• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Molina
    t0va skrev 2011-08-13 22:58:49 följande:
    Hade hon precis fått den medicinen? Vilken var det och vad har ni fått nu? Jag har själv adhd så jag har lite koll på vad det finns för sorter. Värt att tänka på är att endel av sorterna fungerar bättre på adhd:n och andra sämre, precis som med alla andra mediciner. Endel läkare har fått för sig att de ger samma effekt på samma mängd medicin men det stämmer inte alls. 

Sen ska det gå att få mediciner specialbeställda utan vissa ämnen om det är så att det ämnet behövs tex. för att göra själva kapseln. Kan vara bra att veta ifall det är mer saker som ställer till det.  
    Åhh dig är precis vad vi behöver nu, hon har ätit Ritalin och fick gå över till Concertan och vad dom sa va den enda skillnade att de ämnet som lugnar dom lite va lite mer i Corncertan och just ämnet laktosmonohydrat i corncertan.
    Hon hade fått 2doser av Concertan, dag 1 på kvällen började hon bli konstig och dag 2 spårade allt ut.
    Ritalin har ingen laktosmonohydrat och den har hon ätit i ca 2mån utan problem förutom att den verkar inte fullt ut på henne. Och nu får hon den igen dom hade henne kvar på övervak och kollade så hon inte fick en reaktion.
    Menar du att man kan specialbeställa medicin så skulle ju vara toppen om det gick.
  • t0va
    Maddisen80 skrev 2011-08-13 22:41:13 följande:
    Är det någon som har recept på soppa
    Det får inte vara vete/vetesträkelse,mjölprotein,lök,kål och inte mjölkprotein inte majs eller ärtor
    vi gör också med potatis, palsternacka och morot. Brukar ha i lite korv också för sonen är överförtjust i korv, har vi broccoli hemma så tar jag i det med. Funkar både för mig och sonen, nu när han vill äta själv så gör jag lite större bitar så får han plocka med händerna, innan så mixade jag hans lite mer. 

Ikväll satte min korvoman i sig 3 grillade korvar, helt otroligt. Till mellanmål på dagen så åt han 2 stora bananer och skrek sen för han ville ha mer. Så skönt att han äter och har hittat favoriter som han får äta.  
  • t0va
    Molina skrev 2011-08-13 23:11:36 följande:
    Åhh dig är precis vad vi behöver nu, hon har ätit Ritalin och fick gå över till Concertan och vad dom sa va den enda skillnade att de ämnet som lugnar dom lite va lite mer i Corncertan och just ämnet laktosmonohydrat i corncertan.
    Hon hade fått 2doser av Concertan, dag 1 på kvällen började hon bli konstig och dag 2 spårade allt ut.
    Ritalin har ingen laktosmonohydrat och den har hon ätit i ca 2mån utan problem förutom att den verkar inte fullt ut på henne. Och nu får hon den igen dom hade henne kvar på övervak och kollade så hon inte fick en reaktion.
    Menar du att man kan specialbeställa medicin så skulle ju vara toppen om det gick.
    ok, då ska jag se om jag kan få lite klarhet i det här. Du kan ju maila om du inte vill skriva öppet här också. :) 
    Vilken dos fick hon av ritalin? Det finns 2 sorters tabletter, en som är just tablett på 10mg och en som är i kapslar och har lite olika doser. Kapslarna och tabletterna fungerar på olika sätt och ger olika effekt. Kapslarna har långtidseffekt så meningen är att man ska kunna ta 1 kapsel på morgonen och ha effekt under hela dagen.

För endel så räcker det inte så man måste ta en till lite senare för andra så får man inte någon jämn effekt av kapslarna. Då kan man prova att ta tabletten på 10mg flera gånger under dagen och det hjälper endel att få lagom effekt.

När det gäller concerta och ritalin så är det samma aktiva ämne, dvs. det som ger effekt Metylfenidat, men jag och många andra jag pratat med som provat upplever en skillnad. Både i hur mycket man måste ta för att få effekt och hur det verkar. Jag blev stenhög på 18mg concerta i början men sen blev det normalt, när jag sen bytte till Ritalin och fick 20mg så mådde jag askass. Slutade efter 3 dagar och satt och skakade som en knarkare med abstinens i 2 dagar. Sambons bror som jobbade på akuten på ett stort sjukhus i STHLM sa att jag såg precis ut som en knarkare. Var vit i ansiktet, skakade i hela kroppen och var pillig med händerna. 

På concertan så upplevde jag aldrig något liknande. 

Många säger att 18mg concerta motsvarar ca 10mg ritalin, men jag gissar att för endel är det tvärt om eftersom vi alla reagerar olika. Sen ska man veta att väldigt många med adhd och aspergers är antingen jättekänsliga mot mediciner och andra substanser tex. alkohol eller så är man jättetålig. Det kan ju stämma in med att din tjej reagerar även på laktosmonohydrat om det nu var orsaken. 

