• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    LokesMammi skrev 2011-08-05 12:47:35 följande:
    Men vad ska jag då fixa för gröt o välling när jag inte kan berika med althera? Ska träffa läkaren igen i oktober. Får fråga då vad han kan reagera på om det är majs el althera! :/
    oktober låter sent.. du borde få träffa en läkare tidigare apropå utslagen kan jag tycka. plus diskutera om ev byte till Neocate!
  • LokesMammi

Tänkte knalla ner till bvc o se om det finns ngn sköterska där o prata med henne o se vad hon säger. Sluta amma helt kanske......bara ge ersättning ist för amning o se om det blir värre!
    Det är ju lactos även i bröstmjölk.....så är det ersättningen o lactos så tycker jag att han berde ha reagerat tidigare. Nu har han varit fri från prickar o uslag ett tag.....de kom häromdagen.....

Loke 11/1-11
  • Sum quod sum
    LokesMammi skrev 2011-08-05 14:37:52 följande:
    Tänkte knalla ner till bvc o se om det finns ngn sköterska där o prata med henne o se vad hon säger. Sluta amma helt kanske......bara ge ersättning ist för amning o se om det blir värre!
    Det är ju lactos även i bröstmjölk.....så är det ersättningen o lactos så tycker jag att han berde ha reagerat tidigare. Nu har han varit fri från prickar o uslag ett tag.....de kom häromdagen.....
    Althera är hydroliserat mjölkprotein om jag inte minns rätt och vassle, laktos..jag ammade med men när jag fick neocate så försvann symptomen och eksemet. 
  • Sum quod sum
    LokesMammi skrev 2011-08-05 14:37:52 följande:
    Se till att du får prova neocate iaf..fråga efter provburkar.
  • LokesMammi
    Sum quod sum skrev 2011-08-05 14:40:57 följande:
    Althera är hydroliserat mjölkprotein om jag inte minns rätt och vassle, laktos..jag ammade med men när jag fick neocate så försvann symptomen och eksemet. 
    Mjölkproteinet är mera sönderslaget i althera än i nutramigen. Han tål inte nutra men ska enl läkaren tåla althera. jag vet inte. känner att jag inte orkar mera.......
    Loke 11/1-11
  • Sum quod sum
    LokesMammi skrev 2011-08-05 14:56:13 följande:
    Mjölkproteinet är mera sönderslaget i althera än i nutramigen. Han tål inte nutra men ska enl läkaren tåla althera. jag vet inte. känner att jag inte orkar mera.......
    Som sagt min son tålde inte althera och jag vet fler barn som ej tål althera utan har till sist fått neocate. Stå på dig. 

• Miralicia
    LokesMammi skrev 2011-08-05 14:56:13 följande:
    Det är nog i princip lika mycket sönderdelat i både Nutra och Althera. Däremot så är Nutra baserad på hydrolyserat kasein och Althera på hydrolyserat vassleprotein. Dvs det är olika sorters mjölkproteiner (det finns drygt ett 20-tal olika proteineri komjölk och man reagerar vanligtvis på åtminstone 2 olika) och kan vara det som är orsak till att det funkat med Althera (i varje fall innan) men inte med Nutra - att han är känsligare för kasein än vassle.

Men man kan reagera på de proteinrester som finns i såväl Nutra som Althera mfl hydrolyserade mjölkbaserade ersättningar så att man behöver en som inte har något ursprung i mjölk över huvud taget som Neocate eller Nutramigen AA.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Du har ingen bild på hur utslagen ser ut ?
    Vi kanske kan se skillnad på om det är allergi prickar eller värmeutslag ?
    Lägger de sig något under natten tex ? Eller är de lika ilskna hela tiden ?
    Ni har inte tillagat något med något han är allergisk emot senaste dagarna ? Kanske luftburen allergi?

• LokesMammi

Har en dålig kamera. Vill ha en ny! =)

Om ni ser ngt! Tycker man ser bättre i kameran =)

Han äter inget han inte tål, dvs det jag VET att han inte tål. Han har säkert fler allergier som vi inte vet om med tanke på att jag var allergisk mot iprincip allt. Känns som prickarna kommer o går. Han hade pyjamas inatt och idag har han haft på sig endast en kortärmad bomullsbody. Han tar ett kallt bad med pappa nu o sen ska han få lufta utan kläder o blöja ett tag.
    Loke 11/1-11