• tes 75

Allergitråden

saffe skrev 2011-02-24 16:32:14 följande:

Här kommer ett recept på tekakor, det kanske kan vara nåt för er? Jag tycker det blir gott och det funkar lika bra till tekakor som till pitabröd när man äter tacos! 

4 dl vatten
    25 g jäst
    1 krm salt
    ½ dl rapsolja/olivolja
    ½ dl ljus sirap
    3 strukna matskedar fiberhusk
    4 dl rismjöl

Smula sönder jästen
    Strö över saltet
    Rör om till jästen löses upp
    Häll över oljan
    Rör om
    Värm vattnet lite mer än fingerljummet
    Häll över vattnet
    Tillsätt sirapen
    Rör om
    Tillsätt fiberhusken och blanda allt med degkrokar
    Tillsätt rismjölet och blanda med degkrokar ( i typ matberedare eller
    elvispar )

Tag en bakplåt täckt med bakplåtspapper
    Strö ut rismjöl på bakbordet
    Tag och platta ut degklumpar till lagom stora tekakor ( ca 5-7 mm tjocka
    ) och lägg på plåten
    Täck över kakorna med duk
    Låt jäsa i varm temperatur i 30 min ( tips: ställ plåten på spisen med
    ugnen påslagen )
    Ugn 190 grader
    Grädda i 20 minuter
    Täck över med duk och låt brödet svalna.

Går utmärkt att frysa och tina i micro.

men åh, tack! var har du hittat detta recept? egenutvecklat?
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-02-25 07:48:19 följande:
    Tes: och de blir jätte goda kan jag tillägga! jag och lillan sitter och äter varsin nu :)
    underbart att höra! vår 11-månaders har börjat kväljas av morgongröten, & sonen äter aldrig mer än ett par tuggor av riskakorna eller risbröden, så mjukt bröd vore super att kunna ge dem. nu kan jag ju det!
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-02-25 11:34:16 följande:
    Åh måste oxå testa. Det enda som funkat annars är tunnbröd som min mamma gjort.
    vad innehåller det tunnbrödet?
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-02-25 07:48:19 följande:
    Tes: och de blir jätte goda kan jag tillägga! jag och lillan sitter och äter varsin nu :)
    tes 75 skrev 2011-02-25 08:00:17 följande:
    underbart att höra! vår 11-månaders har börjat kväljas av morgongröten, & sonen äter aldrig mer än ett par tuggor av riskakorna eller risbröden, så mjukt bröd vore super att kunna ge dem. nu kan jag ju det!
    nu har jag bakat! sonen älskade bröden men, jag blev illamående av dem. antar att jag är allergisk mot psylliumfröskal, eftersom jag ockå blir illamående av bulkmedel med psyllium. prutt också.
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-02-25 16:55:44 följande:
    Ja det hoppas jag också verkligen!!
    Ville bara förvarna dig så du inte blir besviken OM det nu är så att han reagerar!! Men jag håller alla tummar jag har

När han ser ut såhär...vad sjutton kan det vara? Kontakt? Det  kom efter att vi hade ätit mellis. Han fick hårdbröd och mjölk MEN storebror åt vanlig macka och de sitter ju bredvid varandra...det är det enda jag kan komma på?!
    precis en sådan röd fläck på kinden har vår son haft hela dagen idag! kom efter att han sugit på ett par frysta hallon (han åt dem inte). han kan iofs också fått smulor med vete i på fingrarna & tagit sig i ansiktet.
    Miralicia skrev 2011-02-25 17:08:47 följande:
    Kan komma med ett litet tips på smörgåspålägg om man vill slippa fundera på ursprung  till glukossirap, dextros, druvsocker etc då den enligt inehållsförteckningen innehåller vanlig sirap (har dock inte ringt och dubbelcheckat, men funkar bra för mig): Euroshoppers hushållsmedwurst som finns på Ica.
    Är storpack med 400 g och jag har för mig att de kostar runt 25:- betydligt billigare än de olika småförpackningar skivat charkpålägg som utbudet främst består av annars.

