• tes 75

Allergitråden

Sousafon skrev 2011-01-04 19:26:35 följande:
    Aha! tråkigt att höra att dina barn har samma problem, men skönt att veta att man inte är ensam, om du förstår vad jag menar. Intressant teori om att det är finfördelningen som skapar problem. Jag har mest tänkt att det kanske är så att han får i sig större mängd äpple i ett glas juice än om han äter ett äpple. Apelsinjuice klarar han bra.
    JPL skrev 2011-01-04 17:55:00 följande:
    Jepp, mina får aldrig någonsin äpplejuice men mellansonen kan äta äpple fritt och store kan smaka ite äpple ibland. De tål päron dock! 

Detta med äpplejuice är ytterligare ett skäl till att jag starkt tror på att finmald/passerad produkt är mycket svårare att hantera än hel/grova bitar. Tycker inte heller att det är så konstigt eftersom man ju inte kan finmala något så fint hemma som de gör industriellt. Det är alltså rätt så nytt för våra kroppar att hantera den typen av produkter.
    vilka symptom får era barn när de dricker äppeljuice? här har plötsligt frätande, gröna & slemmiga avföringar återuppstått, utan att vi gett något annorlunda i kosten i övrigt.
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-01-05 10:43:43 följande:
    Eli : äter han helt sädesslagfritt? Och mjölk? Åt han något med soja igår... Baljväxter? Usch vad jobbigt ni har det :(

Kan halsbränna vara tecken på överkänslighet/ allergi?
    Jag har nämligen de senaste åren fått ordentligt svid i halsen varje gång jag äter mjölkprodukter. Minns speciellt en gång hela familjen åt soppa gjord på cream fresh. Det var innan stora dottern blev mjölkfri och jag var så impad att hon åt av soppan trots att det sved så förbaskat i halsen. Jag själv klunkade i mig vatten för varje sked och led verkligen. De andra tittade på mig som om jag vore dum i skallen för det var tydligen inte alls starkt. Och det märkliga är att det bara svider när jag sväljer.. Inte något efter måltiden.. Kunde inte ens äta choklad för det sved så
    Nu äter jag inga mjölkprodukter länge pga av andra symtom men fuskade med lite potatisgratäng för ett tag sedan med samma enorma svid i halsen
    Är det ett symtom tror ni eller är det vanligt med svid i halsen av mjölkproukter ??
    jag har (som jag nämnt tidigare i tråden) diagnosen IBS & reflux, fick diagnos när jag var i 20-årsåldern & besvären är halsbränna samt kronisk diarré. dock har jag nu slutat med mjölkprodukter & magen är bättre, halsbrännan likaså. jag blir mer & mer övertygad att det var mitt ökade intag av mjölkprodukter när jag flyttade hemifrån som började ge mig halsbränna då, & senare övergick till diarréer, än att det är IBS & reflux jag har.
  • tes 75
    JPL skrev 2011-01-05 15:32:45 följande:
    Det är så länge sedan så jag har svårt att svara på det. Rent generellt för miga barn så har de olika dominerande symtom men får individuellt likartad reaktion på allt som de inte tål. Inte världens tydligaste mening kanske? Menade typ att jag inte kan se på symtomet vilket ämne som orsakat det. Men löst bajs och många tömningar per dag är ett symtom hos främst den ene. Allergifria är de mycket regelbunda med en bajsning om dagen på morgonen, även som bebisar (möjligen utom den allra första tiden).
    ok. vi har låtit bli äppeljuicen idag och nu har han bajsat 0 ggr idag, medan det var 4-5 lösa blöjor per dag under veckan han fick äppeljuice.. dock fick han betapred igår eftersom han ätit kiwi och fick rosslig andning, så den lugna magen kan ju bero på kortisonet  också, men äppeljuice är nog ännu en sak vi får lägga till på listan verkar det som.
  • tes 75
    Sousafon skrev 2011-01-05 19:25:01 följande:
    När sonen var mindre var reaktionen på äppeljuice alltid lösa avföringar. En gång i höstas fick han en starkare allergisk reaktion på vad vi tror var äppeljuice (han hade varit på dagis, så vi vet ju inte om det kan ha varit något annat). Den reaktionen var precis som de andra starka allergiska reaktionerna som han har fått: kräkning/diarré och senare svullen med rosslig andning, nysningar, röda svullna ögon. Det har som tur är inte hänt särskilt många gånger.

