• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Molina skrev 2011-08-12 20:01:27 följande:
    Japp allt blev kaos inatt hon hyperventilerade och hamnade i en lättare chocktillstånd så hon fick åka blåljus in av en enkel liten medicin som innehöll mikrogram av ett laktosämne som vanligtvis en med mjölkallergi inte ska reagera på, väl inne fick hon en sån adrenalinspruta sen vände det men burr burr otäckt.
    Och vi trodde hon fått en magsjuka :(
    Så konstig vi gjorde ju en koll på om hennes allegi kunde sitta i andningvägarna på barnkliniken och där reagerade hon inte alls så jag förstår inte hur det här kunde hända men otäckt va det.
    Vad var det för medicin då?
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va

Fy vilken natt vi har haft. Idag åkte vi till mina släktingar 35mil... så jag hade hoppats på att få sova lite. Sambon har inget körkort så jag måste vara i skick för att köra. 

Så när jag håller på och packar för fullt så ropar sambon och säger " han får väl inte äta smörgåsrån?" Nej vrålar jag och rusar ut i köket. Då har ungen på något sätt hittat ett en bit smörgåsrån. Vet inte vart han hittat det ifrån.

Kvällen var ok, han somnade i bilen medans vi åkte och lämnade kaninerna till kaninvakten men kl 2 då brakade helvetet loss. Han vred och vände sig och grät, gav en flaska ersättning men han ville inte ha utan låg och vred sig. När jag tog upp honom så han satt mage mot mage så kunde han somna om men varje gång jag la ner honom började det om och efter 2 försök så blev han jätteledsen. Så jag sparkade upp sambon som fick köra vagn i lägenheten medans jag rotade igenom packningen efter alvedon. Det har hjälpt tidigare. Efter mycket om och men och massa kamp så fick vi i honom en dos.

Sen 30min senare när han legat på min mage och jag nästan somnat ett par gånger så somnade han om, men kröp runt ett tag och grymtade. Så vid 4 kunde jag somna om. Men som tur var så vaknade vi inte förrens 10, hade tänkt åka vid 9-10 men ändrade de planerna. Tur att det är ljust ute även på kvällen nu.

Jag är övertygad om att det var smörgåsrånet, han kanske tog 2-3 små tuggor. Var göteborgskex så jag antar att det var veten som ställde till det, han har varit utan det nu ett tag. Men vi ska ju till barnkliniken snart så då kan vi ju berätta att vi testat ;)  

• Molina
    Miralicia skrev 2011-08-12 20:56:20 följande:
    Vad var det för medicin då?
    Hon får medicin för tyvärr lider hon av ADHD och fick nu byta till en annan som enbart ska ha en större mängd av det ämnet som gör att dom blir lite mer fokuserade och i denna medicin va det även ett ämne som hette laktosmonohydrat som läkarna trodde hon kunnat reagera emot, dom sa att en med mjölkallergi inte ska vanligtvis reagera på det ämnet men det finns några få % som reagera på den ämnet men har nu kollat upp och det är lite ovisst om det ska innehålla mjölkprotien eller inte, så nu är jag jätte kluven, men mediciner är borttagen för henne givitvis.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-12 12:56:36 följande:
    Hej hej mithrandil *vinkar glatt * skriver från mobilen nu så det får bli kort Men vilken SKIT inställning från förskolans håll.. På dem bara! Men personalen måste ju ha sett honom reagera varje gång de ätit ägg ? Så då borde väl de själva se hur han mår och att de måste sluta ? För reaktioner luftburet är väl alltid omedelbara.. Eller ? Har ni inte kunnat införa fler livsmedel än ? Stackare :( Har Amanda haft några mer astmabesvär ? Håller tummarna att hon sluppit . Kram

Hej! När alexander gick på dagis nu sist så var han ju konstant dålig egentligen. Det var innan vi började misstänka att även han var allergisk. Han åt bara specialkost sista två veckorna och sen var han ledig nån mån pga separationen. Att han reagerar luftburet på ägg har vi kommit på under ledigheten men han reagerar mest med eksem och diarreer samt ett fruktansvärt humör. Kommer inte omedelbart utan kan gott och väl dröja ett par timmar eller mer.
    Känns lite trögt men eftersom barnen aldrig är bra mer än några enstaka dagar i stöten har vi bara kunnat prova ett par livsmedel, men de har inte funkat för oss. Om det beror på något annat blivit fel på vägen eller om de reagerat på just produkten är osäkert.
    Amanda har inte haft nåt speciellt med astmabesvär, hon har inte varit förkyld sen i våras men hon reagerar lite då och då med tung andning om hon fått i sig något hon inte tål, men det brukar ge med sig med lite airomir under resten av dagen. Så det känns ju hyggligt iaf.
    Hur har ni det?        

