• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • annakoh1209
    IdaVi skrev 2011-09-20 21:12:53 följande:
    t0uva: Vad jobbigt! Kan ni inte kolla honom på fisk då??

annakoh: Vilken jättefin smörgåstårta! Nu blev jag hungrig igen!

Håll tummarna imorgon när jag ska till barnkliniken med Ida. Vet ju iofs inte exakt vad som ska göras, men ändå!    
    Tack :) god blev den med barnen o sambon åt som om dem inte fått äta på flera timmar :) hehe
  • Sousafon
    IdaVi skrev 2011-09-20 21:12:53 följande:
    t0uva: Vad jobbigt! Kan ni inte kolla honom på fisk då??

annakoh: Vilken jättefin smörgåstårta! Nu blev jag hungrig igen!

Håll tummarna imorgon när jag ska till barnkliniken med Ida. Vet ju iofs inte exakt vad som ska göras, men ändå!    
    Jag håller tummarna!

Eftersom du frågade innan: Min son är främst allergisk mot ägg och nötter. Testet visade att han fortfarande är mycket allergisk mot dessa. Sedan är han en sådan som får resultat på mycket på blodprov, men som ändå tål en del av det. T.ex. torsk. Vi ska nu få provocera på sjukhus med lax och sedan skaldjur.

Läkare verkar säga så olika om det här med hur saker kan växa bort. De vet ju inte, så klart, men när jag pratade med läkaren i måndags så sade han att det ändå fanns gott hopp om att min sons allergier skulle växa bort. Innan har jag fått höra att det inte är så troligt att de ska det eftersom han är allergisk mot så många saker.

Din dotter är också allergisk mot ägg och nötter va? Hoppas att det går bra idag! 
  • IdaVi
    Sousan: Den väldigt dryga läkare jag träffade sist sa så här på min fråga om nötallergin kan växa bort: "Tjaaa, det är ju inte säkert hon har den i 100 år!". Vilket svar va!? Hoppas slippa träffa honom idag! Grrrr!

Jo, Ida har också nöt- och äggallergi. Säkerligen fler allergier, hon har tidigare fått nässelutslag av kiwi, persika, nektarin osv. 

Tack, bäst jag hoppar in i duschen nu. Hör av mig i eftermiddag igen! Ha en bra dag allihopa!   
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Bokhylla

Hej alla!
    Är trött, less och uppgiven. Följer tråden men inte så ofta som jag orkar skriva.
    Jag har en son på 14 månader som tål älgkött, ris, hirs, potatis, banan och några rotfrukter.
    Har varit på NUS för biopsier av mage, tarm, dom glömde!? att ta på huden som var sagt från början.
    Han fick andningsproblem som dom hävde och sen skickade dom hem oss. ?
    Fick åka in på natten pga att han inte kunde andas. Sen höll det på så i flera dagar. Han har seritide morgon och kväll samt singul-air. Nu fick han airiomir utskrivet.

Nu till min "fråga" ... Dom säger han har astma, han rosslar och hostar och blir hes. Men blir inte så lätt andfått. Han orkar lätt dricka 1½ dl risdryck i ett svep. Ibland mer.
    Problemet är att han väldigt ofta kräks slem. Både vitt skummigt men även segt gulaktigt slem, jag upplever inte han som förkyld då och när han har kräkts så är han som vanligt igen. Dock blir han väldigt ofta förkyld.

Känner ni igen det här ni som har astma barn?

• barefoot

"Bokhylla"
    Vad tufft ni har det!
    Alla sex kusiner till våra barn har astma allergi och två av dem har kräkts slem på det sätt som du beskriver. Har du provat vit quinoa till din son? Tål han lamm om ni köper nu på hösten när de "bara" ätit gräs och diat? Hjort? 

• barefoot

...fel av mig, läser att även lamm som går ute hela sommaren får viss del foder, tex havre. Men på hösten borde ändå vara en bra tid att prova lamm för de som inte tål säd.

• Bokhylla

Lessismore: nej, har inte provat quinoa. Frågade dietisten men hon sa att det var för mycket protein i det. risk för allergireaktion. Ska köpa hem och prova i alla fall tror jag. "hjälpen" vi har fått där är inte mycket värd.
    Min mjölk sinade 4 ggr, frågade vad jag skulle ge han. Neocate blev svaret igen och igen, fast de visste att han inte tålde det. Av ren panik gav vi han risdryck när jag sista gången inte lyckades få igång ammningen igen. Du klagar hon på att jag ger han det ...det är för mycket salt i menar hon.

Ska prova hjort, tack för tipsen :)

Vet du varför det blir slem?

