• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-09-27 18:09:41 följande:
    SKITSNACK!!!! av dietisten. Barn kan vara hur små som helst, en del visar klara reaktioner bara några dagar gamla, teoretiskt så kan bebisar bli sensibiliserade redan under fostertiden och innan födseln och sedan i princip reagera från start när de stöter på aktuellt (födo)ämne genom amningen.
    Amen!

Nobless,
    Jag vet med all säkerhet att mina barn reagerat tidigt på födoämnen. Vi har fått diverse olika diagnoser på samma "prickar" på samma barn av olika läkare...
    Hormonplitor eller atopisk hud är det vanligaste, men även en.wikipedia.org/wiki/Keratosis_pilaris har vi fått som diagnos när det blossat upp i hela ansiktet. Eller kommentaren "det går snart bort".

Men det uppkommer i samband med mat och verkar försvinna på "rätt" mat.. Så tror knappast det är slump.
  • Cloudberry
    Kavat skrev 2011-09-27 19:32:40 följande:
    Precis så. Alltså dålig mage på både mig och min dotter. Beroende på mängd så får jag även jätte ont i magen.

Om du använt dig av laktosfria produkter (alltså MED mjölkprotein under veckan) och hon blivit bra på laktosfritt så låter det som att du hittat rätt.

(Men har du tagit bort även mjölkprotein (använt havredryck, soja och andra alternativ) så vet du inte om det är mjölkprotein eller laktos hon reagerar på.)
    Jag valde att plocka bort laktosen först eftersom det är enklare och hon brukar ha ont i magen(+dålig i magen) och det upphörde när vi uteslöt vanliga produkter så ja det känns som att vi har hittat rätt. Jag är likadan men mer diffus och tror mer på att jag har IBS.

Hur gör man för att få det på papper? Är det bara att informera läkaren att man uteslutit och sedan provocerat eller måste man ta prover?
  • Cloudberry

Dessutom växer hon jättedåligt på längden och på vikten så det känns ju bra att vi hittat rätt nu.

Växer det bort? 

• Tibell

Jahopp..så har vi en prickig höna igen =/
    Jag tycker iofs inte det är någon fara men det verkar klia lite ??

Lite svårt att ta kort på en mer vild än tam 2-åring ;) Men det går även ut på kinderna lite, syns nog inte så bra ?
    Kom direkt efter hon ätit ett äpple. Hon har alltid fått prickar efter äpple men inte såhär mycket.
    Skulle ni fortsätta ge eller sluta ??

Sen har vi hennes förbaskade eksem i knävecket. Det försvann men kom tillbaka efter 1-2 dagar efter vi slutat smörja. Ska man inte kunna sluta med kortison ? såhär envist eksem har hon aldrig haft =/

• Allrona

Älklingen - om hon verkar besvärad av det skulle jag ta bort äpple men annars inte. Min dotter är ofta prickig runt munnen men dom prickarna går bort snabbt och besvärar henne inte alls. Däremot av äpple får hon först prickar som sen breder ut sig till eksem som kliar mycket så då har vi tagit bort äpple.

• Tibell
    Allrona skrev 2011-09-27 21:06:48 följande:
    Älklingen - om hon verkar besvärad av det skulle jag ta bort äpple men annars inte. Min dotter är ofta prickig runt munnen men dom prickarna går bort snabbt och besvärar henne inte alls. Däremot av äpple får hon först prickar som sen breder ut sig till eksem som kliar mycket så då har vi tagit bort äpple.
    Nej jag tror inte hon är besvärad ? Men det fortsätter att sprida sig ? Aja, får se hur det utvecklar sig =)
    Man behöver kanske inte ge äpple flera ggr i veckan men någongång då och då ska nog gå bra
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-09-27 21:17:57 följande:
    Hon åt alltså äpplet i Lördags
    Åt hon med eller utan skal. Ofta blir det värre med skal
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-09-27 21:33:04 följande:
    Utan skal..
    Ibland kan det skilja mellan sorter också.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~