• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Jasusu
    Tibell skrev 2011-09-22 19:05:53 följande:
    Igår var Bella jätte svår att natta och hon har bökat runt en hel del. Magen var kanon svullen igår och idag hade hon lite utslag i nacken och knävecken ( vi som precis blivit av med det) och bajset idag var stenhårt :( lilla pluttan !
    Om hon bara kunde sluta reagera på ingenting så det är lite lättare att se vad hon tål och inte tål :/

Idag ringde även hennes läkare. Hon hade suttit och tänkt på Bella en massa och läst alla journaler.
    Sen hade hon skickat iväg en remiss till Gbg . Hon vill att ytterligare en läkare ska kika på henne och ta lite fler prover eftersom Bella är lite "svår" när det gäller allergier och astma.
    Hon har en såpass dålig tillväxtkurva att läkaren vill ge så lite kortison som möjligt så vi ska se hur astman se ut.
    Och jag hoppas såklart vi kan få ett väldigt efterlängtat lapptest.
    Känns skönt att något händer !
    Gör de lapptest i Gbg? Vi åker till trollhättan eller kungsbacka när vi ska göra lapptest.

Nu har jag en fråga. När kan ett barn bli allergiskt? Jag mötte en kompis som jobbar i skolkök och deras dietist lär ut att små barn inte kan vara allergiska mot födoämnen. Så då undrar jag vid vilken ålder gäller? Aldrig hört detta nämligen och vet inte vad jag ska tro iom att båda min barn har reagerat sen tidig ålder och min nr tre nu är full av röda prickar som BVC avfärdar som hormonplitor.  
  • LokesMammi

Är det ngn som kan ngt om stenfrukter? Tyckte sonen fick reaktion på äppelmos (egen gjord) men han klarar av o äta aprikospuré o katrinplommonpuré. Ingår inte dom i samma familj?
    Ska testa o koka äpplen igen. Har gett honom även fryst melon som jag mixa, som jag är osäker på om han reagerade på el inte. Är väl också stenfrukt?

Loke 11/1-11
  • 2små2stora
    LokesMammi skrev 2011-09-27 14:03:02 följande:
    Är det ngn som kan ngt om stenfrukter? Tyckte sonen fick reaktion på äppelmos (egen gjord) men han klarar av o äta aprikospuré o katrinplommonpuré. Ingår inte dom i samma familj?
    Ska testa o koka äpplen igen. Har gett honom även fryst melon som jag mixa, som jag är osäker på om han reagerade på el inte. Är väl också stenfrukt?
    Äpple är väl ingen stenfrukt, den har ju flera kärnor. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LokesMammi
    2små2stora skrev 2011-09-27 14:42:45 följande:
    Äpple är väl ingen stenfrukt, den har ju flera kärnor. 
    Är den inte? Äpple o päron? Vad ingår dom i för familjer?
    Har för mig att dom är stenfrukter...........
    Loke 11/1-11
  • 2små2stora
    LokesMammi skrev 2011-09-27 14:47:19 följande:
    Är den inte? Äpple o päron? Vad ingår dom i för familjer?
    Har för mig att dom är stenfrukter...........
    Definitionen på stenfrukt är att det endast är 1 Kärna.

Äpple kommer av en ros-släkt
    http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84pple 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LokesMammi
    2små2stora skrev 2011-09-27 15:30:06 följande:
    Definitionen på stenfrukt är att det endast är 1 Kärna.

Äpple kommer av en ros-släkt
    sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84pple 
    Mhm.......
    Plommon tillhör samma släkt. Även då katrinplommon? Åh, vilken djungel!!!!!
    Loke 11/1-11
  • Miralicia
    Jasusu skrev 2011-09-27 13:49:18 följande:
    Nu har jag en fråga. När kan ett barn bli allergiskt? Jag mötte en kompis som jobbar i skolkök och deras dietist lär ut att små barn inte kan vara allergiska mot födoämnen. Så då undrar jag vid vilken ålder gäller? Aldrig hört detta nämligen och vet inte vad jag ska tro iom att båda min barn har reagerat sen tidig ålder och min nr tre nu är full av röda prickar som BVC avfärdar som hormonplitor.  
    SKITSNACK!!!! av dietisten. Barn kan vara hur små som helst, en del visar klara reaktioner bara några dagar gamla, teoretiskt så kan bebisar bli sensibiliserade redan under fostertiden och innan födseln och sedan i princip reagera från start när de stöter på aktuellt (födo)ämne genom amningen.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • LokesMammi
    Jasusu skrev 2011-09-27 13:49:18 följande:
    Gör de lapptest i Gbg? Vi åker till trollhättan eller kungsbacka när vi ska göra lapptest.

Ett inlägg jag missat!
    Sur man blir på både dietister o BVC sköterskerna. Dom kan ju ingenting!
    Min bvc var lika dan. Min sons utslag när han var 4 veckor sa sköterskan att det är hormonplitar. Han har haft det sen han föddes o det är ju små vita "finnar". Han var röd o det var hormonplitar. Nehe du. Man tycker att dom borde lyssna på mig som mamma som själv har eksem o allergier. Han var 4mån när dom tog mig på allvar när han dippa i vikt!
    Så han var allergisk redan "från början".
    Så dom har helt fel. Synd!
    Hur gammal är din 3a?
    Loke 11/1-11
  • Cloudberry

Hoppar in i tråden med en fråga för jag tror att det finns folk som kan saker här.

Är det någon som har ett barn med laktosintolerans? Min dotter på 3½ har kört laktosfritt nu i en vecka och igår och idag så provocerade jag med vanliga mjölkprodukter och hon blev dålig i magen på en gång.

Hur yttrar sig laktosintolerans på era barn? 

• Kavat
    Cloudberry skrev 2011-09-27 18:20:33 följande:
    Hoppar in i tråden med en fråga för jag tror att det finns folk som kan saker här.

Är det någon som har ett barn med laktosintolerans? Min dotter på 3½ har kört laktosfritt nu i en vecka och igår och idag så provocerade jag med vanliga mjölkprodukter och hon blev dålig i magen på en gång.

Hur yttrar sig laktosintolerans på era barn? 
    Precis så. Alltså dålig mage på både mig och min dotter. Beroende på mängd så får jag även jätte ont i magen.

Om du använt dig av laktosfria produkter (alltså MED mjölkprotein under veckan) och hon blivit bra på laktosfritt så låter det som att du hittat rätt.

(Men har du tagit bort även mjölkprotein (använt havredryck, soja och andra alternativ) så vet du inte om det är mjölkprotein eller laktos hon reagerar på.)