• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Molina
    annakoh1209 skrev 2011-08-08 21:14:39 följande:
    vilken är gjort på sojabönor?? 
    Tofuline Creamy Spread är gjord på sojabönor.
    Klarar din son soja? För han hade också mjölkallergi?
  • Miralicia
    annakoh1209 skrev 2011-08-08 21:16:34 följande:
    finns även Getost som är mjölkproteinsfri...
    ostsåsen la jag dit själv hehehe inget recept jag funnit på internet så man kan ta bort ostsåsen och göra en vanlig vitsås på exakt samma vis :)  
    De flesta som reagerar på komjölk klarar inte heller getost (eller mjölk/ost från får, buffel etc heller). I komjölk finns drygt ett 20-tal olika proteiner, varav de flesta är gemensamma för komjölk och mjölk från andra vanliga mjölkade däggdjur som får, get, buffel - så mankan inte säga att getost är mjölkproteinfri. Vanligtvis reagerar man på minst 2 olika proteiner, så om det ungerar med getmjölk/ost istället för komjölk så beror det helt och hållet på vilka av proteinerna det är som man reagerar på, men för de allra flesta så funkar det inte med getmjölk/ost istället för komjölk.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Maddisen80

Hej jag ska ju göra magsäckop om några månader då ska jag dricka  dietpulver 2 veckor före och jag tål inte gluten och mjölkprotein och de enda jag har hittat som jag har haft innan är fitmeal är de någon annan som vet något annat för de var en som sa sophiakuren i en annan tråd men de är laktosreducerat skummjölkspulver

• t0va
    Maddisen80 skrev 2011-08-09 08:52:25 följande:
    Hej jag ska ju göra magsäckop om några månader då ska jag dricka  dietpulver 2 veckor före och jag tål inte gluten och mjölkprotein och de enda jag har hittat som jag har haft innan är fitmeal är de någon annan som vet något annat för de var en som sa sophiakuren i en annan tråd men de är laktosreducerat skummjölkspulver
    Du har ingen läkare eller dietist som kan hjälpa dig att hitta något som kan fungera, det är nog det bästa. 
  • Chabolina

Hej. Är det någon av era barn som reagerar på oliver?

• SanTan

Min dotter säger att hon inte vill äta banan eller råa morötter då hon får ont i munnen av det!
    Jag märker ingen reaktion när hon äter, och ibland äter hon ändå, med det slutar nästan alltid med att hon vill ha vatten och att hon får ont i munnen.
    Vad tror ni om detta???

Allergi mot banan och morot? Kokta/wokade/ugnsstekta morötter och bananer i ugn funkar utan problem.

• tes 75

Tootoolah:
    Jag reagerar ofta med ont i munnen av banan, liknande med morot men då mer ont i kombo med att det kliar. Tillagade grönsaker och frukter innehåller inte lika mkt allergener.

• SanTan

tes75: Är du bara allergisk mot morot och banan eller har du andra allergier?

Dottern är allergisk mot ägg, jordnötter och hasselnötter. Hasselnöt har hon dock aldrig visat någon reaktion emot, bara på pricktest. Ägg och jordnötter däremot märks när hon får i sig. Ägget börjar dock bli bättre och hon har inte alls lika kraftig reaktion längre.

Kan hon ha pollenallergi så att banan och morot är en korsreaktion av detta? Men hon visade inga tydliga symptom av pollen i våras/försommar....

• t0va

Fick kallelse till barnmottagningen nu, tog bara 2månader... och självklart får han tid på sin ettårsdag... *suck* Men då är vi inte hemma så den får jag boka om, är till sköterska och dietist men jag får lite ångest över det där. För dietisten har ju suckat innan när vi pratat på telefon om strulet med ersättningen och sagt att han inte ska äta ersättning efter 6månader och nu blir han ett år och äter det fortfarande. Vi blandar ner det i risvälling till kvällen bla. Han följer sin kurva och går upp som han ska, borde inte det betyda att vi gör rätt med maten? 

Mätte honom hemma nu och det verkar som om han växt ca 4cm igen på lite mindre än 2månader, tidigare har de fått mäta om för han kanske växt 1cm, men de senaste 4 månaderna har han växt ca 8-9cm om jag mätt rätt vilket jag misstänker. Den raketväxten började när vi började med "utan allt", fast nu får han kyckling och sinlacgröt också.

Fast från förskolan har vi inte hört något alls, jag väntar på att avdelningen ska ringa, fick tag på enhetschefen som skulle ge mitt nummer till rätt avdelning men inte ett ljud än och han ska börja om 2 veckor. Känns mer om mer som om jag kommer få fixa med mat åt honom för ordna ett intyg kommer vi inte hinna och jag har ingen aning om hur maten sköts där, om allt är centralkök eller inte.

Tur att det är typ 300m hem. :)

Idag har han varit jättegrinig och ledsen till och från utan "orsak", misstänker att det kan vara för att han lekte med sin tuggleksak och skulle stoppa in den i min mun och sen sin osv. Han ville mata mig och jag äter ju mjölk. Men nu på kvällen så lugnade det ner sig när han fick pannkakor :)

Pannkakor med kräm är en stor favorit.  

• tes 75
    SanTan skrev 2011-08-09 13:17:37 följande:

tes75: Är du bara allergisk mot morot och banan eller har du andra allergier?

Dottern är allergisk mot ägg, jordnötter och hasselnötter. Hasselnöt har hon dock aldrig visat någon reaktion emot, bara på pricktest. Ägg och jordnötter däremot märks när hon får i sig. Ägget börjar dock bli bättre och hon har inte alls lika kraftig reaktion längre.

Kan hon ha pollenallergi så att banan och morot är en korsreaktion av detta? Men hon visade inga tydliga symptom av pollen i våras/försommar....

jag har en massa allergier, men inget som visar sig på allergistest annat än pollenallergi & katt. men jag är känslig mot mjölkprotein, ägg, alla sädesslag, alla baljväxter, majs, tillsatser, typ alla frukter, nötter..

hur är det med äpplen för dottern? det är väl den starkaste korsallergin vad gäller pollen.