• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bobbosmamma

Ah ok svamp ja kan det vara... Tror vi ligger lågt med äpple ändå, ska till BVC på onsdag, ska då visa och fråga om det kan vara svamp.. Havre tog vi bort igår iaf...

NJa det jag tänker på vad gäller lapptest är just det att vi tycker provocering kan vara (inte med mjölk för då får hon pissont och bara gråter) så svårtolkad.  Och då längtar jag bara efter något som man får "svart på vitt" av. Men det kanske inte finns något sånt... Ska läsa om lapptestet på din blogg K Kavat. 

• t0va
    Tibell skrev 2011-10-03 11:41:47 följande:
    Tova : stackars liten :( hoppas det vänder fort och att han snart mår bra igen !

Här hemma har vi också haft en kass natt :( ska se om Bella kan tänka sig en liten vila efter middagen.. Då ska jag passa på att vila lite jag med ;) blev inte mycket av den varan i natt...
    Hoppas ni får vila lite. Här har det verkligen vänt fort, men det var så när vi gick från mjölkersättnign till mjölkfri.  Vi åkte iväg på öppna förskolan och idag var vi ensammna med 6 personal, Theo krälade runt och lekte och skrattade massor. Han var på kanonbra humör och busade. Det var en bvc-sköterska där idag också så vi pratade massa allergier och hon sa att det är så bra med föräldrar som säger till och läser på för de har inte kunskap. Speciellt inte som de nu tydligen inte ens får skriva recept på modersmjölksersättning utan allt ska gå via barnkliniken. Var skönt att träffa en sköterska till som faktiskt erkänner att de inte kan allt, tillskillnad mot vårat förra BVC som avfärdade mjölkallergi. 

Så nu hoppas jag att natten blir lugn så provar vi att han får gå till förskolan imorgon, jag är ändå hemma så orkar han inte får de ringa. :)  
  • Tibell

Tova ; skönt att han redan är bättre :) gör så ont i mamman när de små är ledsna och har ont !

Bella har varit en riktigt gnällmaja idag.. Och det är INTE likt henne :/ hon är i normala fall den gladaste tjejen i byn.. Det enda hon gått runt och sagt idag är " Bäja Bella mamma, bäja mig "
    Såg att hon är prickig och röd på underlivet och illröd i rumpan :(
    Hur det nu går till då hon inte ens bajsat idag ?

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-10-03 18:03:01 följande:
    Tova ; skönt att han redan är bättre :) gör så ont i mamman när de små är ledsna och har ont !

Bella har varit en riktigt gnällmaja idag.. Och det är INTE likt henne :/ hon är i normala fall den gladaste tjejen i byn.. Det enda hon gått runt och sagt idag är " Bäja Bella mamma, bäja mig "
    Såg att hon är prickig och röd på underlivet och illröd i rumpan :(
    Hur det nu går till då hon inte ens bajsat idag ?
    Från kisset

W är röd och bläsig i rumpan efter lördagen då det stod mellan lasagne med ägg, eller burk mat med "kan innehålla spår av ägg" eller vrålhungrig bebis. Det blev burkmaten. Men han verkar inte få ont i magen ägg längre. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

Ja det kan det kanske vara.. Stackarn är snustorr och illröd i både underliv och rumpa.. Ser nästan sårigt ut.
    Prickarna sitter på ovansidan ( mot magen ) på underlivet

Usch då :( hoppas han inte mår allt för dåligt ! Han reagerar inte luftburet längre eller ? Och inga kräkningar mer ?

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-10-03 18:29:19 följande:
    Ja det kan det kanske vara.. Stackarn är snustorr och illröd i både underliv och rumpa.. Ser nästan sårigt ut.
    Prickarna sitter på ovansidan ( mot magen ) på underlivet

Usch då :( hoppas han inte mår allt för dåligt ! Han reagerar inte luftburet längre eller ? Och inga kräkningar mer ?
    Nej vi tror inte det. Men han reagerar om någon tagit i ägg och sedan tar i en leksak som han stoppar i munnen. 
  • Kavat
    Bobbosmamma skrev 2011-10-03 12:08:23 följande:
    Ah ok svamp ja kan det vara... Tror vi ligger lågt med äpple ändå, ska till BVC på onsdag, ska då visa och fråga om det kan vara svamp.. Havre tog vi bort igår iaf...

NJa det jag tänker på vad gäller lapptest är just det att vi tycker provocering kan vara (inte med mjölk för då får hon pissont och bara gråter) så svårtolkad.  Och då längtar jag bara efter något som man får "svart på vitt" av. Men det kanske inte finns något sånt... Ska läsa om lapptestet på din blogg K Kavat. 
    Jag tyckte det var hur skönt som helst att få "bevis" på patchtestet. Även om vi då var väldigt säkra på att det inte fungerade och han mådde så mycket bättre utan sädesslag så var det ett bevis på att vi hade rätt. Man tror ju knappt på sig själv tillslut, för så illa kan det ju inte vara. Men det var så illa som vi trodde. På gott och ont. Men skönare att veta än att gå frågande.
    Dock visade det inte på dottern och vi har ca två år efter det testet tagit bort även sädesslag på henne. Det blev som skillnad på natt och dag i hennes mående. Så där är vi också säkra nu.

Men kan man få ett provsvar, ett test, något som bevisar att man har rätt så slipper man ju fundera så mycket. Dock kan jag tillägga att de brukar ofta vilja att man provocerar också för en säker diagnos. Men det beror ju på hur känsliga de är. Min son har fått några ofrivilliga provoceringar med glukossirap och druvsocker från vete, det har räckt för att han ska bli dålig i över en vecka... Och han reagerar fortfarande på kontakt, så vi har alltså aldrig behövt göra en "regelrätt provocering".
  • t0va
    Kavat skrev 2011-10-03 23:03:30 följande:
    Jag tyckte det var hur skönt som helst att få "bevis" på patchtestet. Även om vi då var väldigt säkra på att det inte fungerade och han mådde så mycket bättre utan sädesslag så var det ett bevis på att vi hade rätt. Man tror ju knappt på sig själv tillslut, för så illa kan det ju inte vara. Men det var så illa som vi trodde. På gott och ont. 
    Bobbosmamma: Så känner jag med, vi fick veta på pricktestet att sonen inte tål soja och havre, men mjölk och vete visade inget. Mjölk har vi provocerat nu i helgen och han tål det inte. Så jag håller med K Kavat om att det är så skönt att få bekräftelse med ett test där man själv inte behöver tolka, utan det är någon annan som är mer objektiv som kan se att det man trott är rätt eller fel. 

Vi blev lovade patch men det verkade som om de lovade fel så jag vet inte om det ska göras fler tester, jag vill ha det. Känns som om man är en hysterisk morsa som övertolkar allt när man pratar med vården om misstankar om fler allergier.

Man vill väl inte tro att det är så illa som magkänslan säger.  
  • 2små2stora

Jisses vilken natt. W har haft jätteont i magen och bajsar jätte illa och slemmigt. Pratade med köket nu och ägg har det inte använts alls till maten. Den enda jag kunnat läsa ut av innehålls förteckningarna är att det skulle kunna vara är senap. Det har han aldrig ätit tidigare. 

• 2små2stora

Om inte han också reagerar på soja förståss för det var guarkärnmjöl i majonnäsen.