tes 75 skrev 2011-01-07 21:44:39 följande:
gah, här blir vi tokiga snart av allt detektivarbete & funderande & analyserande av vad barnen ätit & vad som kan ha gjort dem dåliga.
sonen (2,5 år) är ju under utredning för allt möjligt (mjölkprotein, ägg, soja, jordnöt, majs, en del frukter & juicer konstaterade, sädesslag & fisk under utredning), & där har vi väl kommit till någon ok status även om det går dåligt med återintroduktion av misstänka födoämnen.
men, nu har ju även dottern (9,5 månad) börjat krångla med hemska diarréer, & nu även uppblåst mage & gaser. för drygt en månad sedan började diarréerna (innan var det bara småkräkande hela dagarna) & då tog vi bort mjölkprotein gradvid tills vi till sist ersatte nattflaskan NAN med Althera. dotter började bajsa korvar igen & allt var fint. tills nyårsdagen då hon efter att på nyårsnatten druckit 3 flaskor althera (mot 1 vanligtvis) pga att vi var på fest & hon somnade sent & vaknade när vi kom hem, bajsade fruktansvärda blöjor som återigen krävde bad. sedan dess har vi gradvis dragit ned på både sädesslag & Altheran (brukade berika en del med den) för att nu senaste dygnet bara ge henne välling på rismjölk & rismjöl, gröt på detsamma, fruktpuréer (äpple, banan, plommon, blåbär) samt barnmatsburkar med potatis eller ris + kött + morot. ändå följde hon den sedvanliga rutinen på sistone med finfina bajsblöjor på fm & runt lunch, för att sedan bajsa löst & vattnigt på em. hon fick en burk med pasta bolognese igår kväll, vilket gav genne uppblåst mage & gaser, kan det vara vetet i den som ger diarré idag på em tror ni? eller ska vi undersöka fruktpuréerna härnäst? både jag & sonen får kass mage av äppeljuice, så det känns som om fruktpuré med äpple i kan vara en bov.. samtidigt så var hon ändå bättre i magen idag än hon varit hela veckan, så något vi tagit bort har ju gjort henne bättre. det jag funderar över nu är om jag borde testa att ge althera i natt igen eller om jag precis som igår natt ska ge henne tunn risvälling ist så vi inte stör med Althera som vi misstänker att hon reagerar på laktoset eller maltodextrinet i (antar att den innehåller maltodextrin från majs? majs är tyvärr en misstänkt allergen hos henne precis som hos mig & storebror).
så, status är nu att vi är säkra på mjölkprotein, & misstänker vete, havre, majs, Altherans laktos, äpple som troliga orsaker till senaste veckans uppblossande magproblem. hon har inga eksem annat än lite torr hud som inte kräver nån salva dagligen, & kräkningarna har slutat helt sedan vi tog bort mjölken. dock småkräks hon efter Enago-välling, & igår när hon ätit pasta hade hon massor med uppstötningar som aldrig blev till kräks.
så, den klassiska frågan; vad tror ni? och hur skulle ni går vidare? ta bort äpple & återinföra alhera, eller vänta med altheran & undersöka äppelspåret & sädesslagen ytterligare? vi vill ju inte heller att hon ska bli ovan med althera då vi vill kunna berika samt göra egen välling.
här har vi nog hittat roten (eller rötterna snarare) till lillans magproblem! Althéran verkar ok, trots dess maltodextrin, för magen har varit lugn i två dagar nu även fast Althera återinfördes igår natt. De riktiga bovarna i magskovet efter att mjölken tagits bort verkar ha varit vete, majs och äpple! och kanske havre. så, nu står lillasyster på samma diet som storebror; mjölk-, ägg-, baljväxt- & sädesslagsfritt, samt bara banan, päron, blåbär och mango i fruktväg. och ingen majs. trist att båda barnen verkar ha samma allergier, men också skönt på ett sätt eftersom det blir enklare när flera äter samma begränsade kost.