Man kan få mediciner specialtillverkat om man inte tål ett ämne tex. jag vet många som har sköldkörtelsjukdomar som inte kan äta laktos, eller är vegetarianer och inte äter gelatinet i den medicinen. De får medicin tillverkat i sthlm är apoteket som tillverkar piller åt dem. 

Så det borde gå att få även till din dotter, nu vet jag inte vad laktosmonohydrat gör i processen men eftersom det är i kapseln så bör det gå att få till ändå. Jag kan fråga en av de som jag vet får medicin tillverkad utan laktosmonohydrat hur det är hon får det. 

• Allrona

Mithrandil - usch vad jobbigt ni har det. Det är ju så otroligt påfrestande att hela tiden se sina barn må dåligt! Skickar en stor kram och hoppas att de mår bättre snart.

• Tessou

Kikar in....

På Torsdag ska jag göra gastroskopi för att få svar på om jag är glutenintolerant. Jag är jättenervös - klarar inte ens halsprov!

Ni som har Celiaki, var/är ni överkänsliga mot något mer? Har det isåfall blivit bättre så ni kan äta det efter att ni fått er diagnos?

ELIAS 090326
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-08-13 23:09:56 följande:
    Mithrandil, vad jobbigt ni har det. Gå på din känsla säger ja. Tror du hon reagerar på maizena och risdryck så ta bort det några veckor och se?! Äter hon Neocate klarar hon sig alldeles utmärkt. Funderar om det är för mycket stärkelse hon reagerar på? Sen om man ska gå efter "boken" så tar de ju 2 veckor innan kroppen är ren så att testa nytt för ofta är inte bra det heller. Vettigt att prata med dietisten och få allmänna råd om näring osv, men när det gäller specialspecial så är hon inte så insatt i produkter osv. Stort tips är att skriva ner specifika frågor och se till att du får svar på dem. Man kan lätt prata länge med henne och ändå glömma fråga viktiga saker. hinner du ses 29:e då? Hojta till! Kram!
    Jag vet inte alls hur jag ska göra. funderar på att låta henne vara hemma från förskolan och bara ge ersättning i 2 veckor. Kan man göra så? Hon vill ju äta och blir sur om hon inte får äta mat, men om hon inte ser nån annan äta kanske hon går med på det? Idag bajsar hon vatten och hela rumpan är som ett sår. Har inte ätit mycket mer än en pyttebit äpple, neocate och så lite glutispasta och lithells korvisar.

Har räknat upp för mig själv vad de äter och listan är inte lång. Det måste nästan vara något annat fel på henne än just allergi? Inte kan man väl reagera på allt man stoppar i munnen?

de äter:
    ris, potatis, glutispasta eller sam mills, kött, lithells korvar, carlshamns risdryck, carlshamns flytande margarin, carlshamns bordsmargarin, maizena, bovetemjöl, rapsolja, salt, svartpeppar, paprika krydda och grillkrydda (alla kryddorna är santamaria) oldas risbröd, friggs riskaka naturell, äpple, majskrokar, majs, gurka, mjölk och glutenfri leverpastej. Det är nog allt, och så varieras det om vartannat. Vad kan hon egentligen reagera på när hon äter så få olika saker? Helt sjukt.

Nej, jag känner mig strandsatt. Jag som tyckte det var svårt när vi misstänkte att hon var mjölkallergisk och tyckte så synd om alla er som åt utan allt. Nu äter min också utan allt men är ändå inte bra. Skit rent ut sagt.
    Ursäkta för att jag klagar. Det värsta är bara att man har så dåligt samvete och skäms så när jag inte hittar vad som är felet. Jag borde ju komma på vad det är nångång och nu har vi hållt på i över ett halvår.

att ses den 29 är ju ett måste om ni har tid. var länge sen nu.
    Kramar!

alrro: Tack vännen!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Jaramla
    mithrandil skrev 2011-08-13 22:51:18 följande:
    Hur går det för er? 
    vi frossar i glass för att ta igen den tappade vikten under semestern.... och sämre kan man ju ha det

jag tror det går bra med maten fast det känns som det finns många fällor. men sonen är väldigt ledsen just nu över att han inte kan äta allt och väldigt upptagen av vad andra kan och inte kan äta. han kan sitta och rabbla "mormor kan inte äta vitlök och moster kan inte äta kött och harry kan inte äta choklad och helena kan inte äta äpple"och sen frågar han säkert 25 gånger om dagen vad jag eller andra inte kan äta. han blir också ledsen om han får ett likadant alternativ men inte samma, tex en kompis var här och hennes barn fick ett smörgåsrån och det ville min son också ha. jag tog fram glutenfria till honom men då blev han jätteledsen och började gråta över att hans var glutenfria. han kommer ihåg när han kunde äta gluten och säger att han tycker om att äta gluten och rabblar upp vad han brukade tycka om att äta som han inte får äta nu. men det är väl en del av en bearbetningsprocess som jag hoppas går över så småningom
  • mithrandil
    Jaramla skrev 2011-08-14 21:29:37 följande:
    vi frossar i glass för att ta igen den tappade vikten under semestern.... och sämre kan man ju ha det