Kavat: Nej, jag vet faktiskt inte alls vad det kan vara. det är lite olika med det där. Ibland blir bara alexander dålig och ibland är det Amanda. De är oftast bra när de är hos mig men oftast dåliga när de kommer hem från sin pappa. fast det kan vara tvärtom också. Börjar misstänka att Amanda inte klarar carlshamns risdryck. Men vad kan det vara i den som hon inte tål? För hon verkar ju kunna äta ris? Men sen så verkar det som om hon har problem med maizena också, fast hon tål ju majs? förstår ingenting. Skönt att vi ska träffa dietisten i KBA den 29. Nu behöver jag hjälp annars får de lägga in henne. Hon är nästan lika dålig nu som hon var innan vi tog bort mjölken. sover inte på nätterna, skriker mycket, prickig runt munnen, tungandad och andas pustigt, om du förstår. Har mössgrön avföring som luktar vedervärdigt. Vrider sig i plågor hela dagarna och börjar vilja strunta i att äta. Har hållt på i 4 dagar nu och jag ser ingen bättring. snarare blir hon sämre och alexander har inte bajsat på lika många dagar. De var såna när jag fick hem dom sist. andreas säger att han inte gett dom något konstigt men det kan ju inet stämma?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Maddisen80

Är det någon som har recept på soppa
    Det får inte vara vete/vetesträkelse,mjölprotein,lök,kål och inte mjölkprotein inte majs eller ärtor

• Jaramla
    mithrandil skrev 2011-08-13 22:34:11 följande:
    Nu behöver jag hjälp annars får de lägga in henne. Hon är nästan lika dålig nu som hon var innan vi tog bort mjölken. sover inte på nätterna, skriker mycket, prickig runt munnen, tungandad och andas pustigt, om du förstår. Har mössgrön avföring som luktar vedervärdigt. Vrider sig i plågor hela dagarna och börjar vilja strunta i att äta.
    stackars amanda jag blir ledsen när jag läser det. och stackars dig! det måste vara jättetungt. varma tankar till dig och barnen och hoppas hoppas hoppas att ni kan får ordning på det snart
  • mithrandil
    Maddisen80 skrev 2011-08-13 22:41:13 följande:
    Är det någon som har recept på soppa
    Det får inte vara vete/vetesträkelse,mjölprotein,lök,kål och inte mjölkprotein inte majs eller ärtor

Brukar koka soppa till mig själv med potatis, palsternacka och morot. Ibland har jag i lite köttfärs och ibland kanske jag har i lax. Brukar koka det i kungmarkattas grönsaksbuljong men den kan du nog inte äta. Men du borde ju kunna krydda soppan själv med salt, kryddor och örter.

Sen kan man väl mixa så att soppan blir slät om man vill, men jag brukar ta den som den är. 
  • mithrandil
    Jaramla skrev 2011-08-13 22:42:53 följande:
    stackars amanda jag blir ledsen när jag läser det. och stackars dig! det måste vara jättetungt. varma tankar till dig och barnen och hoppas hoppas hoppas att ni kan får ordning på det snart

Tack så mycket!
    Det ska nog blir ordning här snart. Nu är det ändå snart dags för att träffa dietisten. känner stora förhoppningar om att hon ska kunna få ordning på allt. Det som är svårt är när man inte förstår vad som är felet, när man har häcken full och dessutom nyligen blivit ensamstående med två allergibarn så tenderar det att bli lite mycket att ta hand om själv. Men nog måste detta ändå ta slut snart? Känns som om det hållt på i åratal nu.

Hur går det för er? 
  • t0va
    Molina skrev 2011-08-13 22:11:38 följande:
    Hon får medicin för tyvärr lider hon av ADHD och fick nu byta till en annan som enbart ska ha en större mängd av det ämnet som gör att dom blir lite mer fokuserade och i denna medicin va det även ett ämne som hette laktosmonohydrat som läkarna trodde hon kunnat reagera emot, dom sa att en med mjölkallergi inte ska vanligtvis reagera på det ämnet men det finns några få % som reagera på den ämnet men har nu kollat upp och det är lite ovisst om det ska innehålla mjölkprotien eller inte, så nu är jag jätte kluven, men mediciner är borttagen för henne givitvis.
    Hade hon precis fått den medicinen? Vilken var det och vad har ni fått nu? Jag har själv adhd så jag har lite koll på vad det finns för sorter. Värt att tänka på är att endel av sorterna fungerar bättre på adhd:n och andra sämre, precis som med alla andra mediciner. Endel läkare har fått för sig att de ger samma effekt på samma mängd medicin men det stämmer inte alls. 

Sen ska det gå att få mediciner specialbeställda utan vissa ämnen om det är så att det ämnet behövs tex. för att göra själva kapseln. Kan vara bra att veta ifall det är mer saker som ställer till det.  
  • Kavat

Mithrandil, vad jobbigt ni har det. Gå på din känsla säger ja. Tror du hon reagerar på maizena och risdryck så ta bort det några veckor och se?! Äter hon Neocate klarar hon sig alldeles utmärkt. Funderar om det är för mycket stärkelse hon reagerar på? Sen om man ska gå efter "boken" så tar de ju 2 veckor innan kroppen är ren så att testa nytt för ofta är inte bra det heller. Vettigt att prata med dietisten och få allmänna råd om näring osv, men när det gäller specialspecial så är hon inte så insatt i produkter osv. Stort tips är att skriva ner specifika frågor och se till att du får svar på dem. Man kan lätt prata länge med henne och ändå glömma fråga viktiga saker. hinner du ses 29:e då? Hojta till! Kram!