• tes 75

Allergitråden

trållmor skrev 2011-03-12 11:11:18 följande:
    Fast när jag ringde Nestlé så kunde inte de svara på vilken stärkelse de använde sig utav, om det var baserat på ris/majs/vete odyl, då svarade de att de använde sig utav olika leverantörer och hade inte koll på vilken stärkelse som hamnade i vilken burk. Så har du otur, och Nestlé inte har ändrat sen jag pratade med dem i maj någon gång, så kan stärkelsen vara baserad på vete tex  Semper använder sig BARA av risstärkelse.
    men vad f-n! till oss skrev de nedanstående som svar på vilken stärkelse de använder. då kan vi alltså inte vara säkra på att maten inte innehåller majsstärksle alltså.. nåväl, hon äter förhoppningsvis snart bara vanlig mat.

Vi följer Livsmedelsverkets regler som bl a säger att produkter som innehåller någon form av vete (eller stärkelse av ursprung vete) alltid ska deklareras. Kan du inte läsa något om detta innehåller alltså stärkelsen INTE vete. 

Majsstärkelse finns i följande produkter:

4 mån Majspuré

8 mån Mormors Kalops

8 mån Couscous med Kyckling

12 mån Fiskarens Laxgryta

Potatis Spätta Parisienne

Flygande Jakob med kyckling

18 mån Pasta köttbullar

Fruktburkar innehåller endast tapiocastärkelse eller risstärkelse.

Detta gäller alltså per datum idag om man säger så och recept kan ändras. Dock i de fall du undrar är du alltid välkommen att kontakta oss, och vi kommer att ta ditt önskemål angående märkning av stärkelsen vidare till de som är produktansvariga.

Med vänlig hälsning

Nestlé Sverige Barnmatsforum

Lisa Göthe

Box 7173

250 07  HELSINGBORG

Tele 020-29 92 00

e-mail: [email protected]

• tes 75
    SmillaMilla skrev 2011-03-12 12:25:17 följande:
    Kan man vara allergisk mot majs? Är det släkting till något annat?
    jag & mina båda barn är känsliga för majs, både hel majs & -stärkelse. troligtvis också maltodextrin av majs.
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-03-12 17:04:51 följande:
    NU sov sonen i natt igen så det måste varit kornmalten

Vad är maltodextrin? vad kan det innehålla?
    stärkelse, är det troligt att det är vete eller undviker ni allt där det bara står stärkelse på innehållsförteckningen?
    maltodextrin kan väl vara av vilken stärkelse som helst, men oftast majs..
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-03-12 17:04:51 följande:
    NU sov sonen i natt igen så det måste varit kornmalten

Vad är maltodextrin? vad kan det innehålla?
    stärkelse, är det troligt att det är vete eller undviker ni allt där det bara står stärkelse på innehållsförteckningen?
    bra skrivet (som vanligt) av miralicia om maltodextrin & likn.
  • tes 75
    SmillaMilla skrev 2011-03-12 19:33:48 följande:
    Okej, vad får ny för symptom?
    kraftiga diarréer främst. sist sonen (nu 2,5 år) åt majs vaknade han på natten & hade bajsat igenom blöjan. han får också utslag runt munnen & på kinderna.  jag får fruktansvärt ont i magen & blir sittande på toaletten av t ex glutenfri pasta, medan jag blir trött, yr och får ont i leder & kroppen av majsstärkelse, dottern (snart ett år) får diarréer & får utslag runt munnen.
  • tes 75
    trållmor skrev 2011-03-12 20:23:58 följande:
    Förlåt, men det ger mig bara känslan av ett oseriöst företag Att de ger olika svar, men det beror ju på när du mailade med dem? HAR de ändrat så stämmer det säkert, men vi bojkottade Nestlé efter vårat svar vilket vi fick per telefon. Mattis är ju praktiskt taget uppväxt på Nestlés produkter, så ibörjan av detta allergiträsket så hade vi absolut ingenting emot dem.
    jag mailade med dem i mitten av januari.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-03-13 22:23:06 följande:
    Fast å andra sidan, hur ofta ändrar man?

Kom på en annan idé. Det går att ha en "dold tråd" där man bjuder in de som hänger och de kan ansöka om medlemskap och sedan kan man där se vilka som tillhör tråden och där kan man själv skriva sin pres (som alltså inte syns för de som inte är medlemmar...?

Det kanske vore en bättre idé?
    låter kanon! både med presentationstråd & att den är dold. så slipper man redogöra för familjens allergier varje gång man ska fråga nåt, & så kan man vara öppen & detaljerad.
  • tes 75
    Suri skrev 2011-03-14 09:28:34 följande:
    Ja, lösvikt. www.exoticsnacks.se/
    på vår nyss ombyggda ICA Kvantum har de placerat allergimaten bakom en jättehylla med naturgodis i lösvikt. känns ju sådär genomtänkt..
  • tes 75
    Suri skrev 2011-03-14 09:41:18 följande:
    Tes 75, men fy vad dumt! Och farligt. Du borde påpeka det. Man får passa sin tvååring så han inte stoppar i munnen, hyllorna sitter ju lågt.
    ja, jag funderar på att göra det. för det är ju inte bara småbarnsfamiljer det drabbar, utan även de med luftburen nötallergi.
Svar på tråden Allergitråden