• tes 75

Allergitråden

Rasmus päron skrev 2011-03-14 10:53:49 följande:
    och till oss sa de följande:

Hej igen,
    här kommer ytterligare information:

Vi följer Livsmedelsverkets regler som bl a säger att produkter som innehåller någon form av vete (eller stärkelse av ursprung vete) alltid ska deklareras. Kan du inte läsa något om detta innehåller alltså stärkelsen INTE vete. 

det svaret fick vi också (se mitt inlägg tidigare i tråden)
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-03-15 20:06:37 följande:
    jahopp.. så hade väl amanda ont i magen här igen då. Eller kan det bara vara en fixide hon fått? att vakna var 15min och åla sig och sprattla med benen som om hon har knip?
    Varför skulle jag då insistera på att ge henne enago?
    Imorn får vi köra till affären och köpa hem rismjöl så vi kan göra egen välling för hon håller sig inte mätt på enbart ersättningen.

Är rismjölsvälling lika mättande som "vanlig"?
    vi kör bara egen rismjölsvälling här, & jag har inte märkt någon skillnad vad gäller mättnad av den vs köpevälling. vi kör på 2,5-3 dl rismjölk, 2 msk rismjöl, 0,5 msk pofiber & 1 msk rapsolja.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-03-15 20:42:57 följande:
    Ja, just det.

Jag frågade idag på apoteket.
    Antingen så kan man gå/ringa till apoteket och be dem ta hem och hon sa att det varierar men det brukar ta 1-2 dagar och sen får man hämta där.
    Eller så kan man ringa ett nummer här i Halland till Posten som kör hem det åt en mot 39:- tror jag det är och han som beställde skrev snarast och torsdag. Men han trodde inte att vi skulle få dem på torsdag (2 dagar) utan snarare fredag, om vi har tur...
    Så vi får väl se hur lång tid det tar.

Men med andra ord så ta telefonnumret till ditt apotek i V-berg och ring dem och be dem ta hem receptet till dig så fort du fått det från läkaren? Hoppas bara hon kan skriva ut utan dietistkontakt..

Men jag räknade på det, alltså mängden som går åt, så gör det till din lilla och ta med infon till läkaren så bör hon ju veta.
    Till exempel
    En skopa väger 5 g och det blandas med 30 ml vätska. En burk väger 400g.
    Så äter hon t.ex 6 dl Neocate per dag så blir det 5 g x (600/30 )= 100 g Neocate per dag och en burk räcker alltså i ca 4 dagar.

Det stämmer va?
    Jag tror att man ska få så det räcker 2 månader. Eller hur mycket får ni andra? Det var ju ett tag sedan lilleman fick...
    vi har just fått 12 burkar neocate LCP, tror det var för 1 eller 2 månader. dock tror jag inte jag vågar ge neocate. för den är ju baserad på glukossirap (majs?). vi ville ha nåt annat än althera eftersom vi misstänker att dottern reagerar på maltodextrinet i den, & så skrev dietisten ut neocate istället, men det är ju ännu värre isf! 
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-03-15 20:51:07 följande:
    Kan man få klåda som symtom på allergi/överkänslighet utan att man nödvändigtvis måste ha massa synliga utslag ?
    oh ja. jag kan få klåda som liksom kryper i hela kroppen. det kliar än här än där, men ger inga utslag.
  • tes 75

visst är det så att glukossirap har högre halt av sitt "ursprung" än maltodextrin? dvs om det är högre koncentration av t ex majs eller vete i glukossirap än i maltodextrin av samma råvara.

• tes 75
    Kavat skrev 2011-03-16 12:18:06 följande:
    Har ingen fakta (den kommer nog från Miralicia snart. ) men jo, glukossirap är värre vill jag minnas.
    jag tänkte väl det. skumt att dietisten gett oss neocate istället för althera, när vi sade att vi slutat med althéran pga maltodextrinet i den.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-03-16 12:38:56 följande:
    Men neocate borde ni klara. Skulle skrivit det igår.

Neocate är gjort av glukossirap av majs, men enligt dietisten går det typ inte att reagera på den även om man är majsallergiker för den är gjord på helt fria aminosyror så kroppen kan inte känna igen den som majs.

Jag var jätte skeptiskt också, men både Angels C och Mama Laws W tål Neocate trots att de inte tål majs.

Så våga testa (försiktigt!)
    aha! ja, då kanske vi ska testa ändå. dottern är iofs hela 1 år snart & har inga problem med vikten (väger väl 12 kilo, hehe), men det kan ju vara bra att berika hemgjord gröt & välling ändå.
  • tes 75
    SmillaMilla skrev 2011-03-16 20:21:08 följande:
    Oj då, det här kommer nog att bli jobbigt känner jag. 

Hur kan man kombinera glutenintollerans och mjölkallergi. Plus att barnen reagerar mot soja produkterna. Det här kommer ju inte att gå! Finns ju inget vi kan äta.  
    som de andra skriver, kolla i bloggen utanallt.blogspot.com!

i vår familj har vi allergier mot allt ni har, plus majs & lite till (se min lista här), & det funkar! tråkigt blir det förstås, särskilt vad gäller godsaker, men man vänjer sig. jag håller på att samla mina knasiga recept i en liten blogg, återkommer här när den har lite i sig!
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-03-16 20:15:31 följande:

Idag var vi på barnallergimott. Läkaren lyssnade till vad jag hade och säga och sa sen att amanda var komjölksallergisk och att hon även har förkylningsastma.

