• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    Blå Flygare skrev 2011-09-30 11:25:12 följande:
    Oj, det var mycket mjölk på en gång. Till en multiallergiker som inte heller tål laktos?? Nä, det hade inte jag gjort. Och det var inte de råd vi fick av vår dietist. Vi fick rådet att börja med en liten mängd, en sak i taget och öka långsamt. Till en början ugnsbakat. Vi fick rådet att köra med enbart ugnsbakat i 3 månader för att öka chanserna att mjölk sen skulle tålas. Man kan ju antingen testa för att se om mjölk tåls, och då köra på lite mer rejält på en gång. Eller så kan man köra en tillvänjning för att få barnen att äta den mängd mjölk som tolereras. Vi körde det senare, och efter ett halvår tålde hon mjölk i alla dess former. Men om hon hade gjort det ändå kan vi aldrig veta.  

Margarin finns inte laktosfritt, men det finns laktosfritt margarin.

Måste springa, kanske kan jag lägga till eller förtydliga senare...
    Tackar, är precis så min magkänsla säger. Speciellt nu när han går på förskolan och precis har börjat komma in i det. Så jag vill absolut inte ge i stor mängd så han blir jättedålig nu. Meningen är ju att han ska vänjas, de sa innan vi gick att om han kan äta lite mjölk så är det jättebra. Så jag fattar inte varför man ska börja så häftigt. 

Jag kan tänka mig att baka hans bröd och ha i något i mjölkform. Inte ställa mig och göra pannkakor med mjölk i som de tyckte. Vi skulle byta ut rismjölken som vi visserligen inte har i pannkakssmeten men det verkade inte dietisten fatta.  
  • Kavat

t0va, här fick vi rådet att inte ens provocera med mjölk innan han var 3 år eftersom han har så många allergier (samma som din kille..) Både från allergolog och dietist. Skulle han inte vara jätte allergisk ansåg de att risken att han skulle bli det var för stor.
    Så ska du ändå provocera så var jätte försiktig är mitt råd.

• t0va
    Kavat skrev 2011-09-30 12:22:30 följande:
    t0va, här fick vi rådet att inte ens provocera med mjölk innan han var 3 år eftersom han har så många allergier (samma som din kille..) Både från allergolog och dietist. Skulle han inte vara jätte allergisk ansåg de att risken att han skulle bli det var för stor.
    Så ska du ändå provocera så var jätte försiktig är mitt råd.
    :( Vi "måste" de vill inte gå vidare annars. Gör ett försök jätteförsiktigt och sen ska jag be att få ett läkarbesök och snacka igenom. Kom på nu när jag läste om någon annan som fått livsmedelshänvisning på annan mat, det borde väl vi också kunna få, eller det kanske inte blir billigare ändå? 

Ska prata med bvc om det inte funkar, våran sköterska har fattat att vi inte tagits riktigt på allvar innan. Läkaren ska vara bra så jag tycker vi borde kunna få komma dit. Speciellt nu när jag misstänker att han är känslig för fisk också.
    Det verkar som om att nu när pricktestet inte gav utslag på mjölk så måste vi provocera.  
  • Sousafon
    t0va skrev 2011-09-30 12:32:30 följande:
    :( Vi "måste" de vill inte gå vidare annars. Gör ett försök jätteförsiktigt och sen ska jag be att få ett läkarbesök och snacka igenom. Kom på nu när jag läste om någon annan som fått livsmedelshänvisning på annan mat, det borde väl vi också kunna få, eller det kanske inte blir billigare ändå? 

Ska prata med bvc om det inte funkar, våran sköterska har fattat att vi inte tagits riktigt på allvar innan. Läkaren ska vara bra så jag tycker vi borde kunna få komma dit. Speciellt nu när jag misstänker att han är känslig för fisk också.
    Det verkar som om att nu när pricktestet inte gav utslag på mjölk så måste vi provocera.  
    Men de kan väl inte ställa sådana ultimatum: provocera annars går vi inte vidare.!Om ni har anledning att tro att det inte kommer att fungera så måste ni ju få diskutera det mer. 

Låter vettigt att göra ett jätteförsiktigt försök och sedan avbryta direkt om det blir en reaktion. 
  • Allrona

Jag skrev ju i "hemliga" tråden igår om att vi ska testa ta bort gluten ur dotterns kost en period och se om det hjälper. Jag känner mig helt lost på det här och behöver verkligen hjälp!
    Om jag förstår det rätt så är ren havre ok? Är havredryck, havregrädde och havreglass ok ur glutensynpunkt? Vi räknar med att hon inte är så känslig utan klarar vanlig glutenfri kost. För visst är det väl så att man kan vara olika känslig, många av er här klarar väl inte vad glutenintoleranta normalt ska klara?

Jag har ju sett att ni skrivit mycket om det i trådarna men jag har inte lagt det på minnet då det inte varit aktuellt för oss

Har ni testat dessa produkter www.provena.fi/se/
    Ska ha kommit ut i butik v 36

• Jasusu

Hej nu kommer jag med mina frågor igen

Om man misstänker att ett spädbarn reagerar på choklad. Är det mjölken eller kakaon man bör plocka bort?

• t0va
    Jasusu skrev 2011-09-30 15:39:42 följande:
    Hej nu kommer jag med mina frågor igen

Om man misstänker att ett spädbarn reagerar på choklad. Är det mjölken eller kakaon man bör plocka bort?
    Jag skulle börja med mjölk, det är ju vanligare än vad det nu är mer i choklad. 

