• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-09-30 14:04:15 följande:
    Jag skrev ju i "hemliga" tråden igår om att vi ska testa ta bort gluten ur dotterns kost en period och se om det hjälper. Jag känner mig helt lost på det här och behöver verkligen hjälp!
    Om jag förstår det rätt så är ren havre ok? Är havredryck, havregrädde och havreglass ok ur glutensynpunkt? Vi räknar med att hon inte är så känslig utan klarar vanlig glutenfri kost. För visst är det väl så att man kan vara olika känslig, många av er här klarar väl inte vad glutenintoleranta normalt ska klara?

Jag har ju sett att ni skrivit mycket om det i trådarna men jag har inte lagt det på minnet då det inte varit aktuellt för oss

Har ni testat dessa produkter www.provena.fi/se/
    Ska ha kommit ut i butik v 36
    Ska ni ta bort vete eller gluten?

Jag gissar på att ni misstänker veteallergi då tycker jag att du även ska ta bort alla havreprodukter. Jag som är glutenintolerant (känslig) reagerar på dem. De är under gränsen för glutenfria, men är inte ok till de flesta veteallergiker.
    Kolla efter tips i sädesslagstråden och kolla Miralicias blogg! (finns i trådstarten) Den är toppen! Står jätte bra beskrivet där!

Sen framöver kan man testa vad gränsen går. Men jag hade plockat bort havre också.
  • t0va
    Bobbosmamma skrev 2011-09-30 20:41:51 följande:
    Hej hej.

Har tidigare skrivit i gastro-eso. reflux tråden men håller på med en allergiutredning och har en del frågor som ni kanske kan hjälpa mig med.............

Jag har en dotter som är 16 månader.... hon har/har ghaft kolik, refluxsjukdom och mjölkproteinallergi. Trots behandling för allt detta är hon fortfarande inte bra. RAST- och prick visar inget.  

Det enda vi till 100% vet att hon inte tål är mjölk, eftersom vi provicerat 2 ggr med katastrfalt resultat. Nu har vi bytt hennes välling (Enago) mot Neocate sedan 1 månad tillbaka. För 5 dagar sedan började vi provocera med havre, mha Oatley-produkter.

Vi går hos en dietist och en barnläkare. Har redan bytt läkare en gång. Men varken dietisten eller läkaren verkar ärligt talat ha störtkoll på allergier.

Jag tycker det är skitsvårt att bedöma!! Jag menar, min lilla unge mår ju inte toppen från början, vilket vi inte vet orsken till, och sen ska vi hålla på och ta bort och lägga till, och tolka henne. Hon har "allergiska" kinder, som blivit lite sämre efter havre-introduktionen. Hennes humör är kanske lite sämre, hennes sömn också, men jag tycker det är så svårt. Kan ju även vara tillfälligheter. Hon sover inte direkt toppen i vanliga fall heller..

Patchtest (lapptest) verkar vår läkare helt frågande till. Är det vanligt att det görs?? Vi bor i Sthlm, finns det någon barnallergi-mottagning här??

Om någon orkat läsa ändå hit, tack! Jag har svårt att få svar från vården.. och frågar därför här...

Jag har en son som är 14månader snart och han blev dålig när vi började introducera mat. Han var dålig innan men det visade sig var mjölkproteinallergi, så utan mjölk var han "normal". Vi testade att lägga till och ta bort men han mådde aldrig riktigt bra så det var svårt att tolka. Då tog vi beslutet att ta bort allt vi misstänkte och sånt som är stor risk att det kan vara, tex. soja. Det är vanligt att barn som är allergiska mot mjölk även är det mot soja. 

Så vi tog bort vete, havre, råg, korn, mjölk, ägg, fisk, kyckling och soja. Då blev han bättre och eksemen försvann. Vi körde så några månader och började sen lägga till kyckling eftersom det var en sån sak jag inte trodde han reagerade på och det verkar vara ok. Nu provar vi fisk men han har fått röda kinder på vissa sorter så där är vi tveksamma. För oss blev det lättare att plocka bort enhel del och se om han blev bra och sen lägga till en sak i taget. För nu när vi gjorde pricktest så visade det sig att han är allergisk mot soja och havre. Havre har vi misstänkt men soja har han inte ätit så det kan ju vara flera saker de inte tål och då är det svårt om man tar bort en sak i taget. 
  • Allrona

Förresten, jag tror att min dotter börjar tåla mjölk lite bättre. Förra helgen lyckades hon få i sig en liten tugga av en macka med bregott på och det gav ingen reaktion alls! Och i onsdags lyckades hon få tag på smörkniven till det vanliga smöret på dagis och stoppade i munnen, fick nog i sig ca 1 msk enligt personalen och vi har inte märkt någon reaktion av det heller! Iof är hon sjuk nu och har feber men det beror nog inte på mjölken Drömmer Hon har inte fått någon markant ökning av eksemen som hon brukar få och magen har inte varit sämre än annars.
    Så när vi har tagit bort gluten och testat det några veckor ska vi börja provocera med mjölk ordentligt. Skrattande Hoppas, hoppas, hoppas att hon klarar det. Hon är ju dryga 2.5 nu och man brukar väl säga att många växer ifrån det runt 3 års åldern så nu hoppas vi verkligen att det är så.