Hon anser inte att vi ska behöva provocera, dels för att viktuppgången talar för att hon är komjölksallergisk och för att hon anser att vi redan provocerat när jag gav nutramigen och althera och att det inte fungerade var ytterligare ett bevis. Nu skulle vi vänta 6mån innan vi provocerar nästa gång.
    sen skrev hon ut recept på neocate. Fick utskrivet 24 burk *6 uttag så det lär ju räcka i ungefär ett halvår.

Angående förkylningsastman skulle vi strunta i läkarna i halmstad och ge den pulmicort som vc läkaren skrev ut. Hon säger att det är löjligt att de sa att vi inte skulle göra det för att hon inte fått nån diagnos då man behövde komma dit 3 gånger med andningsbesvär. Hon sa att hon ansåg att det räckte gott och väl att det satt sig i lungorna 2 gånger.

Hon sa att vi skulle ge dubbeldos i början, 2 puffar morgon och kväll, men jag har glömt hur många dagar hon sa att "i början" var?

Hon tyckte jag skulle forsätta mata amanda precis som vanligt, alltså inte utesluta något mer för hon trodde inte hon hade fler allergier med tanke på vad jag berättat. Hon tror att symtomen kommit tillbaka för att hon ätit penicillin, det är ju ändå 10dagar sen vi avslutade kuren, kan det fortfarande göra henne dålig?

ikväll började amanda gråta jättemycket igen när hon drack sin enago. vad ska jag göra? det måste väl vara den som ställer till det? visst kan jag göra rismjölsvälling även om läkaren sa mata på som vanligt? Man kan ju alltid testa?

jag skulle helt klart bytt ut enagon mot egen välling! berikar ni med neocate blir det ju näringsmässigt fullvärdigt. om det inte är så att ni misstänker celiaki? (hänger inte riktigt med på allt här..).

när vi misstänkte mjölk-- & sädesslagsallergi när dottern var 8-9 månader; bytte vi först vanlig välling & gröt mot enago men behöll nattmålet NAN, & vips slutade dottern kräkas konstant. dock blev diarréerna allt värre, så då bytte vi bort enago gröt & välling mot hemmagjorda risvarianter, varpå dotterns mage blev nästintill bra, förutom de dagar vi gav fruktpuré med äpple i. så tog vi bort äpple, då bajsade dottern bara knasigt på eftermiddagarna. till sist ersatte vi nattmålet NAN mot Althera, & DÅ blev hon helt bra. fast humöret & nattsömnen blev inte ok förrän vi också tog bort altheran (misstänker att laktosen eller maltodextrinet i den ställde till det).
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-03-17 20:07:01 följande:
    Tack för din "historia"! Känns skönt att höra hur andra har haft och hur andra har gjort.

Läkaren vi träffade trodde som sagt Amanda enbart har komjölksallergi och att alla symtom som hon fått tillbaka beror på att hon ätit penicillin och att det kan vara så att hon fortfarande har kvar lite mjölkprotein i kroppen efter att vi försökt ge henne nutramigen och althera. Kanske stämmer, men jag tycker det är så märkligt att hon får så ont i magen efter enago. Vi har iaf slutat ge det idag.
    Amanda är ju helt klart bättre nu, glad om dagarna men kvällarna är inte bra alls. Hon kallsvettas, gråter och vrider sig när hon äter och efter det verkar hon ha ont i magen. Idag gav jag enbart neocate som kvällsmål och då var det lite bättre. hörde inte att det körde runt i magen på henne och hon somnade lättare än förut.

Kavat: Jag har glömt ringa apoteket och beställa neocate.. hur lång tid skulle det ta ungefär innan de fick in det man beställt?

Förstår inte riktigt hur jag ska göra för att ta bort alla sädeslag, hon har knappt några burkar alls som hon kan äta som det är och hon totalt vägrar äta min hemmalagade mat. Men på något vis får vi göra.
    Tror jag börjar ge neocate och risvälling och blir hon inte helt bra får jag testa ta bort nästa grej.
    vad tror du om det? går det göra så istället?
    de sädesslags-, mjölk-, majs- & baljväxtfria barnmatsburkar vi ger är:
    * Semper 6-månaders med kalv & potatis
    * Semper 6-månaders ekologiska kyckling & ris
    * Semper 8-månaders Grönsaks- & kycklinggryta
    * Semper 8-månaders Farmargryta
    * Hipp 8-månaders Pyttipanna
    * Hipp 8-månaders Grönsaks- & kycklingrisotto

Dock innehåller de flesta tomat, & det verkar vår dotter reagera på med utslag på benen. men hon är 1 år nu & har börjat äta vår mat så smått så vi behöver förhoppningsvis inte ge burkar så länge till (hemgjorda puréer totalratas).

jag har inte hittat några 1-årsburkar utan mjölk eller sädesslag.
Svar på tråden Allergitråden