• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi
    2små2stora skrev 2011-10-06 20:27:04 följande:
    Ska pulmicorten komma ned ordentligt och göra nytta behövs det airomir innan.  Rossel och hosta är tydliga tecken på astmabesvär så nog behöver hon airomir också. Väntar du tills hon får indragningar har du väntat för länge och då tar det mycket längre tid att få henne bra igen. 
    Hmm...undrar om jag gett röd före blå här....hmm....
    Vi har inte gett sonen någon medicin alls under oktober. Han har nu haft en jobbig hosta ett tag nu. Vi har fått medicin pga hostan. Hans hosta låter som min hosta när jag har svårt att andas (har själv astma). Men det hörs inte på hans andning. Funderar på om man ska börja med medicinen snart igen. Vi ska till läkaren i nov, därför jag gör ett uppehåll så jag vet hur han är utan sprayen.
    Loke 11/1-11
  • Allrona

Mithrandil - jag håller också med om att hon behöver airomir om hon rosslar och hostar. Det är lättare för henne att få upp slemmet när hon får airomir.

Jag trodde också att den här vintern kanske skulle vara lite mer frisk än förra men det ser inte så lovande ut! Här hemma har vi en hostande, väsande och andfådd liten tjej. Än så länge klarar hon iaf dagis.

• Allrona

Vi provocerar förresten dottern med mjölk idag hon fick ca 3 ml laktosfri mjölk. Tyckte inte astman skulle få stoppa oss

• Tibell

Sen måste jag rådfråga er om Tilde.

Vi började testa mjölk för flera veckor sedan och märkte aldrig någon reaktion. Så i förra veckan kunde vi ge mjölk fullt ut och sa till köket på dagis att mjölk kunde återintas i hennes kost..
    Hon äter inte mycket mjölk då vi till största del har mjölkfritt här hemma och hon vägrar dricka annat än rismjölken

MEN, nu har hon börjat få eksem =/ Hon har haft det ett litet tag så det har kommit smygande. Men det var först i helgen jag la märke till det ordentligt..
    Såhär ser det ut

Eksemen går över nästan hela ryggen, ut på axlarna och börja komma fram på bröstet
    Magen hennes är svullen fortfarande..mycket svullen dessutom =(
    Men, nu till min stora ( och kanske korkade fråga ? ) måste vi ta bort mjölken igen ?
    Hon är inte det minsta besvärad av varken eksem eller den toksvullna magen ? Magen är ju alltid svullen så den kanske hon inte tänker på längre ? ( Läkaren tycker inte vi ska göra något åt den för tillfället ? )
    Och hon kliar eller klagar inte över eksemen ?
    Hon är sååå glad över att få äta samma mat som kompisarna på dagis, och fått smaka "riktigt" glass.
    Hur ska vi göra ??

• mithrandil
    2små2stora skrev 2011-10-06 20:27:04 följande:
    Ska pulmicorten komma ned ordentligt och göra nytta behövs det airomir innan.  Rossel och hosta är tydliga tecken på astmabesvär så nog behöver hon airomir också. Väntar du tills hon får indragningar har du väntat för länge och då tar det mycket längre tid att få henne bra igen. 
    Aj fasen. Tack för att du berättade för det har ingen annan gjort. Jag ringde även allergimott och berättade om besvären och de sa att det var dags att börja med pulmicorten, men de sa aldrig något om airomir. Trodde vi bara skulle ge den vid akuta besvär? Tusan, man är fortfarande hemskt outbildad inom allt det här. :) Man borde väl ändå komma in i det snart? Jättestort tack igen! Ska genast börja med även airomir.

älsklingen: Tack! Japp, då börjar vi igen då. Men ska vi ge airomir 2 gånger om dagen då? Innan pulmicorten? Eller var 4e timme som innan?
    Mollipect har hon ingen, enda hon har heter lepheton (nåt liknande) och den vill jag inte ge henne. Har för mig det var morfin eller liknande morfin i den. Hon fick den mot astma hosta i vintras men det var något i den som gjorde att jag inte ens hämtade ut den.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : Ge en airomir innan pulmicorten.
    Vet inte hur eran underhållsdos ser ut men tippar på 1 airomir och 1 pulmicort morgon/kväll.
    Hoppas det hjälper henne :)

Här hemma är vi fortfarande tveksamma till Bella och hennes symtom. Ingen hosta, men indragningar och ibland bukandning vid lek samt sin "hålla-andan-och stöna" andning.
    Samt att hon nästan bara använder munnen när hon andas
    Vill få komma till Gbg NU :(

• Allrona

Älsklingen - å vad svårt! Kan inte råda till ngt men det är precis det där jag är rädd för ska hända när vi ökar för min dotter. Att man liksom gett henne smak på mejeriprodukter och så får man ta bort det igen Hoppas inte det är mjölken som ger eksemen! Ny duschkräm, tvättmedel el liknande?

• mithrandil

älsklingen: Fortsätt ge ett tag till tycker jag. Störs hon inte av det själv så kanske det inte är någon fara. Eller gör en paus för att se om det försvinner och testa sen att sätta tillbaka det igen.

• Tibell

Alrro : ja visst är det svårt :( hon fick precis likadana eksem på precis samma plats sist hon fick i sig mjölk :/
    Såå svårt ..

• mithrandil

älsklingen: Vi har aldrig haft underhållsdos av airomir så jag vet inte vad vi har. Vi har gett den var 4e tim då hon haft indragningar. Underhållsdos pulmicort är 1puff morgon och kväll, men första veckan vill de alltid att vi ska ge dubbeldos.