• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi

Vilket äpple äter hon? Granny Smith kan man reagera på pga besprutningen trots att man tar bort skal (det enda äpplet jag tycker om).  Bättre med svenska....... =)

Loke 11/1-11
  • Jasusu
    LokesMammi skrev 2011-09-27 18:17:39 följande:
    Ett inlägg jag missat!
    Sur man blir på både dietister o BVC sköterskerna. Dom kan ju ingenting!
    Min bvc var lika dan. Min sons utslag när han var 4 veckor sa sköterskan att det är hormonplitar. Han har haft det sen han föddes o det är ju små vita "finnar". Han var röd o det var hormonplitar. Nehe du. Man tycker att dom borde lyssna på mig som mamma som själv har eksem o allergier. Han var 4mån när dom tog mig på allvar när han dippa i vikt!
    Så han var allergisk redan "från början".
    Så dom har helt fel. Synd!
    Hur gammal är din 3a?

Jag litar inte ett dugg på läkare eller dietister här i Gbg. Just därför åker jag hela vägen till Trollhättan. Deras dietist är super!
    Min är 4 veckor nu och har varit full med prickar sedan mer än 1 vecka tillbaka. Värst var et när jag åt ägg under några dagar. Så det slutade jag genast med och nu är prickarna inte fullt så ilskna 
  • LokesMammi
    Jasusu skrev 2011-09-27 21:53:34 följande:
    Jag litar inte ett dugg på läkare eller dietister här i Gbg. Just därför åker jag hela vägen till Trollhättan. Deras dietist är super!
    Min är 4 veckor nu och har varit full med prickar sedan mer än 1 vecka tillbaka. Värst var et när jag åt ägg under några dagar. Så det slutade jag genast med och nu är prickarna inte fullt så ilskna 
    Vanligaste allergin bland småbarn är mjölk, ägg o vete. Så försvinner inte prickarna helt så testa o uteslut mera.
    Loke 11/1-11
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-09-27 20:59:05 följande:

Jahopp..så har vi en prickig höna igen =/
    Jag tycker iofs inte det är någon fara men det verkar klia lite ??

Lite svårt att ta kort på en mer vild än tam 2-åring ;) Men det går även ut på kinderna lite, syns nog inte så bra ?
    Kom direkt efter hon ätit ett äpple. Hon har alltid fått prickar efter äpple men inte såhär mycket.
    Skulle ni fortsätta ge eller sluta ??

Sen har vi hennes förbaskade eksem i knävecket. Det försvann men kom tillbaka efter 1-2 dagar efter vi slutat smörja. Ska man inte kunna sluta med kortison ? såhär envist eksem har hon aldrig haft =/

vi reagerar också på äpple, både med kli i mun & hals, prickar runt mun & diarré (särskilt av äppeljuice), så vi ger inget med äpple alls. eller päron, i princip samma där. dessutom försvann sonens böjveckseksem i armvecken när han slutade äta päron & äpple på dagis. ser ni något samband mellan dotterns böjvecks & hur mycket äpple hon äter?
  • Kavat
    Cloudberry skrev 2011-09-27 19:45:13 följande:
    Dessutom växer hon jättedåligt på längden och på vikten så det känns ju bra att vi hittat rätt nu.

Växer det bort? 
    Dock brukar inte laktosintolerans göra att de inte växer, vad jag vet. Kan ha fel. Blir tarmen mycket påverkad så är det klart att kroppen inte kan ta upp näringsämnena rätt.
    Hm, MIRALICIA eller någon annan vet ni?

Däremot så kan man bli sekundärt laktosintolerant för att man har en glutenintolerans som inte har upptäckts och glutenintolerans kan göra att man inte växer. Även allergier kan göra att man inte växer.
    Är glutenintolerans kollat?
  • Kavat

Älsklingen, jag hade skitit i äpplet ett tag framöver.

Här äts egna äpplen (Katja) och Pink Crisp eller Pink Lady som är allergivänliga äpplen och det funkar på dottern!

Jag tror att vi kanske har hittat orsak till litens prickighet. Äntligen! Vågar inte ropa hej, men frågan är om det inte var sötpotatisen eller tandkrämen.. Tror mest på sötpotatisen helt klart, men vi får se.

• t0va

På lördag ska vi börja testa mjölk igen, ser inte fram emot det. Vi har fått ett papper och där står det "använd mjölkinnehållande margarin till matlagning och smörgåsar, använd bröd bakat på mjölk, välj pålägg som innehåller mjölk, ost, leverpastej osv." 

Är det en bra start? Litar inte på dietisten.

Nu reagerade ju sonen på den mjölkfria ersättningen med laktos i men det sa de inget om. Men vi kommer köra laktosfritt. Tänkte på bröd, idag äter han tefflimpa men oftast bara knäckebröd. Han är inte förtjust i bröd, tror inte jag kommer hinna/orka baka tills på lördag.

Men eftersom sonen inte tål vete, havre, soja och inte äter ägg eller fisk nu finns det bröd som innehåller mjölk men inget sånt?

Finns det laktosfritt margarin för att laga mat? Känner mig helt lost, vi kör på milda eller carlshamns mjölkfria eller olja hemma.

