• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Ela skrev 2011-08-03 21:12:52 följande:
    Tack snälla K Kavat! Min äldsta dotter har fått diagnosen köldallergi för ett par veckor sedan (vi fick en remiss till hudmottagningen på Danderyds sjukhus i Stockholm). Hon har ätit Clarityn förebyggande (och Betapred att ha i beredskap vid eventuell kraftig påverkan på allmäntillståndet) och haft mycket mindre reaktion sedan dess. Igår hade vi pinsamt nog glömt att ge henne den men hon fick ändå jättelite utslag trots att hon badade i havet. Funderar fortfarande på om det är någon korsreaktion som gjorde att det var så vansinnigt aggressivt ett tag. Ska definitivt kolla in FB-gruppen och se om jag kan få reda på mer.
    Även om man missar 1 dos av clarityn så finns det kvar i kroppen. Äter man den regelbundet under en tid så bygger man upp en nivå i kroppen. Det är inte så att efter 24 tim finns det ingen medicin kvar i kroppen. 
    Vad skönt att medicinen fungerar.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

Här verkar det faktiskt som att Tilde tål mjölk nu :-0 vi är inte helt säkra än utan kör på lite försiktigt!

Bella har vi testat sojasläkting på. Hon fick smaka lite filur glass igår.
    Hon vaknade ledsen tiiiidigt i morse och kunde inte komma till ro ( ville inte ha välling ) Bajsat löst en gång och har fått illröda kinder. Hon är även lite svullen under ögonen ?? Ser lite knas ut.
    Men annars vid gott mod och busar runt som vanligt. Har smörjt kinderna och hoppas det lägger sig lite där :(
    Så vi testar nog igen en annan gång.
    För visst låter det som en reaktion ?

• annakoh1209
    2små2stora skrev 2011-08-04 10:18:22 följande:
    Även om man missar 1 dos av clarityn så finns det kvar i kroppen. Äter man den regelbundet under en tid så bygger man upp en nivå i kroppen. Det är inte så att efter 24 tim finns det ingen medicin kvar i kroppen. 
    Vad skönt att medicinen fungerar.  
    ni som har barn med mjölkproteinsallergi ska vara extra försiktiga med Clarityn för det mjölk i den (laktos) min 2åring spydde o spydde hela natten när han fick den då kollade vi ingredienserna där står det laktos då ringde min sambo företaget och dem sa att det är laktos som i mjölk
  • Miralicia
    annakoh1209 skrev 2011-08-04 11:48:11 följande:
    ni som har barn med mjölkproteinsallergi ska vara extra försiktiga med Clarityn för det mjölk i den (laktos) min 2åring spydde o spydde hela natten när han fick den då kollade vi ingredienserna där står det laktos då ringde min sambo företaget och dem sa att det är laktos som i mjölk
    Tabletterna innehåller laktos, men inte mixturen. Men laktos i läkemedel ska vara ren laktos, dvs laktos som är fri från mjölkprotein (vilket laktos i vanliga matvarir inte är). I de fall det inte står något om annat - tex en del astma/KOL-läkemedel som bla Oxis turbohaler som innehåller laktos med rester av mjölkprotein och då står det som varning i Fass att de innehåller rester av mjölkprotein.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • annakoh1209
    Miralicia skrev 2011-08-04 13:57:41 följande:
    Tabletterna innehåller laktos, men inte mixturen. Men laktos i läkemedel ska vara ren laktos, dvs laktos som är fri från mjölkprotein (vilket laktos i vanliga matvarir inte är). I de fall det inte står något om annat - tex en del astma/KOL-läkemedel som bla Oxis turbohaler som innehåller laktos med rester av mjölkprotein och då står det som varning i Fass att de innehåller rester av mjölkprotein.
    detta är flytande Clarityn som jag pratar om tyvärr
  • t0va
    annakoh1209 skrev 2011-08-04 14:31:44 följande:
    nej den flytande innehåller inte laktos., det gör tabletten. 

