• tes 75

Allergitråden

Tibell skrev 2011-02-11 22:01:58 följande:
    Miralicia: det var nog det felet vi gjorde denna gången, alltså slarvade lite med smörjningen . För idag ser hon sämre ut i huden igen :(

Någon som vet när björkpollenallergiker börjar känna symtom ?
    jag fick björkpollenallergi konstaterad när jag var 9 år. tror det är då det brukar bryta ut.
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-02-11 22:09:52 följande:
    Tes 75 : ja det stämmer nog att det brukar bryta ut senare . Barnens läkare blev snopen när hon pricktestades positiv på både gräs och Björk strax efter hon fyllt 3 :(
    ojoj, ja det var tidigt!
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-02-13 08:45:44 följande:
    agnes: jag hade också testat att utesluta soja och vete för det är väl det mest troliga med tanke på hans andra allergier.

Ni andra, kan man vara OLIKA känslig olika dagar??
    absolut att man är det. t ex så rekommenderas man ju inte att provocera med misstänkta födoämnen när man är förkyld, & på våren under pollensäsongen är det många (inkl jag) som blir mer känsliga för födoämnen.
  • tes 75
    Agnes72 skrev 2011-02-13 21:14:35 följande:
    Vi har försökt med ett lejon

Vår son har längre dagar, han äter inte mycket till mellis heller. Ett/två bett på en macka eller knäcke utan smör.
    Det blir långa dagar, vi är hemma ca kl 16
    men, finns det något han äter med ok aptit? oavsett om det är varm eller kall mat, flytande eller fast. de skulle ju isf kunna ge bara det på dagis ett tag, så han får energi iaf. blåbärssoppa är något vår son alltid får i sig, ICAs eller Sagolikas.
  • tes 75
    2små2stora skrev 2011-02-16 20:23:29 följande:
    nej det ska den inte.

En snabb jämförelse på välling och ersättning så innehåller ersättning mjölksocker och det gjorde inte vällingen 
    fast välling innehåller ju skummjölkspulver, som i sin tur innehåller mjölksocker..
  • tes 75
    Bokhylla skrev 2011-02-18 11:30:35 följande:
    Vilket är mest tillförlitligt?
    men även om ett blodprov visar negativt så kan man vara superkänslig ändå! ingen av mina barn visar något på vare sig vete, havre eller majs, & de är känsliga mot alla de tre, förutom mjölk, baljväxter ägg etc, som de inte heller visar nåt på. det enda allergi min son har enligt blodprov är jordnöt.
  • tes 75
    Bokhylla skrev 2011-02-19 16:27:18 följande:

Tittade på ELI79 bilder ... min snart 2årige son har sådan mage med. Röda kinder till och från, trodde det var kyla, värme annat.
    Tips på vetefritt bröd att ge honom?

eftersom lillebror enligt vad du skrivit här reagerar på havre & majs, förutom vete, så skulle jag om jag var du börja från noll & ge storebror bröd utan det också. mina barn har båda samma allergier som er minsting, dvs mjölk, ägg, sädesslag, fisk, baljväxter, jordnöt, majs, etc.. (eller, lillasyster har vi inte testat baljväxter eller ägg på ännu, hon är 11 månader) & de äter riskakor & Oldas risbröd. det finns inget mjukt bröd utan vete & majs i butikerna, men om de tolererar bovete kan jag rekommendera Risentas lingonbröd som du lätt bakar själv. vad gäller hårt bröd så är ju många knäckebröd bakade på enbart råg, men de är ju alla kontaminerade med vete. 
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-02-20 14:37:55 följande:
    Har ni kollat gluten på honom?
    Gör det INNAN ni tar bort vete ur hans kost.
    jamen just för 17, det ska man ju! f'låt för mitt dåliga råd tidigare i tråden!
  • tes 75

ELI 79:
    menar du att all pommes frites innehåller spår av vete? Eller bara t ex pommes från Max? För måste det inte stå på stripspåsarna att de kan innehålla spår av vete?

Svar på tråden Allergitråden