Innehållsförteckning: gris- & nötkött 85%, potatisflis, fett från gris, salt, potatismjöl, sirap, vitpeppar, ingefära, rökarom, antioxidationsmedel (E301), konserveringsmedel (E250).
    jag kan också tipsa om Scans medwurst

• tes 75
    Mela78 skrev 2011-02-26 20:54:25 följande:
    Jag har jobbat på McD för (länge sedan visserligen) men då friterades det hejvilt i de olika fritöserna. Kan mycket väl tänkas att de friterad nuggetserna i pommesfritösen. Tror att jag för ett halv år - år sedan läste på allergiinformationen på McD att de inte kan garantera att de inte kontaminering förekommer när det gäller fritöserna.
    Mela78 skrev 2011-02-26 20:57:46 följande:
    Som ovan, har jobbat på McD. Man kladdar ju väldigt med både bröd och kött när man gör burgarna och stekspaden kommer i kontakt med bröden kontinuerligt. Har för mig att ni är väldigt känsliga mot vete, och visst innehåller väl McD bröd även soja/sojasläkting så det är nästan säkert att det är kontamination i McD kök som orsakar reaktionerna. Tänkt även på att de med stor sannolikhet friter hejvilt till höger och vänster i fritöserna. 
    fast McD är ju allergicertifierade numer. dock nämner de inget om just friteringen på sin hemsida.. www.mcdonalds.se/se/maten/kvalitet/tryggare_mat/kort_om_allergenerochvarmathantering.html
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-02-26 22:03:52 följande:
    I går blev jag så less på sambon som vill väl men det blir så fel, när det gäller sonen. Han tycker synd om sonens begränsade meny så ibland "sticker han till" honom saker som typ havreflingor mm och jag blir lika arg varje gång.
    Jag har försökt säga att ju fler ggr du gör så desto mer van blir han ju att han får "andra" saker än det han ska ha. OM han bara får "sin" mat så kommer han ju vara van vid det och inte fråga efter något annat...

I går hade han gett honom 3-5 st havreflingor som t o m var vetekli i!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Sonen var givetvis röd om kinderna i går och lite svullen om magen (eftersom han fortfarande är lös i magen efter magsjukan så lär det väl inte sätta sig som förstoppninng denna gång ändå). Försökte prata med honom och han förstod väl men jag blev så less på att aldrig få ett ordentligt "ja jag ska vara jättenoga"

I dag gjorde jag då en sak som eg är sonen som råkar ut för men samtidigt så är det ju sonen som råkar ut för det gång på gång ändå. I dag när vi skulle köpa lördagsgodis ås brukar vi köpa utan glukossirap, finns på en affär i närheten men vi brukar köpa hem så vi har några paket som han får några st av varje lördag.

Denna gång köpte jag vanligt godis med glukossirap i...sonen åt bara 3-4 bitar, sedan ville han inte ha mer, utan ville ha sitt vanliga godis (utan glukossirap) som han givetvis fick. I kväll var han ILLRÖD på kinderna.  Sambon var inte hemma när han åt godiset...

När sambon kom hem så bar jag dit E och sa "kolla så han ser ut, han åt 3 BITAR godis, sen ville han inte ha mer och ändå ser han ut såhär!!! Vi FÅR Inte ge honom nåt med vete i..."
    Tror och hoppas att han fattar nu!! Jag sa att han är ju jättekänslig..."jo det är nog så" var hans svar då

Tänkte att om  han verkligen får svart på vitt så kanske det går in bättre, vet inte annat vad man kan göra?!?
    OT vad gäller ditt inlägg (där jag VERKLIGEN förstår din frustration!); vilket godis är det ni köper som är fritt från glukossirap?
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-02-27 13:59:56 följande:
    Ekorrens ekologiska smågodis. Det finns sorter MED glukossirap OCH med vetemjöl i så väldigt viktigt att läsa på. De två sorter vi hittat som inte innehåller det är "smågodis vilda bär" samt "smågodis syrlig blandning". Riktigt goda faktiskt!

Jag är ju en godisgalning och dessa kan jag äta utan problem!! Lite hårdare än "vanligt" godis men annars smakar det likadant!
    äsch, det är majs i.. så klart.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-02-27 14:12:37 följande:
    tes75

Hallonstängerna från goodstore.se borde väl funka!? Tror det bara är hallon och pektin???

Ser att webshoppen var stängd nu. Men kolla in i morgon!
    ska kolla upp det! tack!
    ELI 79 skrev 2011-02-27 14:20:33 följande:
    tes: det där marknadsgodiset som jag la ut receptet på då¨? fast du kanske vill ha något som du själv sliipper göra?
    precis, det vore skönt att slippa göra allt själv.. men ska kolla ditt recept förstås!

har just nu hemgjord glass på rismjölk & kokosgrädde på frysning, verkar bli mums!
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-02-18 16:22:25 följande:
    OLW har släppt nya chips Dill & Gräslök SUPERCHIPS utan mjölk i!!!! Jag ringde OLW och dubbelkollade för jag litade inte riktigt på att de tänkt till.  (Finns nog 2 andra dill & gräslök från OLW med mjölk, så läs noga)

har ni provat dem? jag käkade en handfull igår kväll, & fick supersvullen & bökig mage. jag misstänker glutamaten..
Svar på tråden Allergitråden