• Sousafon
    Bokhylla skrev 2011-09-21 12:03:22 följande:
    Hej alla!
    Är trött, less och uppgiven. Följer tråden men inte så ofta som jag orkar skriva.
    Jag har en son på 14 månader som tål älgkött, ris, hirs, potatis, banan och några rotfrukter.
    Har varit på NUS för biopsier av mage, tarm, dom glömde!? att ta på huden som var sagt från början.
    Han fick andningsproblem som dom hävde och sen skickade dom hem oss. ?
    Fick åka in på natten pga att han inte kunde andas. Sen höll det på så i flera dagar. Han har seritide morgon och kväll samt singul-air. Nu fick han airiomir utskrivet.

Nu till min "fråga" ... Dom säger han har astma, han rosslar och hostar och blir hes. Men blir inte så lätt andfått. Han orkar lätt dricka 1½ dl risdryck i ett svep. Ibland mer.
    Problemet är att han väldigt ofta kräks slem. Både vitt skummigt men även segt gulaktigt slem, jag upplever inte han som förkyld då och när han har kräkts så är han som vanligt igen. Dock blir han väldigt ofta förkyld.

Känner ni igen det här ni som har astma barn?
    Å, så tufft det låter! Har inga tips, ville bara uttrycka min sympati. Hoppas att han kommer att kunna äta mer saker efterhand.
  • IdaVi
    Bokhylla: Åh vad jobbigt!

Ego: Är hemma igen från sjukhuset. INGA blodprover togs. Läkaren tyckte inte det behövdes (nähä???) utan vi får fortsätta köra helt nötfritt (nähäää???) och ha medicinen nära till hands jämnt. Hade iofs inte räknat med att få höra att hon får äta nötter, men jag trodde de skulle kolla mer exakt hur allergisk hon är och mot vilka nötter...

Däremot tyckte han vi kunde testa att ge Ida en liten bit bulle penslad med ägg eftersom hon "bara" reagerar med nässelutslag av ägg. Trots att hon fick lika stor reaktion på pricktestet i somras som för ett år sen.
    Och även då ha medicinen nära...

Kände att jag tappade lite energi nu. Fixade barnvakt till lillebror, stressade till sjukhuset och så får man bara träffa en läkare... Iofs fick jag lite svar på mina frågor, men jag hade ju lika gärna kunnat ställa dom i telefonen??

Nåväl, nu är det gjort iaf... Nu ska jag ta en stor kopp kaffe. Höll nästan på att hälla det i vällingflaskan förut, trött är man!         
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Sousafon
    IdaVi skrev 2011-09-21 13:31:28 följande:
    Bokhylla: Åh vad jobbigt!

Ego: Är hemma igen från sjukhuset. INGA blodprover togs. Läkaren tyckte inte det behövdes (nähä???) utan vi får fortsätta köra helt nötfritt (nähäää???) och ha medicinen nära till hands jämnt. Hade iofs inte räknat med att få höra att hon får äta nötter, men jag trodde de skulle kolla mer exakt hur allergisk hon är och mot vilka nötter...

Däremot tyckte han vi kunde testa att ge Ida en liten bit bulle penslad med ägg eftersom hon "bara" reagerar med nässelutslag av ägg. Trots att hon fick lika stor reaktion på pricktestet i somras som för ett år sen.
    Och även då ha medicinen nära...

Kände att jag tappade lite energi nu. Fixade barnvakt till lillebror, stressade till sjukhuset och så får man bara träffa en läkare... Iofs fick jag lite svar på mina frågor, men jag hade ju lika gärna kunnat ställa dom i telefonen??

Nåväl, nu är det gjort iaf... Nu ska jag ta en stor kopp kaffe. Höll nästan på att hälla det i vällingflaskan förut, trött är man!         
    Nej men, det låter inget vidare! Vilket tråkigt bemötande! 

Antagligen resonerade väl läkaren som så att det redan var tydligt att din flicka reagerar kraftigt på nötter och att det därför är onödigt att göra blodprov, men som du säger, det känns ju viktigt att veta vilka nötter det rör sig om osv. Dessutom, om du känner att du skulle vilja att det görs ett blodprov så ska ju läkaren vara lyhörd för det.

Och angående ägg: jag vet just inte om hur din flicka reagerat, men om hon har haft en riktigt kraftig reaktion ( i och för sig på nötter) skulle det väl vara rimligt att hon får prova ägg på sjukhuset för säkerhets skull. Är det ett litet sjukhus med dåliga resurser som ni tillhör? MIn son ska få testa lax på sjukhuset och det är något som han "bara" reagerat med nässelutslag på. Och återigen, känner du dig orolig ska ni ju få göra det där. Låter som en läkare som inte lyssnar. Förstår att du tappar energi. Hoppas att du får ny snart!