• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • barefoot

Kan tipsa om Kimchi från Tistelvind till alla kryddsugna vuxna som (liksom vi) inte orkar laga två olika maträtter.... Sätter fart på det mesta och innehåller dessutom en mängd stammar goda bakterier/probiotica.
    tex http://bkcreative.hubpages.com/hub/Probiotics-and-Other-Benefits-of-Korean-Kimchi 
    Finns på välsorterade Coop butiker (eller så kan de förhoppningsvis ta hem...)

På tal om mat (som det ju är här...) får vi snart hem en stor mängd KRAV lammkött och lamfett att fylla frysen med från http://www.ervallalamm.se/  (när man köper stort parti så blir det samma pris som restaurangerna). Skönt också att slippa åka och handla hela tiden... 

Vidare kan http://www.hagbys.se/
     som har KRAV-kalkon (enligt EU-standard) göra ett parti korv utav endast kalkonkött, havssalt och lammtarm. De kan dock inte isolera produktionen helt från luftburna allergen från tex ägg så vi får därför beställa ett mindre parti på prov först. Någon mer som är intresserad? 

• 2små2stora

Jag undrar vad W har stoppat i sig. Han har sedan i fredags kväll bajsat gulgråvitt/beige löst, lite slemmigt. Vidrigt luktande bajs. Resultatet är att han är sårig, prickig röd i rumpan Fick tom byta blöja i natt och han som inte har bajsat på natten sedan han var 1-2 månader. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • IdaVi

Smiter in med en liten fråga. Är det någon här som vet hur lång tid ett RAST-test kan ta? Ska nämligen in till sjukhuset med dottern på onsdag för att kolla upp hennes nötallergi. Tar det typ 10 minuter eller pratar vi timmar?

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Miralicia
    IdaVi skrev 2011-09-19 14:37:54 följande:
    Smiter in med en liten fråga. Är det någon här som vet hur lång tid ett RAST-test kan ta? Ska nämligen in till sjukhuset med dottern på onsdag för att kolla upp hennes nötallergi. Tar det typ 10 minuter eller pratar vi timmar?
    RAST är blodprov som skickas till labb och analyseras för förekomst av IgE-antikroppar. Vet inte hur lång tid själva analysen i sig tar men det innebär ju egentligen flera olika steg - att serum från blodet ska blandas med allergener och sen ska det hinna binda allergen till antikroppar i blodet och sen ska de identifieras och räknas hur mycket allergen som bundet till antikroppar och sen räknas antikroppar - typ

Själva blodprovet tar ju vanligtvis inte så lång stund att ta, utan det är ju analysen som tar tid och att det är andra prover som också ska analyseras som sker i ordning som de kommer in till labbet och sen ska svar skickas till läkaren, så du kan definitivt inte räkna med att få svar samma dag, men inom ca en vecka efter provtagning bör du få svar i varje fall
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • IdaVi

Tack för svar Miralicia! Jag har också läst att det kan ta upp till flera veckor innan man får svar, så jag räknar inte med att få svar imorgon. Men jag läste någonstans att det kan ta upp till 1,5 timme på sjukhuset.
    För säkerhets skull har jag meddelat på fsk att dottern inte kommer alls imorgon. Så vi får se   

• Ela

Lena - Det är säkert för att hon ska få bedövningskräm före sticket som de skriver att det kommer ta tid. Den ska väl sitta ca en timme.

• IdaVi
    Ela: Ok, så pass. Mitt i lunchen också, eller vi ska vara där 11.30. Får nog ladda med välling med tanke på Idas sockerdippar (brås på mig tyvärr )
  • Sousafon

Min pojke har inte fått någon bedövningskräm när han har tagit blodprov. Däremot har de stuckit i fingret och sedan liksom tryckt ut blod, så det har nog tagit mellan 5 och 10 minuter att göra provet. Dessutom kan det ju vara kö till provtagningen.

Vi fick telefontid med läkaren fyra veckor efter att proverna hade tagits. Det var idag. Tyvärr hade ingen förbättring skett. Jag blir så ledsen, även om jag visste att det antagligen skulle vara så här.

Hoppas att det går bra för din lilla tjej, Lena! 

• LadyM

Hej!

Skulle behöva lite inspiration till mellanmål, har en liten kille på dryga 1 år som inte tål mjölk, ägg, baljväxter, äpple, päron ev antingligen inte heller fisk och kyckling. Är väldigt försiktiga med frukter av olika slag, provar just nu banan, hallon och blåbär och hoppas att det går bra denna gång.

Känner mig så dålig på mellisinspiration, idag åt stackarn kall potatis och kokt broccoli & blomkål.  Nångång har jag gjort pannkakor men det var inte lika poppis som det var bökigt att göra. Macka med smör - tråkigt.... Eftersom vi försöker få honom att gå upp i vikt har jag även bakat mjölk-äggfria chokladmuffins, DET är poppis men mitt samvete sätter stopp vid en halv om dagen.

Har någon inspiration!?

KRAM