Alltså: utifrån vår erfarenhet låter det du beskriver som en "äppeljuicereaktion".

Skönt att han är bättre! 
    det roliga (eller vad man ska säga, "intressanta") är att jag får i princip samma reaktioner som sonen. jag har också gått runt & haft supersnabb & konstig mage sedan vi började dricka juice till frukost igen. och idag är jag ok igen. 
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-01-05 21:45:40 följande:
    Blääää!!
    Idag är en sådan dag jag bara vill lägga mig ner och skrika på allt som har med dessa skitallergier ( och astman med för den delen ) att göra.
    Jag vill med kunna leva som en "normal" familj, kunna ge mina barn den mat de ser att alla andra äter, kunna beställa pizza lite snabbt när fantasin sviker istället för att ställa sig vid spisen i hundra år för att försöka knåpa ihop en något sånär måltid, vill också kunna äta ute som alla andra men just nu varken orkar eller vågar vi med tanke på att hönan reagerar på så små mängder, vill slippa behöva försvara min och mina barns speciella kost bara för att folk vägrar tro oss och uppenbarligen tror vi skojar med dem, vill slippa se svärmor höja ögonbrynet varje gång vi ska äta ute och jag vill ha glutenfritt ( som i helgen slutade med att jag inte ville se hennes jäkla ögonbryn och beställde en fisk trots att den panerats och resultatet av det blev 2-3 dagars ihållande reaktion )
    vill slippa spekulera i möjliga reaktioner barnen får och vad de kanske beror på eller om de helt enkelt är normalt beteende.
    förlåt för massa struntprat. Men var tvungen att spy ut lite, blir tokig annars

Lillhönan vaknade nyss upp och var alldeles otröstlig. Hon bara skrek och skrev och vred sig av smärta.
    Eftersom hon knappt bajsat sen diarréproblemen för två dagar sedan gav jag henne microlax och ut kom en halvhård slemmig klump. Hon blev genast lite nöjdare och somnade tillslut om
    Men jag fattar inte. Hur kan ungen bli  hård på så kort tid när hon bara lever på Althera ??? Fattar nada.

Fresten. Gummibjörnar eller gelebjörnar som en del kallar dem, Någon som vet om de innehåller mjölk, någon form av soja, ägg eller sädesslag ?

Det var rätt skönt att släppa lite på bördan. Nu ska jag in och pussa mina små allergihönor och tacka stjärnorna för att de är våra trots allt <3
    men skruttan!

och spy ur dig hur mycket du vill, det måste man då & då.
  • tes 75

gah, här blir vi tokiga snart av allt detektivarbete & funderande & analyserande av vad barnen ätit & vad som kan ha gjort dem dåliga.

sonen (2,5 år)  är ju under utredning för allt möjligt (mjölkprotein, ägg, soja, jordnöt, majs, en del frukter & juicer konstaterade, sädesslag & fisk under utredning), & där har vi väl kommit till någon ok status även om det går dåligt med återintroduktion av misstänka födoämnen.

men, nu har ju även dottern (9,5 månad) börjat krångla med hemska diarréer, & nu även uppblåst mage & gaser. för drygt en månad sedan började diarréerna (innan var det bara småkräkande hela dagarna) & då  tog vi bort mjölkprotein gradvid tills vi till sist ersatte nattflaskan NAN med Althera. dotter började bajsa korvar igen & allt var fint. tills nyårsdagen då hon efter att på nyårsnatten druckit 3 flaskor althera (mot 1 vanligtvis) pga att vi var på fest & hon somnade sent & vaknade när vi kom hem, bajsade fruktansvärda blöjor som återigen krävde bad. sedan dess har vi gradvis dragit ned på både sädesslag & Altheran (brukade berika en del med den) för att nu senaste dygnet bara ge henne välling på rismjölk & rismjöl, gröt på detsamma, fruktpuréer (äpple, banan, plommon, blåbär) samt barnmatsburkar med potatis eller ris + kött + morot. ändå följde hon den sedvanliga rutinen på sistone med finfina bajsblöjor på fm & runt lunch, för att sedan bajsa löst & vattnigt på em. hon fick en burk med pasta bolognese igår kväll, vilket gav genne uppblåst mage & gaser, kan det vara vetet i den som ger diarré idag på em tror ni? eller ska vi undersöka fruktpuréerna härnäst? både jag & sonen får kass mage av äppeljuice, så det känns som om fruktpuré med äpple i kan vara en bov.. samtidigt så var hon ändå bättre i magen idag än hon varit hela veckan, så något vi tagit bort har ju gjort henne bättre. det jag funderar över nu är om jag borde testa att ge althera i natt igen eller om jag precis som igår natt ska ge henne tunn risvälling ist så vi inte stör med Althera som vi misstänker att hon reagerar på laktoset eller maltodextrinet i (antar att den innehåller maltodextrin från majs? majs är tyvärr en misstänkt allergen hos henne precis som hos mig & storebror).

