kan ju komma om de är uttorkade också, och eftersom det försvann när han fick dricka mera så verkar det varit så... Tusen tack för ditt svar, jag börjar mer och mer tro på gluten, snarare än komjölk, eller om han helt enkelt fått någon bakterie... :-S