• Blå Flygare
    Allrona skrev 2011-09-30 21:15:33 följande:
    Förresten, jag tror att min dotter börjar tåla mjölk lite bättre. Förra helgen lyckades hon få i sig en liten tugga av en macka med bregott på och det gav ingen reaktion alls! Och i onsdags lyckades hon få tag på smörkniven till det vanliga smöret på dagis och stoppade i munnen, fick nog i sig ca 1 msk enligt personalen och vi har inte märkt någon reaktion av det heller! Iof är hon sjuk nu och har feber men det beror nog inte på mjölken Drömmer Hon har inte fått någon markant ökning av eksemen som hon brukar få och magen har inte varit sämre än annars.
    Så när vi har tagit bort gluten och testat det några veckor ska vi börja provocera med mjölk ordentligt. Skrattande Hoppas, hoppas, hoppas att hon klarar det. Hon är ju dryga 2.5 nu och man brukar väl säga att många växer ifrån det runt 3 års åldern så nu hoppas vi verkligen att det är så.
    Vad roligt att hon iaf tål det bättre än innan Håller tummarna för att provokationen går bra också.
  • Kavat

Bobbosmamma, kort svar från mobilen. Ni ser en förändring till det sämre med havre- ta bort det säteriet. Satsa på att få henne så bra det bara går. Sen nät hon mår bra kan ni testa med annat. Men får hon så många symptom av havre så hade jag tagit bort det ett tag. Känner ni er osäkra så tar ni bort och testar igen. Men risken med att göra så för ofta är att jon aldrig blir ok, för det är alltid något som gör henne dålig. Du har ju läst om mina barn men Mekka killen slutade spy två månader efter vi fick bort drt han inte tålde. Men han hade ingen refluxdiagnos. Han och vår minste har gemensamt att de spyr när de får i sig saker de inte tål.

• Allrona
    Kavat skrev 2011-09-30 21:11:29 följande:
    Ska ni ta bort vete eller gluten?

Jag gissar på att ni misstänker veteallergi då tycker jag att du även ska ta bort alla havreprodukter. Jag som är glutenintolerant (känslig) reagerar på dem. De är under gränsen för glutenfria, men är inte ok till de flesta veteallergiker.
    Kolla efter tips i sädesslagstråden och kolla Miralicias blogg! (finns i trådstarten) Den är toppen! Står jätte bra beskrivet där!

Sen framöver kan man testa vad gränsen går. Men jag hade plockat bort havre också.
    Nä, vi ska ta bort gluten. Tror att vi gör så att vi plockar bort den mesta havre. Men jag köpte ett glutenfritt bröd som var delvis av havre, det måste väl vara ok om det står glutenfritt?
    Ska ringa dotterns dietist på måndag och kolla vad hon säger om det hela
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-10-01 08:28:06 följande:
    Nä, vi ska ta bort gluten. Tror att vi gör så att vi plockar bort den mesta havre. Men jag köpte ett glutenfritt bröd som var delvis av havre, det måste väl vara ok om det står glutenfritt?
    Ska ringa dotterns dietist på måndag och kolla vad hon säger om det hela
    Men varför ska ni bara ta bort gluten? Vad misstänker de egentligen?

Om det är glutenintolerans så ska ni göra en gastroskopi. NU. Punkt slut. För det är i princip omöjligt att plåga en barn med sädesslag i två månader om man tagit bort det och de mår bra utan. Det är hemskt att se ens barn må dåligt av något så. Och detta kommer ni ju inte märka förän ni uteslutit och ni ev ska ge igen... Det är därför vi inte vet säkert om mina barn också är glutenintoleranta som mig. Vi har inte kunnat ge.)

Är det allergi mot vete de misstänker så räcker inte glutenfritt. Då ska ni ta bort allt och sedan testa om vetestärkelse, havre mm funkar.

För övrigt så brukar man ta bort havre även för glutenintoleranta till en början. Det är olika i olika landsting (jätte konstigt!) men om man hör råden som barnen i celiakitråden får så är det för det mesta bort med havre helt. Sen när de mår bra får vissa testa ren havre, andra barn får vänta tills de är vuxna.

Om det bara är att de vill kolla "litegrann" för att se om det blir någon förändring alls, så ja. Om hon inte är jätte känslig. Men hur vet ni det innan ni har provat att ta bort? De flesta som hänger här är tyvärr jätte känsliga mot sädesslag. Enda undantaget är Blå Myrans ena barn som slutade växa/äta av gluten (det var väl det ni kom fram till Blå Myran?)

Nu hoppas jag ju att de har koll på varför och så. Men vill bara inte att det ska bli fel. Så fråga ut dem ordentligt om de har koll på varför och så, så att ni får riktiga svar och hör att deras beslut är genomtänkt.
  • Allrona

Precis som blå myrans barn så misstänker vi ju att det är gluten som gör att hon inte växer. Jag ska ta och ringa läkare och dietist på måndag och se vad de säger.

• Blå Flygare

Kavat: I början var hon jättekänslig hon med, men när magen fått läkt ordentligt tålde hon vetestärkelse. I början fick vi bakslag när hon fick i sig ens glukossirap av misstag. Hennes symtom var viktnedgång och matvägran.