"CLARITYN: 1 tablett innehåller: Loratadin 10 mg, laktosmonohydrat 71 mg, majsstärkelse, magnesiumstearat.

1 ml sirap innehåller: Loratadin 1 mg, propylenglykol (E1520),glycerol (E422), vattenfri citronsyra , natriumbensoat (E211), sackaros 600 mg, persikoarom och renat vatten."

• Miralicia
    annakoh1209 skrev 2011-08-04 14:31:44 följande:
    Innehållsförteckningen till flytande Clarityn:

1 ml sirap innehåller: Loratadin 1 mg, propylenglykol (E1520), glycerol (E422), vattenfri citronsyra , natriumbensoat (E211), sackaros 600 mg, persikoarom och renat vatten.

Inget med någon laktos (eller annat med mjölk) nån stans. Är bara tabletterna som innehåller laktosmonohydrat, och den ska vara ren från mjölkprotein.

Så kräktes hon av flytande Clarityn så var det inte beroende på mjölkprotein i medicinen (eftersom det inte finns något sånt i) utan av något annat som sammanföll med att hon fick medicinen.

Illamående och halsbränna finns visserligen med som rapporterad biverkning, men att det då är färre än 0,1% av de som behandlas som drabbats.

• Miralicia
    Tillalamm skrev 2011-07-30 12:33:14 följande:
    Gör ett nytt försök att få svar på en frågaFlört

Skrutten (20 mån) tålde potatis i vintras och har således fått det varje dag på dagis. Nu har han börjar reagera på potatis. Alltså verkar det som att om han får ett livsmedel för ofta under lång tid så börjar han reagera på det. Krångel är det för nu tål av enbart quinoa och sötpotatis av det som ger mycket kolhydrater.

Någon som känner igen detta?
    Mela78 skrev 2011-07-30 12:47:23 följande:
    Undrar om det inte kan ha med pollensäsongen att göra. Har för mig att man kan reagera på potatis, morot o-dyl. som björk?pollenallergiker? Hoppas någon annan minns bättre, eller om du provar att söka mer information själv.
    Att reagera på potatis kan ha med såväl pollensäsong och stärkelse i potatisen (skillnad färsk-/"vinterpotatis").
    Sambon som är pollenallergisk klarar inte av att hantera rå potais nån gång under året (vilket han tycker är väldigt praktiskt   ) eftersom han får eksem på händerna av att hålla i rå potatis. Men under pollensäsong och med färskpotatis så kan han inte ens vara i samma rum om jag skrapar färskpotatis utan att det börjar klia i ögon & öron och näsan rinner.

Sumofru: har du testat med andra rotfrukter som t.ex palsternacka, jordärtskockor mfl utöver potatis & sötpotatis?
  • t0va

Igår provade vi lite kyckling igen efter att ha haft uppehåll några månader. Verkar ha gått bra, vi såg ingen reaktion igår och inte idag heller. Väntar på bajset bara, en annan gång så luktade det rutten grävling ;) 

Och jag hann inte mer än att skriva de raderna innan han börja klämma, allt ser ok ut. Så då funkar nog kyckling och att det varit något annat troligen havre eller vete som gjort att det inte funkat innan :D 

• LokesMammi

Jag får krupp snart! Jag ger upp! Nu är min son prickig igen o har varit det i nån dag o det kliar jäte mkt på honom! Förstår inte vad det kan vara! Jag ger upp! Vill sluta amma nu! Någonting mera är det som han inte tål, men vad tusan kan det vara! Fansjävlaskitapa på ren svenska! Jobbigt när man inte vet. Lättare o lista ut när han äter själv o jag inte ammar! Han får kött o potatis o sås gjord på majzena! Jag äter samma sak. Ingen kyckling el fisk! Ska sluta med röda saker. Välling o gröt på hans ersättning och majzena. Allergisk mot majs??? Åh!!!!!!

Loke 11/1-11