• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • The Luckiest

Någon som vill hjälpa mig?? Jag har gett E honungsmelon för första gången, bara en liten bit första dagen. En lite större bit andra dagen, första dagen bajsade hon ner sig ganska omgående 1 gång men annars inget. Tänkte att då kan hon nog äta det. Men igårkväll var hon ILLRÖD i underlivet o hade fått blåsor. Har bara varit med om den reaktionen en gång innan då hon ätit ananas. Hur som helst, imorse kom jag på att igår när vi var bortbjudna åt hon kött där, jag kollade så inte kryddan innehöll något kött men hade inte en tanke på att de kunde varit sekt i vanligt smör, vilket det såklart var. Min första miss, jag har sådan ångest, hur som helst det var skummjölkspulver i smöret o förrutom underlivsproblemen har hon haft klåda och ont i magen. (i vanliga fall brukar hon spy av mjölk) Kan man få den reaktionen på mjölk som hon fick igår? Känns annars som det kanske vore vanligare av någon frukt..

Flummigt meddelande men hoppas någon har varit med om liknande reaktion och kan hjälpa mig. 

• Blå Flygare
    The Luckiest skrev 2011-09-25 09:52:29 följande:
    Någon som vill hjälpa mig?? Jag har gett E honungsmelon för första gången, bara en liten bit första dagen. En lite större bit andra dagen, första dagen bajsade hon ner sig ganska omgående 1 gång men annars inget. Tänkte att då kan hon nog äta det. Men igårkväll var hon ILLRÖD i underlivet o hade fått blåsor. Har bara varit med om den reaktionen en gång innan då hon ätit ananas. Hur som helst, imorse kom jag på att igår när vi var bortbjudna åt hon kött där, jag kollade så inte kryddan innehöll något kött men hade inte en tanke på att de kunde varit sekt i vanligt smör, vilket det såklart var. Min första miss, jag har sådan ångest, hur som helst det var skummjölkspulver i smöret o förrutom underlivsproblemen har hon haft klåda och ont i magen. (i vanliga fall brukar hon spy av mjölk) Kan man få den reaktionen på mjölk som hon fick igår? Känns annars som det kanske vore vanligare av någon frukt..

Flummigt meddelande men hoppas någon har varit med om liknande reaktion och kan hjälpa mig. 
    Man kan reagera olika beroende på vilken mängd och i vilken form allergenet har. Stekt i smör är mycket mindre än lite ren mjölk. Så det kan gott vara av det, men inte uteslutet att det är frukten heller. Enda sättet är att testa melon igen, men tidigast när det gått en vecka sedan sista av reaktionen gått över. 
  • The Luckiest
    Blå Flygare skrev 2011-09-26 12:31:46 följande:
    Man kan reagera olika beroende på vilken mängd och i vilken form allergenet har. Stekt i smör är mycket mindre än lite ren mjölk. Så det kan gott vara av det, men inte uteslutet att det är frukten heller. Enda sättet är att testa melon igen, men tidigast när det gått en vecka sedan sista av reaktionen gått över. 

Tack ska testa melon igen. Hon har fortfarande klåda o bajsar ofta, senaste 4 gångerna med BLOD i :((
  • Blå Flygare
    Allrona skrev 2011-09-24 08:16:37 följande:
    Tänkte tipsa om ett hårt bröd/kex som kanske kan passa till många allergibarn (och föräldrar).

2dl linfrö
    1,5 dl skalade sesamfrö (kan säkert bytas ut mot andra frön vid allergi)
    1 dl rostade solrosfrön
    1 dl pumpakärnor

Blanda allt i en bunke och häll över vatten så det täcker fröna. Låt stå minst 6 timmar. Bred ut tunt på en plåt med bakplåtspapper (pensla gärna bakplåtspappret tunt med olja). Smeten ska täcka hela plåten. Grädda i ugn 125 grader 60 min, sänk temperaturen till 100 grader och grädda ytterligare 60 min. Låt svalna och bryt bitar.
    Jättegott tycker alla i vår familj
    Åh, den måste jag testa! Har en liknande med majsmjöl och linfrön som är supergod
  • Blå Flygare
    The Luckiest skrev 2011-09-26 12:38:34 följande:
    Tack ska testa melon igen. Hon har fortfarande klåda o bajsar ofta, senaste 4 gångerna med BLOD i :((
    Stackarn   
  • Kavat
    The Luckiest skrev 2011-09-25 09:52:29 följande:

The Luckiest skrev 2011-09-26 12:38:34 följande:
    Min dotter blir röd i underlivet av vissa frukter men även av soja.
    Blod i avföringen har jag faktiskt aldrig hört någon som fått av frukt, men inget är omöjligt. Jag tror nog att blodet är från smöret, men frågan är om det röda är melonen eftersom du även märkte reaktion tidigare än smöret? *gissar*
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-09-22 19:05:53 följande:
    Igår var Bella jätte svår att natta och hon har bökat runt en hel del. Magen var kanon svullen igår och idag hade hon lite utslag i nacken och knävecken ( vi som precis blivit av med det) och bajset idag var stenhårt :( lilla pluttan !
    Om hon bara kunde sluta reagera på ingenting så det är lite lättare att se vad hon tål och inte tål :/

Idag ringde även hennes läkare. Hon hade suttit och tänkt på Bella en massa och läst alla journaler.
    Sen hade hon skickat iväg en remiss till Gbg . Hon vill att ytterligare en läkare ska kika på henne och ta lite fler prover eftersom Bella är lite "svår" när det gäller allergier och astma.
    Hon har en såpass dålig tillväxtkurva att läkaren vill ge så lite kortison som möjligt så vi ska se hur astman se ut.
    Och jag hoppas såklart vi kan få ett väldigt efterlängtat lapptest.
    Känns skönt att något händer !
     Hoppas hon mår bättre igen. Och ge dig inte angående lapptestet!
  • The Luckiest

Kavat:

Tack för hjälpen, näe det känns som du säger. Får prova melon igen när hon blivit bra. Pratade med läkaren o hon ska kollas upp imorgon om det inte blodet försvunnit tills det. 

• Blå Flygare

Var det någon som såg programmet i 4an igår eftermiddag om barn som hade svårt att äta? 
    Min S var ju big-time matvägrare länge (jag tror hon äntligen kommit över det, känns som vi är på sluttampen av special-dieten av det), så jag tittade naturligtvis, och jag tyckte det var intressant. Kände igen frustrationen och "men jag stressar ju inte" fast jag var hur uppstressad som helst och det säkert var helt genomskinligt för S. I programmet var också en grabb som inte tålde mjölk, och som vid 3½ års ålder ffa bara drack mjölkfri ersättning - för att mamman inte vågade ge annat huvudsakligen Hoppas sånt är ovanligt, och att bvc kan hantera sånt bättre här. Men vad man hör om bvc kanske man inte ska tro att Sverige är bättre?

• LadyM

Hej!

Min 1-åring reagerar med klåda kring munnen av banan, prickar & klåda i ansiktet av äpple & päron, nu testade jag att göra egen fruktmos (kokt) av hallon & blåbär och då fick han nässelutslag på rygg & mage. Han verkar klara vattenmelon i rå form.. 

Vill ju kunna ge honom frukt så han får i sig lite vitaminer + att det är ett smidigt mellanmål! Med tanke på hans reaktioner - har ni tips på frukter/bär han kan tänkas tåla - utanför de "familjer" som ovan tillhör?

Stenfrukter är känsligt för många har jag förstått, men hur är det med "äkta fukter" eller bär?? Apelsin?? Är något mer snällt än något annat?

Tips emottages tacksamt.