Om han ska få pålägg är ost vettig start och vad är bra ost att ge en ettåring. Själv är jag överkänslig mot ost så jag äter aldrig det. blir dålig i magen av det.

Vad ska vi börja med på lördag, jag tvivlar på att han tål mjölk men vi måste testa nu så vi kommer vidare med hans andra misstankar.

Andra veckan ska vi börja ge fil och vanlig mjölk, känns som ett jättestort hopp.  

• Miralicia
    Kavat skrev 2011-09-28 17:16:39 följande:
    Dock brukar inte laktosintolerans göra att de inte växer, vad jag vet. Kan ha fel. Blir tarmen mycket påverkad så är det klart att kroppen inte kan ta upp näringsämnena rätt.
    Hm, MIRALICIA eller någon annan vet ni?

Däremot så kan man bli sekundärt laktosintolerant för att man har en glutenintolerans som inte har upptäckts och glutenintolerans kan göra att man inte växer. Även allergier kan göra att man inte växer.
    Är glutenintolerans kollat?
    Laktosintolerans ger enbart lokala besvär från mag-tarmkanalen. Det är inget som direkt påverkar kroppens näringsupptag i övrigt så att det ska bli försämrad tillväxt pga laktosintolerans. Vid brist på laktasenzymer i tarmen så spjälkas inte laktosen i mjölken så att den kan passera igenom tarmslemhinnan och tas upp av kroppen. Istället ligger laktosen kvar i tarmen där den i kombination med de bakterier som normalt finns där som gör att laktosen jäser, och det ökar i volym och det uppstår gaser från jäsning och bakterier som växer till och dör etc. Samtidigt så är det hög sockerkoncentration i tarmen så för att utjämna koncentrationen så dras vatten ut till tarmen så att det blir en lös avföring.

(Visst en liten energiförlust blir det ju i och med att laktosen inte kan absorberas fullständigt men spelar egentligen bara roll för de extremt få spädbarn som har en medfödd laktosintolerans eftersom bröstmjölken är så laktosrik samt att genom jäsningen av laktosen etc så dras det ut vatten ur cellerna till hålrummet i tarmen för att utjämna koncentrationerna av socker och spädbarnets väldigt små marginaler för rubbningar i vätskebalans.)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • cofiepropp

Tillbaka här igen då... sist rörde sig om sonens kräkningar, visade sig vara en förträngning av nedre megmunnen som han opererades för 5 v gammal.. nu e saken den att samme son, som ätit Nutramigen sedan 4 dagar gammal, har varit väääldigt dälig i magen i mer än två veckor. Slem, löst men inget blod iaf..
    Han fick igår yta till Althera o jag frågade om det är lika mjölkfritt som Nutramigen o de sa att det är d.. Men detta innehåller ju laktos.. Brukar man verkligen göra så???
    Magen är inte bättre på nått vis,snarare mer slem än innan...  Jag förväntade mig ju inte att det skulle bli bättre på ett dygn men värre???

• Blå Flygare
    t0va skrev 2011-09-28 21:01:58 följande:
    På lördag ska vi börja testa mjölk igen, ser inte fram emot det. Vi har fått ett papper och där står det "använd mjölkinnehållande margarin till matlagning och smörgåsar, använd bröd bakat på mjölk, välj pålägg som innehåller mjölk, ost, leverpastej osv." 

Är det en bra start? Litar inte på dietisten.

Nu reagerade ju sonen på den mjölkfria ersättningen med laktos i men det sa de inget om. Men vi kommer köra laktosfritt. Tänkte på bröd, idag äter han tefflimpa men oftast bara knäckebröd. Han är inte förtjust i bröd, tror inte jag kommer hinna/orka baka tills på lördag.

Men eftersom sonen inte tål vete, havre, soja och inte äter ägg eller fisk nu finns det bröd som innehåller mjölk men inget sånt?

Finns det laktosfritt margarin för att laga mat? Känner mig helt lost, vi kör på milda eller carlshamns mjölkfria eller olja hemma.

Om han ska få pålägg är ost vettig start och vad är bra ost att ge en ettåring. Själv är jag överkänslig mot ost så jag äter aldrig det. blir dålig i magen av det.

Vad ska vi börja med på lördag, jag tvivlar på att han tål mjölk men vi måste testa nu så vi kommer vidare med hans andra misstankar.

Andra veckan ska vi börja ge fil och vanlig mjölk, känns som ett jättestort hopp.  
    Oj, det var mycket mjölk på en gång. Till en multiallergiker som inte heller tål laktos?? Nä, det hade inte jag gjort. Och det var inte de råd vi fick av vår dietist. Vi fick rådet att börja med en liten mängd, en sak i taget och öka långsamt. Till en början ugnsbakat. Vi fick rådet att köra med enbart ugnsbakat i 3 månader för att öka chanserna att mjölk sen skulle tålas. Man kan ju antingen testa för att se om mjölk tåls, och då köra på lite mer rejält på en gång. Eller så kan man köra en tillvänjning för att få barnen att äta den mängd mjölk som tolereras. Vi körde det senare, och efter ett halvår tålde hon mjölk i alla dess former. Men om hon hade gjort det ändå kan vi aldrig veta.  

Margarin finns inte laktosfritt, men det finns laktosfritt margarin.

Måste springa, kanske kan jag lägga till eller förtydliga senare...