• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va

Nu har vi provocerat, han fick potatisbröd bakat med laktosfritt smör. Var 3/4 matsked i så om det blandades jämt fick han i sig ca 1/4 kryddmått. Vi gav innan han sov middag och han vaknade efter 1.5timme och var jätteledsen. Sen har han varit kinig resten av dagen. När han vaknade åt han 200ml välling och en timme senare så lekte han i bollhavet en stund men efter ett tag så är det som han kommer på sig själv att han är kinkig. 

Kinderna var lite röda och varma förut men är normala nu igen 6 timmar senare.

Han var jättetrött redan innan och är lite förkyld men vi provar imorgon igen om natten inte blir hemsk. Då ska jag ge honom det direkt på morgonen innan han hinner bli trött.

Nu sitter han i duschen och leker och är glad i alla fall. Får se hur läggningen blir sen. :) 

• Allrona
    Blå Flygare skrev 2011-10-01 11:37:07 följande:
    Kavat: I början var hon jättekänslig hon med, men när magen fått läkt ordentligt tålde hon vetestärkelse. I början fick vi bakslag när hon fick i sig ens glukossirap av misstag. Hennes symtom var viktnedgång och matvägran.
    Min dotter går ju inte upp i vikt, väger 10 kg och är 2 år och 8 månader. Hon ser "sjuk"ut, håliga, lite insjunkna ögon. Vi hoppas nästan på att gluten är orsaken för det är ändå ganska "lätt" om man jämför med många andra sjukdomar vi har uteslutit. Nu ska vi testa detta några månader och se om det ger ngt resultat.
  • Allrona

Funderar över en sak. Är glutenproverna man gör via blodprov 100% säkra om resultatet är negativt? Kan det ändå visa sig vara glutenintolerans om man gör gastroskopi?

• Blå Flygare
    Allrona skrev 2011-10-01 19:52:39 följande:
    Funderar över en sak. Är glutenproverna man gör via blodprov 100% säkra om resultatet är negativt? Kan det ändå visa sig vara glutenintolerans om man gör gastroskopi?
    Inte helt hundra tyvärr. Läk ville ändå göra biopsi på S, men så blev det inte eftersom hon rasade i vikt och det var flera månaders väntetid för biopsi. Skitjobbigt, för vi vet ju ffa inte om det är gluten eller vete. Hon åt ju så lite så det kan vara orsak att blodprovet inte visade något på gluten. 
  • Kavat

Nej precis som Blå Myran skrev så är inte blodproverna på gluten säkra. Så om ni tar nort gluten och ser att hon mår bättre. Ja, toppen att hon mår bättre. Men ni vet ändå inte om det är glutenintolerans eller veteallergi. Kommer ni då orka ge henne gluten i ett par månader inför en gastro när ni sett att hon mår bra utan och mår skit när ni ger gluten igen? Vi klarade det inte. Blå Myran klarade det inte. Och då vet man inte om man fått rätt diagnos. Det verkar som att man måste ha en gastroskopi som visar på glutenintolerans för att få den diagnosen. Finns fåtal undantag om blodprovet visar och sedan inte visar på glutenfri kost eller om man har hudbiopsi som visar "hudceliaki" , men det är rätt hårda "krav" och bevis för att de ska sätta diagnosen glutenintolerans. Jag tror inte att ni kommer få diagnosen genom uteslutnig enbart. Hjälp kommer ni få och diagnosen veteallergi är då den enda de kan sätta. I alla fall de fall jag hört om. Hade jag varit sig hade jag stått på mig nu och krävt gastro innan ni tar bort gluten. Och söva henne på gastron. De kan droga ner dem men har hört att både föräldrar och ban haft ont av det så det rekomenderad inte jag. Syns det inget på gastron så är det troligast veteallergi och då räcker det troligtvis inte att "bara" ta bort gluten.

• t0va
    Kavat skrev 2011-10-02 09:57:22 följande:
    T0va, hur går det?
    jodå, lite kinkig men jag tror mer på förkylningen, för han verkar inte ha ont. Men han har inte bajsat än, så vi får se. Natten var skaplig han somnade fort men åt 3 gånger, lite mer än vad det brukar vara. Så vi fortsätter och ser vad som händer. 

Jag skulle säga att han har eksem på kinderna, men det är så svårt att avgöra nu när vi precis varit ute.  
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-10-01 19:52:39 följande:
    Den här frågan, hur den ställs gör att jag tror att du behöver läsa på mer så du kan fråga rätt saker till läkare/dietist. För att se om de verkligen har koll på läget.

Tyvärr tror man att de vet vad de pysslar med, men tyvärr har de sällan så bra koll som man önskar och vill tro..

Hade de vi varit i kontakt med haft det så hade vi aldrig hamnat där vi är idag. Jag med diagnos på glutenintolerans och barnen utan den diagnosen.
    Sonen hade troligtvis aldrig kunnat få glutenintoleransdiagnos ändå. Men de kollade inte ens gluten på blodprov på honom när han var så dålig! Det är fullständig katastrof!

Men med dottern?  Ja, hon kollades med blodprov, men det har inte visat och gastro kom först på tal ett halvår efter när hon äntligen mådde bra på sädesslagsfritt.
    Och ja, vi kommer få leva i ovisshet. Det är lättare och skönare att veta. Ur alla hänseenden. För alla. Slippa provocera, slippa vara osäker. En veteallergi kan ju växa bort. Det gör aldrig en glutenintolerans.

Glutenintoleransen är livslång och äter du gluten så riskerar du att få en följdsjukdomar, cancer är en ökad risk, andra autoimmuna sjukdomar är också en risk, så det är inte riskfritt på lång sikt att ge fel kost, även fast alla inte märker direkta reaktioner.
    Så därför är jag så påstridig om att ni ska få rätt diagnos nu. Medans det går att göra en gastro.

Sen finns i mina ögon ingen anledning till att äta glutenfritt om de inte tror att hon är glutenintolerant. Då ska ni ta bort vetestärkelse, havre  (åtminstonde till en början) och troligtvis ännu mer saker som glukossirap mm till en början för att se vad som funkar.
  • t0va
    t0va skrev 2011-10-02 10:33:44 följande:
    jodå, lite kinkig men jag tror mer på förkylningen, för han verkar inte ha ont. Men han har inte bajsat än, så vi får se. Natten var skaplig han somnade fort men åt 3 gånger, lite mer än vad det brukar vara. Så vi fortsätter och ser vad som händer. 

Jag skulle säga att han har eksem på kinderna, men det är så svårt att avgöra nu när vi precis varit ute.  
    Helt klart eksem på kinden, han har ett rött märke som är lite läderaktigt i en enkronas storlek. 

Ska vi fortsätta och ge imorgon också eller göra uppehåll och se så eksemet försvinner? Än verkar han inte ha så ont utan är mest småkinkig.