jag tror det går bra med maten fast det känns som det finns många fällor. men sonen är väldigt ledsen just nu över att han inte kan äta allt och väldigt upptagen av vad andra kan och inte kan äta. han kan sitta och rabbla "mormor kan inte äta vitlök och moster kan inte äta kött och harry kan inte äta choklad och helena kan inte äta äpple"och sen frågar han säkert 25 gånger om dagen vad jag eller andra inte kan äta. han blir också ledsen om han får ett likadant alternativ men inte samma, tex en kompis var här och hennes barn fick ett smörgåsrån och det ville min son också ha. jag tog fram glutenfria till honom men då blev han jätteledsen och började gråta över att hans var glutenfria. han kommer ihåg när han kunde äta gluten och säger att han tycker om att äta gluten och rabblar upp vad han brukade tycka om att äta som han inte får äta nu. men det är väl en del av en bearbetningsprocess som jag hoppas går över så småningom
    Ajdu, ja. det är väl lite sådär om de en gång fått smaka annat. alexander är inte helt med på noterna med att inte få äta pizza och smörgåsar och sådär, men jag är ändå förvånad att det går såpass bra.

Vad är det han inte tål? "Bara" gluten eller har ni också fler allergier? Hur gammal är han?
    Har tappat kollen på de flesta andra här inne.
  • Tibell

Mithrandil : fy vilken soppa ni sitter i :( hoppas verkligen det vänder !
    Är det magen som är sämst hos amanda just nu ? Kan hon ha fått i sig någon bakterie ? Kanske vore bra att lämna avföringsprov och kolla så inget är galet ?
    Det låter ju som att det kanske vore bra idé att endast testa neocate ett tag och se vad som händer ? Har för mig att ni testade det sist du var här inne.. Hur mådde hon då?

Vi har faktisk haft det riktigt bra i sommar. Bellas astma är kanon sedan katterna togs bort och hon har fått vara infektions fri.
    Sen blir hon fortfarande väldigt lätt anfådd med bukandning och indragningar vid minsta lilla ansträgning... Men så kanske alla barn gör ? Jag vet ju inte :)
    Däremot har hon haft flera reaktioner med några slags nässelutslag i hela ansiktet upprepade gånger i sommar. Anledning har vi inte hittat än. Du kan se bilder i mitt galleri under forum bilder tror jag.
    Ska på ny läkarundersökning den 31:e. Då ska nya tester tas och ny vikt/längd.
    Sist hade hon inte växt alls.
    Men sen fick vi neocate och nu när jag vägde henne hemma idag såg det riktigt lovande ut :)

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-14 21:40:08 följande:
    Mithrandil : fy vilken soppa ni sitter i :( hoppas verkligen det vänder !
    Är det magen som är sämst hos amanda just nu ? Kan hon ha fått i sig någon bakterie ? Kanske vore bra att lämna avföringsprov och kolla så inget är galet ?
    Det låter ju som att det kanske vore bra idé att endast testa neocate ett tag och se vad som händer ? Har för mig att ni testade det sist du var här inne.. Hur mådde hon då?

Vi har faktisk haft det riktigt bra i sommar. Bellas astma är kanon sedan katterna togs bort och hon har fått vara infektions fri.
    Sen blir hon fortfarande väldigt lätt anfådd med bukandning och indragningar vid minsta lilla ansträgning... Men så kanske alla barn gör ? Jag vet ju inte :)
    Däremot har hon haft flera reaktioner med några slags nässelutslag i hela ansiktet upprepade gånger i sommar. Anledning har vi inte hittat än. Du kan se bilder i mitt galleri under forum bilder tror jag.
    Ska på ny läkarundersökning den 31:e. Då ska nya tester tas och ny vikt/längd.
    Sist hade hon inte växt alls.
    Men sen fick vi neocate och nu när jag vägde henne hemma idag såg det riktigt lovande ut :)
    Skönt att höra att allt går på rätt håll för er! Tur att ni fick neocate tillslut. Kan hända de flesta av hennes problem berodde just på altheran för visst ger ni inget laxerande heller nu? Astman kanske också delvis berodde på den?
    Vad tror ni nässelutslagen beror på? Något i matväg eller kanske att hon varit och rullat i gräset?

Vi klarade aldrig ge enbart neocate sist. Hon blev vansinnig när alexander åt så jag fick ge upp. Vad jag tänker mig nu är att Alexander kanske ska vara hos deras pappa tills allt det här är bättre och så kan jag äta när hon sover så slipper hon se någon äta. vet faktiskt inte vad annars jag ska ta mig till. Det är framförallt magproblem men hon är också lite tungandad. svårt att sova och överallt hela tiden, ganska så hyperaktiv men det kan ju också bero på magen.

De har tagit avföringsprover för ett par mån sen och de var normala. Ska ringa och prata med barnmott imorgon och se om det finns något annat de kan göra eller om det kan vara något annat fel än just maten.
    Men troligtvis är det väl något de ätit för Alexander har inte fått skött magen på 5 dagar nu och så har han fått som små konstiga knottror på armbågarna som ibland är hudfärgade och ibland röda. Fångas inte på bild.