så, status är nu att vi är säkra på mjölkprotein, & misstänker vete, havre, majs, Altherans laktos, äpple som troliga orsaker till senaste veckans uppblossande magproblem. hon har inga eksem annat än lite torr hud som inte kräver nån salva dagligen, & kräkningarna har slutat helt sedan vi tog bort mjölken. dock småkräks hon efter Enago-välling, & igår när hon ätit pasta hade hon massor med uppstötningar som aldrig blev till kräks.

så, den klassiska frågan; vad tror ni? och hur skulle ni går vidare? ta bort äpple & återinföra alhera, eller vänta med altheran & undersöka äppelspåret & sädesslagen ytterligare? vi vill ju inte heller att hon ska bli ovan med althera då vi vill kunna berika samt göra egen välling.

• tes 75
    saffe skrev 2011-01-08 06:05:53 följande:
    Slänger in frågan här oxå, om inte alla läser sädesslags-allergi-tråden....

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med nya bröd-recept! Dottern är allergisk mot mjölk, ägg, vete, havre, soja och sojasläktingar. Efter en maginfluensa så har lill-tjejens mage ballat ur totalt. Jag har misstänkt tidigare att hon är lite känslig mot för mycket bovete och/eller majs. Veckan efter maginfluensan så har det visst blivit för mycket då hon fått bovete-limpa (K Kavats recept) och pannkakor gjorda på Lailas gula mix lite för många gånger. Hon fiser extremt mycket och har gul/beige diarré som gör rumpan knallröd.... Så till min fråga: Någon som har ett bra limp-recept som innehåller typ; rismjöl, potatismjöl, Teff eller något annat (utan bovete och majs) ? Jag har ett recept på tekakor gjort på endast rismjöl, men hon börjar tröttna på det.
    precis sådana diarréer får både vår son & dotter (och jag..) av majs.
  • tes 75

någon här som vet vad för stärkelse det är i Nestles barnmat? på semperburkarna står det utskrivet "risstärkelse", men på nestles burkar bara "stärkelse". visst borde det också vara av ris? eller majs? ska ringa dem & fråga på måndag, men tänkte att någon här kanske visste.

• tes 75
    ELI 79 skrev 2011-01-09 08:42:26 följande:
    Här sovs det hela natten igen!!
    Han har egentligen bara haft EN dålig natt (den i går) på en vecka nu. Den veckan har vi varit extra noga med vetekontaminationen samt tagit bort mjölk.
    Det var nog pga den där kakbiten han blev så dåligt (röda kinder, hård i magen och dålig sömn...och som sagt, i går hade han en väldigt skrikig dag om man jämför med hur det varit senaste tiden, INGET var bra och trots att han inte sovit på natten så kunde han inte slappna av och somna förrän på em...).

Nu har jag varit hemma i 2 veckor från jobbet och i morgon börjar dagis igen...bävar lite! Hoppas att sambon kan hålla detta strikta och att dagis gör det det är mannen som lämnar i morgon men jag har skrivit en lapp som han ska lämna till dem om att vi vill att de är extra noga.
    Han har ju redan egen smörbytta, men sen skulle jag vilja att han sitter lite avskiljt, kanske bredvid en fröken bara och inte bredvid något annat barn för då är risken större att han får i sig några smulor...

