• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • SanTan

Miralicia: Var är "gilla-knappen" till ditt inlägg #11011!!
    Bra skrivet!!

• Allrona

Mithrandil - Hoppas verkligen det löser sig med dagis. Man blir så arg! Hur svårt är det att ta bort ägg till frukost? Det är knappast så att något annat barn skulle må dåligt över det! Jag torr det är personalen som är lite motsträvig. Hoppas rektorn har bättre vett!

Pratade med kockerskan på vårt dagis idag. Hon hade serverat mat från frysen som den förra kockerskan hade gjort. Det hade inte stått nått på förpackningen så hon hade räknat med att min dotter kunde äta. Hon hade iof ingen aning om vad det innehöll men.... Grrrr!
    Aja, både mage och eksem var mycket bättre idag.

• Miralicia

mithrandil: vad är det nu ni inte äter? Kommer inte ihåg riktigt och orkar inte leta bakåt i tråden/trådarna. Tänkte om jag skulle se om jag kunde försöka komma med lite mattips.

(försöker hitta på saker att fördriva tiden med - sitter på jobbet för tillfället och har inget direkt att göra annat än att slöglo på tv, surfa på nätet samt att jag väl egentligen borde läsa statistik, men som jag inte har motivation för)

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-08-12 09:35:09 följande:
    Mithrandil - Hoppas verkligen det löser sig med dagis. Man blir så arg! Hur svårt är det att ta bort ägg till frukost? Det är knappast så att något annat barn skulle må dåligt över det! Jag torr det är personalen som är lite motsträvig. Hoppas rektorn har bättre vett!

Pratade med kockerskan på vårt dagis idag. Hon hade serverat mat från frysen som den förra kockerskan hade gjort. Det hade inte stått nått på förpackningen så hon hade räknat med att min dotter kunde äta. Hon hade iof ingen aning om vad det innehöll men.... Grrrr!
    Aja, både mage och eksem var mycket bättre idag.
    Tack. Ja, det känns ju inte direkt som något livsnödvändigt. Att få fortsätta äta ägg på måndagar till frukost. Jag ska prata med de mer ingående och se om jag kan få fram min sak bättre nu när inskolningen börjar på måndag. Kan de inte ta mina direktiv får jag helt enkelt ta upp det med rektorn.

Tråkigt att de bara ska anta tycker jag. De får ju ha lite bättre koll än de haft på din förskola!
    Skönt iaf att hon är bättre.

Miralicia: Just nu äter de utan allt. Mjölk, ägg, sädesslag, soja och baljväxter + släktingar, fisk, skaldjur och nötter.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-08-12 11:23:08 följande:
    Tack. Ja, det känns ju inte direkt som något livsnödvändigt. Att få fortsätta äta ägg på måndagar till frukost. Jag ska prata med de mer ingående och se om jag kan få fram min sak bättre nu när inskolningen börjar på måndag. Kan de inte ta mina direktiv får jag helt enkelt ta upp det med rektorn.

Tråkigt att de bara ska anta tycker jag. De får ju ha lite bättre koll än de haft på din förskola!
    Skönt iaf att hon är bättre.

Miralicia: Just nu äter de utan allt. Mjölk, ägg, sädesslag, soja och baljväxter + släktingar, fisk, skaldjur och nötter.
    Jag tycker du ska prata med rektorn på en gång. Det är rektorn som tar ett sådant beslut som att ta bort ägg helt, att de inte ska få baka och använda vete i lokalen osv. Dessa beslut kan inte förskolepedagogerna ta själva. Rektorn bör dessutom känna väl till att denne har ansvar över så allergiska barn, kanske behöver personlaen utbildas osv. Alltid bra att prata med rektorn eftersom det är den som har ansvar över förskolan och barnen som vistas där.
  • Sousafon

Mithrandil - men så fruktansvärt att personalen inte är mer tillmötesgående och lyhörd!  Att de inte själva föreslår att ni ska ta ett ordentligt samtal med rektor osv. Usch, jag blir arg! Hoppas att det löser sig och att personalen visar sig vara bättre än vad det verkar...

• Tibell

Hej hej mithrandil *vinkar glatt *
    skriver från mobilen nu så det får bli kort
    Men vilken SKIT inställning från förskolans håll.. På dem bara!
    Men personalen måste ju ha sett honom reagera varje gång de ätit ägg ? Så då borde väl de själva se hur han mår och att de måste sluta ? För reaktioner luftburet är väl alltid omedelbara.. Eller ?
    Har ni inte kunnat införa fler livsmedel än ? Stackare :(
    Har Amanda haft några mer astmabesvär ? Håller tummarna att hon sluppit .
    Kram

• annakoh1209

idag hade vi en konsult ifrån falu lasarett här hon kollade kvalster hur hög halt vi har just nu visade inte sonens säng på något alls :)

sen har min 2åring astma men han har börjat hosta smått igen, ni som har barn med astma i tråden hostar era ibland med  

• Allrona

Annakoh - min dotter 2,5 år har också astma. Och visst hostar hon som bara den när hon har problem med astman.