• tes 75

Allergitråden

borde kanske skriva detta i sädesslagstråden, men strunt samma; vi misstänker att vår 2-årige son inte tål vete (mjölk, ägg, soja, jordnöt, majs, de flesta frukter, mm, konstaterade) & har uteslutit det sedan i somras, men vi vet inte säkert då de få tillfällen av provocering också varit annat som stört magen såsom magsjuka & medicin mot springmask.

iaf, vi chansade idag & marinerade kyckling med sojasås (chinese mushroom soy), & senare på kvällen var sonens mage tydligt svullen, & han hade svårt att somna nyss. skulle ni säga att vi veteprovocerat, med resultatet att han reagerade på vete, eller blir det för liten mängd i en marinad så där? (han äter annars helt sädesslagsfritt, även glukossirapsfritt)

• tes 75
    Kavat skrev 2011-01-10 20:57:24 följande:
    Har inte koll på innehållsförteckning på sojasåsen?
    Vatten, extrakt av sojabönor (21%), salt (18%), socker, vetemjöl och extrakt av svamp (1%).

hm, undras om den sista "1%"  hör till både svamp & vetemjöl..
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-01-10 21:06:39 följande:
    Men han tål väl inte soja heller?
    nej, inte vad vi vet. men då vi testade soja genom att ge ett par skedar tofuline-glass per dag i 2-3 dagar reagerade han med lös avföring dagen efter, inte med svullen mage. och jag trodde det bara var de med stark sojaallergi som inte kunde äta sojasås alls?

jordnöt är det enda han visar något på när vi tagit blodprov, & när han äter jordnötter får han svullen mage, kräks & får nässelutslag. sist han åt vete, i form av lite hamburgerbröd, fick han svullen mage, bajsade inget den dagen & ville inte heller äta något resten av dagen
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-01-10 21:14:59 följande:
    jo jag använder mkt kokosmjölk och rismjölk men det jag menar med soja är framför allt yoghurt. Vi har inte hittat något förutom yoghurt som han äter til frukost! han äter inte mackor och han äter inte gröt... så vi står lite handfallna, men men får försöka ta bort sojan och se. han får väl äta frukt till frukost eller nåt i den stilen.

Stora killen har gått på barn för utredning sedan han var 6 månader gammal. De har testat honom för gluten vi har tagit bort mjölk och soja men ingen skillnad. det har vi t o m gjort 2 ggr med 2 års mellanrum (testade i 6 månader varje gång).
    Sist vi var hos läkaren så sa han att han trodde att stora sonen kanske också var allergisk mot vete och det är det som gör att han blir förstoppad. Innan har det bara hetat att han kommer "mogna" hmmm

Jag har kämpat mig blodig för honom i 4.5 år nu och sedna fick vi den lille också som har problem. Vi har även lite andra problem i familjen som påverkar som jag int ekänner för att ta upp här. JAg vet att alla har sina problem men just nu håller jag på att gå in i väggen så något som kan verka enkelt känns väldigt kämpigt just nu...
    men vi får testa.

Stora sonen har jag i alla fall börjat ge vetefritt också förutom bröd än så länge. Så vi försöker minska på vete och se om det blir någon skillnad...
    angående frukost; ni kan inte göra risyoghurten som finns i miralicias blogg? den blir ju supergod, smakar iofs inte syrligt som yoghurt, men liknar i form & konsistens, så den kanske han accepterar? 
  • tes 75
    Mela78 skrev 2011-01-11 09:37:47 följande:
    Kan ju vara sojan han reagerade på eller vete eller både och.

Vår dotter är inte superallergisk mot soja (vid provocering med sojayoghurt fick hon lite diarréer och utlsag när vi kommit upp i nästan en dl/dag), men sojasås klarar hon inte alls. Hon har smakat max 0,5 tsk sås där vi haft i 1 msk soja i hela såsen på över en halvliter och fått ont i magen, diarréer och eksem.
    ah, det kan vara så ologiskt alltså, att det krävs så lite av ett ämne i ett sorts livsmedel medan det funkar bättre med större mängd i ett annat. vi får skippa soja framöver, helt enkelt. hur gör ni för att få kycklingfiléer mustiga utan soja i marinaden?
  • tes 75
    Sousafon skrev 2011-01-13 12:59:37 följande:
    Hur har ni andra gjort när det gäller barnförsäkring? har ni sådana för era allergiska barn? Får ni i så fall ut någon ersättning? FÅr man teckna en försäkring om man redan har konstaterade allergier? KAnske ska teckna en för lilltjejen som än så länge inte visat sig vara allergisk. Vet inte om det går att få en för min allergiske son... Höll på att ansöka för ett tag sedan, men så ville de ha kompletteringar, så det blev det liggande. Och nu är allergierna konstaterade...
    skicka in ansökan om försäkring till dottern så fort som möjligt, är mitt råd. storebror får försäkring med undantag för allergirelaterade saker,
  • tes 75
    en liten uppmaning till er som köper Carlshamns risdryck! vi öppnade en idag som inte alls var bra; den både luktade och smakade underligt. vi märkte det ikväll när sonen ratade välling gjord på den, och dessvärre gjorde jag välling till honom i morse där 1 dl var från den tetran, plus gröt till dottern. båda har varit konstiga i magen idag, men det kan också bero på att vi just nu provocerar dottern med havre, och sonen var underlig i magen redan igår. hur som helst - bäst före-datum på tetran var 26/06 2011, så har ni tetror med det datumet bör ni nog doft- och smaktesta dem innan ni använder mjölken. vi har fler tetror med det datumet, men tänkte vänta med att öppna dem tills jag kontaktat Carlshamn.
  • tes 75

någon här vars barn reagerar på Ricedream pga dess spår av korn & som känner igen dessa utslag? prickarna runt munnen misstänker vi kommer av banan, men de på kinderna har uppstått sedan igår em. (ursäkta den dåliga bildkvaliten, men som ni vet är det omöjligt att få en 2-åring att stå stilla).

fler foton finns i mitt galleri. 

• tes 75
    Tibell skrev 2011-01-15 09:20:46 följande:
    Eli : kan det ju absolut vara!! Äter han dem varje dag och utslagen kommer efter så ska du inte tveka :)
    Jag är så HIMLA glad att lilla E får må så bra nu och att ni får sova!!!!

Tes : ser absolut ut som en reaktion. Men det kan inte vara av bananen då?

Lilla bus här hemma blir bättre i astman för varje dag som går :) undrar om det inte är något knas på dagis ändå :( får kolla med dem på måndag!
    Däremot hostade hon en massa vid frukosten idag.. Och bara vid den inget före eller efter. Stora hönan åt vetesmörgås och pappan åt ägg. Jag blundar och vill INTE att det ska vara något hon reagerar på luftburet :(
    han åt senast banan igår morse..
  • tes 75
    tes 75 skrev 2011-01-15 09:25:41 följande:
    han åt senast banan igår morse..
    ..och han har druckit välling på ricedream igår kväll & i morse. dessförinnan välling på Carlshamns risdryck ett par dagar.
Svar på tråden Allergitråden