Jag får prata med dem mer på onsdag när jag lämna men det vore ju skönt om det funkade redan på måndag...
    du kan väl alltid ringa till dagis på fm? så du slipper vänta till onsdag med att prata med dom.
  • tes 75
    tes 75 skrev 2011-01-07 21:44:39 följande:
    gah, här blir vi tokiga snart av allt detektivarbete & funderande & analyserande av vad barnen ätit & vad som kan ha gjort dem dåliga.

sonen (2,5 år)  är ju under utredning för allt möjligt (mjölkprotein, ägg, soja, jordnöt, majs, en del frukter & juicer konstaterade, sädesslag & fisk under utredning), & där har vi väl kommit till någon ok status även om det går dåligt med återintroduktion av misstänka födoämnen.

men, nu har ju även dottern (9,5 månad) börjat krångla med hemska diarréer, & nu även uppblåst mage & gaser. för drygt en månad sedan började diarréerna (innan var det bara småkräkande hela dagarna) & då  tog vi bort mjölkprotein gradvid tills vi till sist ersatte nattflaskan NAN med Althera. dotter började bajsa korvar igen & allt var fint. tills nyårsdagen då hon efter att på nyårsnatten druckit 3 flaskor althera (mot 1 vanligtvis) pga att vi var på fest & hon somnade sent & vaknade när vi kom hem, bajsade fruktansvärda blöjor som återigen krävde bad. sedan dess har vi gradvis dragit ned på både sädesslag & Altheran (brukade berika en del med den) för att nu senaste dygnet bara ge henne välling på rismjölk & rismjöl, gröt på detsamma, fruktpuréer (äpple, banan, plommon, blåbär) samt barnmatsburkar med potatis eller ris + kött + morot. ändå följde hon den sedvanliga rutinen på sistone med finfina bajsblöjor på fm & runt lunch, för att sedan bajsa löst & vattnigt på em. hon fick en burk med pasta bolognese igår kväll, vilket gav genne uppblåst mage & gaser, kan det vara vetet i den som ger diarré idag på em tror ni? eller ska vi undersöka fruktpuréerna härnäst? både jag & sonen får kass mage av äppeljuice, så det känns som om fruktpuré med äpple i kan vara en bov.. samtidigt så var hon ändå bättre i magen idag än hon varit hela veckan, så något vi tagit bort har ju gjort henne bättre. det jag funderar över nu är om jag borde testa att ge althera i natt igen eller om jag precis som igår natt ska ge henne tunn risvälling ist så vi inte stör med Althera som vi misstänker att hon reagerar på laktoset eller maltodextrinet i (antar att den innehåller maltodextrin från majs? majs är tyvärr en misstänkt allergen hos henne precis som hos mig & storebror).

så, status är nu att vi är säkra på mjölkprotein, & misstänker vete, havre, majs, Altherans laktos, äpple som troliga orsaker till senaste veckans uppblossande magproblem. hon har inga eksem annat än lite torr hud som inte kräver nån salva dagligen, & kräkningarna har slutat helt sedan vi tog bort mjölken. dock småkräks hon efter Enago-välling, & igår när hon ätit pasta hade hon massor med uppstötningar som aldrig blev till kräks.

så, den klassiska frågan; vad tror ni? och hur skulle ni går vidare? ta bort äpple & återinföra alhera, eller vänta med altheran & undersöka äppelspåret & sädesslagen ytterligare? vi vill ju inte heller att hon ska bli ovan med althera då vi vill kunna berika samt göra egen välling.
    här har vi nog hittat roten (eller rötterna snarare) till lillans magproblem! Althéran verkar ok, trots dess maltodextrin, för magen har varit lugn i två dagar nu även fast Althera återinfördes igår natt. De riktiga bovarna i magskovet efter att mjölken tagits bort verkar ha varit vete, majs och äpple! och kanske havre. så, nu står lillasyster på samma diet som storebror; mjölk-, ägg-, baljväxt- & sädesslagsfritt, samt bara banan, päron, blåbär och mango i fruktväg. och ingen majs. trist att båda barnen verkar ha samma allergier, men också skönt på ett sätt eftersom det blir enklare när flera äter samma begränsade kost.
Svar på tråden Allergitråden