• tes 75

Allergitråden

Miralicia skrev 2011-02-21 08:09:20 följande:
    Biofoods quinoaflingor är märkta med att de kan innehålla spår av säd och skalrester - om de inte har ändrat på senaste tiden
    vår påse har en symbol med överkorsad ax..
  • tes 75
    saffe skrev 2011-02-21 07:48:01 följande:
    Tack! Just Risentas bovetemjöl har jag jättesvårt att få tag på just nu. Allergimat.com har bytt till Saltå kvarn och dom hade frågat speciellt så att det inte skulle vara kontaminerat, men har för mig att det varit problem med det tidigare ändå. Men dom kanske har ändrat något i produktionen nu.
    jahapp, där lärde jag mig nåt nytt. jag har inte ens tänkt på att bovete skulle kunna vara kontaminerat, men det är ju klart att det kan vara det. då får vi testa om vår bovetetolerans då, eftersom jag & sonen åt bröd bakat på just Saltå Kvarns bovetemjöl förra helgen då vi fick knasiga magar.
    ELI 79 skrev 2011-02-21 08:59:40 följande:
    Tes 75: jag menar pommes frites som man äter ute som de friterar i samma olja som annat.

Rätta mig om jag har fel men tror inte det behöver stå spår av vete om det är under gränsen för godkänt för gluten. Har iaf aldrig sett "spår av vete" på nåt för då skulle det ju t ex stå på havreflingor, rågmjöl etc för det finns ju spår av vete i allt sånt som inte är naturligt glutenfritt...
    det har du rätt i.. fanken, vi äter ju massor med pommes frites, chips & potatisbullar hemma. sonen ratar kokt potatis & hemmagjorda potatisklyftor.
  • tes 75
    Zvartaliljan skrev 2011-02-22 22:36:57 följande:
    Tips om vad detta kan vara??

haft napp ute i kylan?

så där ser vår son ständigt ut under veckorna när han är på dagis, & på helgerna mildras det. vi har ännu inte kommit på varför, men misstänker ricedream som han bara dricker på dagis, eller att de är ute mer där än hemma & att han blir eksemig av kylan.
  • tes 75
    Miralicia skrev 2011-02-22 21:04:40 följande:
    Då har de ändrat det på senare tid, var ngn månad sen som jag köpte den som är här i skåpet.
    vår köptes också för ca en månad sedan. dert kan ju vara så att de köper in från olika odlare, så märkningen kan skilja sig åt.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-02-23 19:05:38 följande:
    Nu hittar jag inte, men vem skrev om Ricedream på dagis?
    det var nog jag, om du menar apropå röda eksem runt munnen?
    tes 75 skrev 2011-02-23 07:13:29 följande:
    haft napp ute i kylan?

så där ser vår son ständigt ut under veckorna när han är på dagis, & på helgerna mildras det. vi har ännu inte kommit på varför, men misstänker ricedream som han bara dricker på dagis, eller att de är ute mer där än hemma & att han blir eksemig av kylan.
  • tes 75
    maribel skrev 2011-02-24 11:44:05 följande:
    Hej allihopa, har riktig idé torka när det gäller nya lunch och middagsrätter. Har kollat igenom era recepttrådar och hittat lite inspiration men nu behövs mer. Tycker det är ok att laga mjölk och äggfritt men när desssutom vete och fisk också ska elimineras blir det lätt att man hamnar i korv och kycklingträsket. Blir tyvärr att jag och mannen äter en rätt och barnen en annan. Hundra kastruller senare vore det kul med variation!

Har ni några bra lunch el middagsalternativ när det mesta som sagt ska bort?
    vi kör ofta på Findus potatisbullar, bacon & lingonsylt. iogs kanske potatisbullarna kan vara kontaminerade med vete iom friteringen..
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-02-24 12:55:57 följande:
    tes 75 skrev 2011-02-24 07:23:00 följande:
    det var nog jag, om du menar apropå röda eksem runt munnen?
    Tack!

Tål han inte sädesslag så ta bort Ricedream! Det är många nu i tråden vars barn inte klarar av Ricedream. Eftersom ni har märkt att han reagerar där och inte hemma så skulle jag absolut börjat med en sådan "lätt" sak att ta bort och se om det gör skillnad.

Vi fick själva köpa in Carlshamns risdryck, lämna kvitto. Men i och med att den håller i en mindre evighet utan kylförvaring så funkar det ju att köpa mycket när vi köpte.
    problemet är att han inte dricker Carlshamns risdryck annat än i välling, ren ratar han den (den smakar ju lite annorlunda än ricedream). så så länge det "bara" är utslag runt munnen som symptom får nog nyttan med kalciumet etc i risdrycken ta överhanden, särskilt eftersom han inte tål några fruktjuicer heller. men blir det värre ska vi be dem ta bort rismjölken på dagis och se om det blir bättre då.
  • tes 75

förresten, någon som vet om det finns någon endaste smörgåsskinka som inte innehåller druvsocker? jag (& mina barn) är allergiska mot både vete & majs, så inget druvsocker funkar. jag åt en färdigrätt med druvsocker i häromkvällen, & svällde upp så mycket om magen att jag såg gravid ut. lade tom ut en bild på facebook & lurade halva vännerlistan att #3  var på gång Skrattande

• tes 75
    Kavat skrev 2011-02-24 14:11:13 följande:
    Maken kom igår och sa att Johanssons släppt nya produkter "utan allt konstigt". med sirap i som enda "konstiga". Men har inte kollat själv. Kolla upp deras nya skinka med andra ord!
    Johanssons? www.ingemarjohansson.se/ alltså? vete 17 om de finns i stockholmsområdet.. eller var bor ni? på deras webb finns inga smörgåspålägg.
  • tes 75
    Bokhylla skrev 2011-02-24 14:31:11 följande:

Totalt novis på bakning, någon som har tips på vad man kan ersätta typ lailas gula med?

inget Rynkar på näsan eller ja, du kan testa att blanda bovete & rismjöl. det funkar ibland. baka mjukt bröd eller kakor utan vare sig vete eller majs är nästan omöjligt. men bakning har andra här i tråden bättre koll på än jag. det mjuka bröd jag lyckats baka är risentas lingonbröd, & miralicias chokladkaka (ersatte där maizenan med rismjöl):

och här har du muffins på rismjöl.

kolla också i bakrecepttråden utan allt här på FL! jag har skivit in några recept där som inte inneåller majs.
Svar på tråden Allergitråden