• Molina
    t0va skrev 2011-09-28 21:01:58 följande:
    På lördag ska vi börja testa mjölk igen, ser inte fram emot det. Vi har fått ett papper och där står det "använd mjölkinnehållande margarin till matlagning och smörgåsar, använd bröd bakat på mjölk, välj pålägg som innehåller mjölk, ost, leverpastej osv." 

Är det en bra start? Litar inte på dietisten.

Nu reagerade ju sonen på den mjölkfria ersättningen med laktos i men det sa de inget om. Men vi kommer köra laktosfritt. Tänkte på bröd, idag äter han tefflimpa men oftast bara knäckebröd. Han är inte förtjust i bröd, tror inte jag kommer hinna/orka baka tills på lördag.

Men eftersom sonen inte tål vete, havre, soja och inte äter ägg eller fisk nu finns det bröd som innehåller mjölk men inget sånt?

Finns det laktosfritt margarin för att laga mat? Känner mig helt lost, vi kör på milda eller carlshamns mjölkfria eller olja hemma.

Om han ska få pålägg är ost vettig start och vad är bra ost att ge en ettåring. Själv är jag överkänslig mot ost så jag äter aldrig det. blir dålig i magen av det.

Vad ska vi börja med på lördag, jag tvivlar på att han tål mjölk men vi måste testa nu så vi kommer vidare med hans andra misstankar.

Andra veckan ska vi börja ge fil och vanlig mjölk, känns som ett jättestort hopp.  
    Oj även jag reagera på mängden vid start, och om han är multiallergisk ta det lugnt och vilka läkare sen då, dom kan väl inte mena att utan en provocering ingen mer utredning anmäl läkare!!!
    Nu får vi inte prova mjölkprovocering hemma pga för hög allergi, men det som vår läkare har sagt är att man börjar med ev 1msk laktosfri matlagningsgrädde i 4-5dagar sen lika många dagars uppehåll för att ev se effekten på det hela, sen höjer man till 2msk osv, hela testperioden bör ske sakta och under en ca 3månaders period så sa vår läkare.
    Skulle jag vara er skulle jag testa med laktosfria produkter först i matlagning i kok/ugns beredning och då i små mängder.

Hur har er son reagerat med mjölk tidigare?
  • t0va
    Molina skrev 2011-09-30 19:32:10 följande:
    Oj även jag reagera på mängden vid start, och om han är multiallergisk ta det lugnt och vilka läkare sen då, dom kan väl inte mena att utan en provocering ingen mer utredning anmäl läkare!!!
    Nu får vi inte prova mjölkprovocering hemma pga för hög allergi, men det som vår läkare har sagt är att man börjar med ev 1msk laktosfri matlagningsgrädde i 4-5dagar sen lika många dagars uppehåll för att ev se effekten på det hela, sen höjer man till 2msk osv, hela testperioden bör ske sakta och under en ca 3månaders period så sa vår läkare.
    Skulle jag vara er skulle jag testa med laktosfria produkter först i matlagning i kok/ugns beredning och då i små mängder.

Hur har er son reagerat med mjölk tidigare?
    Han får jätteont i magen, blir gasig, kräks massor och äter extremt mycket.  Troligen eksem också, jag minns inte när eksemen började komma om det var när han åt mjölk eller om det kom senare. Jag hade förlossningsdepression mitt i allt så eksembiten minns jag inte. Men han skriker och får massa magont. Så vi har köpt hem mer alvedon nu. 

Vi har bara fått prata med läkaren på telefon snabbt,  hos oss ska sånt gå via allergisköterskan och dietisten. Men om han reagerar nu på det lilla så ska jag se om bvc kan skriva remiss direkt till läkare.

Nu har jag bakat potatisbröd åt honom och hällde i 1 tesked laktosfritt smör. Imorgon får han en liten mumsbit. Kändes som om jag bakade giftbröd, magkänslan säger att han kommer reagera, hoppas jag har fel men det blir ju bara mer och mer saker han inte tål.

Förra bvc sa att vi skulle ge honom 2dl ersättning direkt för att se om han kunde äta mjölk... då tog vi 1 matsked och han blev jättedålig.  
  • Bobbosmamma

Hej hej.

Har tidigare skrivit i gastro-eso. reflux tråden men håller på med en allergiutredning och har en del frågor som ni kanske kan hjälpa mig med.............

Jag har en dotter som är 16 månader.... hon har/har ghaft kolik, refluxsjukdom och mjölkproteinallergi. Trots behandling för allt detta är hon fortfarande inte bra. RAST- och prick visar inget.  

Det enda vi till 100% vet att hon inte tål är mjölk, eftersom vi provicerat 2 ggr med katastrfalt resultat. Nu har vi bytt hennes välling (Enago) mot Neocate sedan 1 månad tillbaka. För 5 dagar sedan började vi provocera med havre, mha Oatley-produkter.

Vi går hos en dietist och en barnläkare. Har redan bytt läkare en gång. Men varken dietisten eller läkaren verkar ärligt talat ha störtkoll på allergier.

Jag tycker det är skitsvårt att bedöma!! Jag menar, min lilla unge mår ju inte toppen från början, vilket vi inte vet orsken till, och sen ska vi hålla på och ta bort och lägga till, och tolka henne. Hon har "allergiska" kinder, som blivit lite sämre efter havre-introduktionen. Hennes humör är kanske lite sämre, hennes sömn också, men jag tycker det är så svårt. Kan ju även vara tillfälligheter. Hon sover inte direkt toppen i vanliga fall heller..

Patchtest (lapptest) verkar vår läkare helt frågande till. Är det vanligt att det görs?? Vi bor i Sthlm, finns det någon barnallergi-mottagning här??

Om någon orkat läsa ändå hit, tack! Jag har svårt att få svar från vården.. och frågar därför här...

Loa f.juni 2011